Hej,

På min kuperade trädgård (som tidigare varit en hage med foderstation m.m) finns en ramp i betong. Den är cirka 2.5 m lång och 1 m hög och knyter samman det jag vill göra till trädgårdsland med resten av trädgården.
Jag misstänker att man tidigare har använt den för att köra skottkärra upp och ner, men jag gillar den inte alls. Den är glashal när den är blöt och vi har ett litet barn som vi vill ska kunna gå fritt.

Jag undrar om ni har några goa tips, råd eller idéer på vad man skulle kunna göra med den? Det är för mycket att bila bort. Kan man bygga en trappa i trä på något vis, eller blir det för mycket att regla? Som nödlösning till våren tänkte jag måla med sandad färg, som man gör på fartyg för att inte halka, men det känns ganska osexigt det också.

Tack för hjälpen!

Kuperad trädgårdsramp i betong omgiven av grönska och en staket, hal och sliten yta i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kuperad trädgård med en betongramp nära ett tegelhus, omgivet av buskar och löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör ren den från mossa och alger med en högtryckstvätt. Då kommer den att bli mycket bättre.
 
  • Gilla
crazytok och 2 till
  • Laddar…
Bygga trappor.
140mm steghöjd, 340mm steg (2x tryckimp 170). Passar perfekt till angiven mått :)
Ritning av en trappa med måttangivelser för steghöjd 140mm och stegdjup 340mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wrobel.se wrobel19 skrev:
Bygga trappor.
140mm steghöjd, 340mm steg (2x tryckimp 170). Passar perfekt till angiven mått :)
Jag har aldrig byggt en trappa förut, är det en enkel sak? Någonting man kan googla och youtuba sig till med andra ord.
Vad tror ni om halkskydd för utomhusbruk, sådana man har i trappor m.m?
 
A
J Joered87 skrev:
Jag har aldrig byggt en trappa förut, är det en enkel sak? Någonting man kan googla och youtuba sig till med andra ord.
Vad tror ni om halkskydd för utomhusbruk, sådana man har i trappor m.m?
Jag tror precis som immobil, att en rengöring med högtryckstvätt kommer att göra susen, börja så, så slipper du kanske bygga trappa.
 
Fulkemisten
Som sagt rengör med högtryckstvätt, allt annat halkskydd är hokuspokus i jämförelse. Låna eller hyr om du inte har eller vill köpa. Det kommer bli mycket mindre halt.

Jag tycker rampen var snygg och praktisk. Skulle vilja kunna köra skottkärra och pirra grejor mellan nivåer i trädgården om man inte kan ta annan väg.

Att bygga en trappa kan vara lätt eller klurigt. Den här är nog rätt enkel att styra upp. Mät rampens vinkel mycket noga (mät allt mycket noga och räkna sedan lika noga, trappor är oförlåtande) Ställ sedan in kapgersågen på exakt samma gradantal och såga rätvinkliga trianglar av tryckt regel t ex 45 x 145. Skruvlimma sedan dessa parallellt på två reglar som är lika långa som rampen, de har stöd under så 45 x 95 borde räcka. Fäst sedan dessa vangstycken i t ex murarna på rampens sidor med ordentlig skruv och betongplugg. Sedan är dett bara att såga till och skruva på plansteg och eventuellt sättsteg. Mät noga.
 
Som tidigare sagt så är det inte rampen i sig, utan alla beläggningar, som är halt. Får du bara bort det så kommer du som tidigare sagts snarare få riktigt bra grepp i den.
 
Bygg en mindre trappa vid muren bredvid rampen, anlägg en damm nedanför rampen och pumpa upp vatten till toppen av rampen och låt den bli ett snyggt vatteninslag i trädgården! :D
Eller kör med högtryckstvätten, det blir också kanon! ;)
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Grymt! Stort tack för alla svar. Det ska byggas altan som faktiskt har en trappa ner en bit bort, så det kanske blir en högtryckstvätt trots allt.
 
Du skulle kunna bygga på plast eller nåt så kan barnet ha det som rutschkana (hade mina älskat), sen kan du ta bort och ha rampen igen om ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.