Tyvärr saknas så mycket info så det är svårt att få en bild av vad det handlar om.
Det är ju väldigt stor skillnad på om man fått ett spikat datum för inflyttning och man står utan boende än om man fått präliminära datum som flyttas fram hela tiden.
Och så vill man veta varför det är en så extrem stor försening, det kan vara saker som inte är byggbolagets fel.
 
T
D Daniel 109 skrev:
Ja, eftersom de inte har en säker vinst att hämta in.

Förstår inte att du knyter detta till vinst. Försvarar du byggarens sätt att sälja lägenheter? Byggaren lovar brett men håller tunt.
 
Nej, hur kan du läsa in det?

I avtalet står det ett preliminärt färdigdatum. Inte ett fast inflyttningsdatum.
 
T
Om man är något realistisk så inser man att 1½ fördröjning ej är skäligt. Det verkar dom
D Daniel 109 skrev:
Nej, hur kan du läsa in det?

I avtalet står det ett preliminärt färdigdatum. Inte ett fast inflyttningsdatum.
Om man är något realistisk så inser man att 1½ år fördröjning ej är skäligt. Det verkar dom 53 st som anmält bolaget tycka. Dock ej du, over and out!
 
H hempularen skrev:
nej, (Stockholm, varierar lite i landet) 2015 var året det maxade. Sedan låg det i stort sett still 2016 - 17. Under 2018 tror jag att man i stort sett kan påstå att priser gick ned, men det är väldigt varierande mellan lägen, storlekar osv. jag har uppfattat att små typiska "förstalägenheter" ligger i stort sett på samma pris som max 2015. Större lägenheter, som man typiskt byter upp sig till har gått ned lite. Troligen eftersom många som vill byta upp sig inte längre har vinster från sin första lägenhet att betala den högre kontantinsatsen för den större lägenheten med. De måste klara ökningen med sparande.

Men de här nyproduktionsbolagen lyckades fram till 2015, och kanske lite längre, sälja till priser som låg över vad motsvarande lägenhet kostade som begagnad, ofta 15 - 20 % högre. Jag har aldrig förstått logiken i det, men många verkar ha resonerat att om 2 år när jag får lägenheten så kommer priserna att ha gått upp så att priset "stämmer".

Som jag ser det så är det obegripligt att man kunde får ut ett högre pris för en lägenhet som skall byggas (med de risker som följer med ett bygge) och levereras om två år, än för en likvärdig lägenhet, nyproducerad idag. Det borde ju vara tvärtom, att om jag måste vänta två år, så skulle jag ha rabatt.

Flera felaktigheter i dina påståenden ovan. För det första, toppen var inte 2015 utan under perioden sept 2016 - sept 2017. Detta gäller både för Solna och övriga kommuner i Storstockholm:
Diagram över kvadratmeterpris på bostäder i Stockholm mellan 2015-2019 som visar toppen enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller priser på nya lägenheter så har de tidigare (fram till ca sept 2017) sålts för ett belopp som är marginellt högre än motsvarande begagnad lägenhet (vilket borde vara rimligt med tanke på att man får en helt ny lägenhet), men med tanke på att inflytt (och betalning) legat 1,5-2 år fram i tiden så har många gånger de nya lägenheterna varit värda betydligt mer (10-20%) än begagnade lägenheter vid inflytt. Detta har lett till spekulation på nya lägenheter. Så är det alltså inte längre då många insett osäkerheten med nya lägenheter och prisutvecklingen på flera års sikt.
 
T Thomas' skrev:
Om man är något realistisk så inser man att 1½ fördröjning ej är skäligt. Det verkar dom


Om man är något realistisk så inser man att 1½ år fördröjning ej är skäligt. Det verkar dom 53 st som anmält bolaget tycka. Dock ej du, over and out!

Dels var det ett preliminärt datum. Men visdt 1,5år ör långt ifrån ändå. Jag har dock inte sagt att det är skäligt, jag sa att köpare i en liknade situation inte ville bryta avtalen för några år sedan. Försök inte tillskriva mig åsikter jag inte utryckt.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att köparna befarar att de gått ner i värde. Den här typen av konflikter fanns inte när priserna steg.
Hej.
Det är jag som är Daniel i SRs intervju.
I mitt fall handlar det som sagt om att jag var singel när jag köpte lägenheten men har nu gift mig och planerar familj.

Då är en "yteffektiv tvåa" på 42kvm inte längre aktuellt helt enkelt.

Köper hellre ett radhus utanför stan till det pris som lovats SSM.

Jag är 1/53 st som stämmer och många av oss har "Förändrade livssituationer".

Det är nog en majoritet som knappt får lån längre då lagar och regler har ändrats extremt från 2015.

Några lär ha blivit arbetslösa och andra har t.o.m flyttat utomlands.

Mycket händer som sagt på 4-5 år.

En annan anledning är att SSM tyvärr har varit väldigt nonchalerande som pressat oss till denna stämning.
Jag har inte ens fått delta i informationsmöten eller liknande utan blivit "isolerad" då jag är initiativtagaren som ledde till att +50 personer stämmer i WSS och +40 personer i Metronomen.
 
  • Gilla
Oasis och 11 till
  • Laddar…
D
T twoody skrev:
Tyvärr saknas så mycket info så det är svårt att få en bild av vad det handlar om.
Det är ju väldigt stor skillnad på om man fått ett spikat datum för inflyttning och man står utan boende än om man fått präliminära datum som flyttas fram hela tiden.
Och så vill man veta varför det är en så extrem stor försening, det kan vara saker som inte är byggbolagets fel.
När man skrev på avtalet 2015 Q4 så skrev vi på bokningsavtal där inflyttningsdatum var 2017 Q3. 3-4 veckor senare skrev vi på förhandsavtal där det stod "2018 Q1 - Q3".

Sommaren 2017 aviserar SSM att bygget försenas till 2019 Q3 - 2020 Q1.

SSM skyller detta hela på att man överklagat detaljplanen.. Vilket avklarades någongång runt 2016.

SSMs har varit oansvariga under överklagandet, de har inte täckt över "Hålet" och då har regnvatten trätt in som orsakat en "krånglig grundläggning".


Berättar gärna mer men allt lär bli publikt om ett par månader då rättegången äger rum.

Om svenska byggare får fortsätta göra såhär kommer fler och fler fuskare komma in på marknaden och det kommer bli ännu värre än nu. D.v.s att ingen köper längre på ritning.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
DanielfrånSR skrev:
Hej.
Det är jag som är Daniel i SRs intervju.
I mitt fall handlar det som sagt om att jag var singel när jag köpte lägenheten men har nu gift mig och planerar familj.

Då är en "yteffektiv tvåa" på 42kvm inte längre aktuellt helt enkelt.

Köper hellre ett radhus utanför stan till det pris som lovats SSM.

Jag är 1/53 st som stämmer och många av oss har "Förändrade livssituationer".

Det är nog en majoritet som knappt får lån längre då lagar och regler har ändrats extremt från 2015.

Några lär ha blivit arbetslösa och andra har t.o.m flyttat utomlands.

Mycket händer som sagt på 4-5 år.

En annan anledning är att SSM tyvärr har varit väldigt nonchalerande som pressat oss till denna stämning.
Jag har inte ens fått delta i informationsmöten eller liknande utan blivit "isolerad" då jag är initiativtagaren som ledde till att +50 personer stämmer i WSS och +40 personer i Metronomen.
Vad har ni lagt ut för pengar,
är det bokningsavgifer eller vad är det ni stämmer ssm på.
Eller äger ni redan lägenheterna?
 
T
Lider med er, tråkigt att ni behövt hamna i denna situation. Tyvärr verkar detta vara vardag för vissa byggbolag.

Som du säger, situationen förändras oftast rejält på dessa år för människor.

Hur länge är ett bolån giltigt. 6 mån eller 6 år?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, hur kan du läsa in det?

I avtalet står det ett preliminärt färdigdatum. Inte ett fast inflyttningsdatum.
Avsikten med avtal är att det ska vara ett skriftligt dokument som ska avspegla verkligheten av överenskommelsen.

Om byggherren, mäklare, projektkoordinatorer och tiotal broschyrer säger att husen är klara för inflytt 2018 Q1-Q3 så gav det iallafall mig en bild av att husen står klara 2018 Q1, senast Q3.
Ställde mig därför in på att det kan bli max 6 månader försenat och accepterade till och med att det i värsta fall kan bli 2019 Q1.

Men 2019 Q3 - 2020 Q1? (Till och med det är oklart då det fortfarande är preliminärt !).

Ha även i åtanke att många har sålt sina bostäder för att ha råd med detta köp.
Jag själv bor nu dyrt i andrahand.
Min hyra motsvarar det jag hade betalat för Avgift + amortering + ränta om jag hade bott nu i SSM lägenheten.

Andra har köpt andra lägenheter för att akut lösa sin bostadssituation och står nu med två bostadsrätter om de är bundna vid SSMs avtal.

Jag tror man måste sitta fast i klistret som oss, för att verkligen förstå vilken situation vi är i.
Orimligt.
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
D
T twoody skrev:
Vad har ni lagt ut för pengar,
är det bokningsavgifer eller vad är det ni stämmer ssm på.
Eller äger ni redan lägenheterna?
Vi har lagt ut 25000 kr i bokningsavgift såhär långt och när SSM krävde att vi betalade 100 tusen för upplåtelseavtalet så sa vi alla ifrån.

Jag har t.o.m sagt åt SSM att jag betalar 100 000 kr i upplåtelseavgift för att de ska frigöra mig från avtalet så jag kan köpa något annat, vilket de inte accepterat.

Nu stämmer jag mig ur avtalet och mitt krav är bokningsavgiften tillbaka med ränta och avtalet ogiltigförklaras d.v.s att jag helt enkelt slipper köpa lägenheten.

Sitter med över 1 miljon kronor som jag inte kan använda till att köpa bostadsrätt så jag kan hänga upp mina tavlor hemma så som jag vill :thinking:
 
DanielfrånSR skrev:
Vi har lagt ut 25000 kr i bokningsavgift såhär långt och när SSM krävde att vi betalade 100 tusen för upplåtelseavtalet så sa vi alla ifrån.

Jag har t.o.m sagt åt SSM att jag betalar 100 000 kr i upplåtelseavgift för att de ska frigöra mig från avtalet så jag kan köpa något annat, vilket de inte accepterat.

Nu stämmer jag mig ur avtalet och mitt krav är bokningsavgiften tillbaka med ränta och avtalet ogiltigförklaras d.v.s att jag helt enkelt slipper köpa lägenheten.

Sitter med över 1 miljon kronor som jag inte kan använda till att köpa bostadsrätt så jag kan hänga upp mina tavlor hemma så som jag vill :thinking:
Ok jag trodde det var lättare att hoppa av men dock så kanske man gick miste om bokningsavgiften.
 
D
T twoody skrev:
Ok jag trodde det var lättare att hoppa av men dock så kanske man gick miste om bokningsavgiften.
Ja vi är över 100 köpare som hade uppfattningen om att man blev bunden till lägenheten när man skrev på upplåtelseavtalet så uppenbarligen har de varit otydliga.

SSM är iallafall i särklass en av de fulare fiskarna tyvärr.

Domstolsbeslutet där Paret som inte fick häva sin lägenhet hos HSB står jag bakom. De har fått kalla fötter och signerade 2017, då amorteringskraven var kända.
Där hade det blivit skevt om man fick häva.

Men i vårt fall har samtliga köpare tagit sitt ansvar, däremot har byggherren inte det.
 
Men hela grejen med ett upplåtelsavtal är väl att binda upp köpare.
Vad står det om förseningar och vad står det om man vill bryta avtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.