Funderar på att köpa en luftrenare, Felder Nr1 AF-500 https://www.swedendro-tools.se/shop/product/nr1-af-500-luftrenare
Någon som har en sån? Nöjd?
Ska ha den i garaget vilket är ca 30m2.
Har både grovdammsugare med cyklon och spånsug med cyklon men det blir ganska ofta rejält dammigt, speciellt när jag jobbar med MDF och jag skulle gärna slippa det.
 
M MatCan skrev:
Funderar på att köpa en luftrenare, Felder Nr1 AF-500 [länk]
Någon som har en sån? Nöjd?
Ska ha den i garaget vilket är ca 30m2.
Har både grovdammsugare med cyklon och spånsug med cyklon men det blir ganska ofta rejält dammigt, speciellt när jag jobbar med MDF och jag skulle gärna slippa det.
Jag har en sådan som hänger i taket i "snickerboa". Den är alltid igång på högsta hastigheten när jag arbetar i verkstaden och fläktljudet tycker jag inte är störande. Enkel att sköta med fjärrkontrollen. Filtret blir ganska snabbt skitigt men är enkelt att rengöra som jag gör utomhus i medvind. Tycks plocka väldigt mycket damm i luften uppe vid taket så den gör verkligen sitt jobb!!! Väldigt nöjd med luftrenaren!
 
Jag köpte en sån nyligen och tycker att den funkar bra. Enkel konstruktion som inte stör ens på högsta fläkthastigheten. Tänk på att fjärren går på IR så det behövs fri sikt till luftrenaren.
 
Tackar. Får nog bli en sån
 
Köpte en men blir inte klok på hastigheten. Första läget är LO, nästa ME och sista HI.
Dock så låter det mest och verkar vara mest drag i fläkten på LO och lägst på HI.
Är det så det ska vara? Känns bakvänt
 
Verkar konstigt. Något verkar vara felkopplat.
 
Ja det känns så. Får kolla imorgon
 
Så här ser min manöverpanel ut. Bäst blåååås på HI!

Manöverpanel för maskin med knappar för hastighet och on/off, samt varningsikoner och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min ser likadan ut men har sämst blås på HI och bäst på LO. Känns felkopplat.
Jag får öppna upp och kolla.
Om du har möjlighet att ta en bild på insidan där man ser vilka kablar/färger som sitter var så skulle jag vara väldigt tacksam. :)
 
Hej!

Bilder kommer under dagen. Hänger i taket så det får bli lite höjdjobb.
 
Stort tack!
 
Här kommer lite bilder.
Fläkten måste öppnas med att ta bort baksidan. Så det blev till att plocka ner den till arbetsbänken. När den var nere så fick den en ordentlig rengöring både invändigt och utvändigt.Välbehövligt!
Skruvarn runt om är PH2 plåtskruvar. En jordkabel är fastskruvad till övriga hölje.
En busskoppling går från elektronikboxen till motorn och kondensatorn. Kolla noga på busskopplingen där det är två röda kablar. En blank och en mattare.
Dom två gula går till kondensatorn.
Jag kan inte se hur det är kopplat inne i motorn. Då får man ta isär motorn och det vill jag inte göra.
Hoppas att bilderna kan vara till nytta. En stilla undran. Har du inte garanti på fläkten?

Med vänlig hälsning, Dag


Närbild på en öppnad fläktenhet med synliga kablar och komponenter under rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad fläkt visar elektriska kopplingar, busskoppling, PH2 skruvar och jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på öppnad ventilationfläkt som visar elektronik och kablar, inklusive busskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkt med öppet bakstycke som visar elektriska kopplingar, inklusive röda och gula kablar samt busskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på insidan av en fläkt med en busskoppling, elektriska kablar och skruvfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av öppen fläkt med synliga färgkodade kablar, inklusive två gula till kondensator och en jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för hjälpen. De har gjort om lite internt så det såg inte riktigt likadant ut.
Dock så såg jag att de kopplat fel, rosa mot lila och tvärtom. Jag kopplade om och nu funkar det som det ska.
:)
 
Redigerat:
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Tack för hjälpen. De har gjort om lite internt så det såg inte riktigt likadant ut.
Dock så såg jag att de kopplat fel, rosa mot lila och tvärtom. Jag kopplade om och KU funkar det som det ska.
:)
Vad bra!
Liten tuva stjälpa stort lass......o.s.v!
Jag är väldigt nöjd med min. Varje gång jag rengör inser jag att den verkligen gör ett bra jobb!
Jag snickrar mycket ek massiv och det dammet lär inte vara det bästa. Jag har nog lite noja när det gäller utsug.
En stor central spånanläggning med cyklon plus egna sugar till alla slipmaskiner.
Det kan aldrig bli för rent!
 
Jag är typ likadan :)
Spånsug med cyklon. Dammsugare med cyklon. Utsug på allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.