Det valdes bort. Väggarna är inte uppe än så det ska göras innan. Problemet är att ytterfasaden måste vara fri från grund och gå nedanför 4 cm
 
A
Förresten, hur mäter du?
 
Den blev mindre än beräknad skulle vara 6000b blev 5960. 7000l blev 6700l plattan stämmer runt om men blev 6740 i det hörn som är för lång
 
Med band och snöre
 
Takstolarna har spännvidd på 6000mm vet inte om man måste beställa nya till 5960mm
 
Om man är vindögd kanske det inte spelar nån större roll :)
 
Enklast är väl att mura upp lecablocken och utgå ifrån dem så det blir kvadratiskt 100%
 
Du borde definitivt bestämma hur du vill ha det innan du bygger väggar. Det blir betydligt jobbigare att såga med väggar på plats.
Det går ju även att anpassa väggarna lite, speciellt om du ska mura.
 
Ja grunden måste vara klar innan stommen ska på. Jag undrar över takstolarna man kanske ska vänta med beställning när man har längdxbredd klar. Tack för all responce
 
Jag hade grämt mig en stund och sedan skitit i det.
Även om garaget är hemmets viktigaste byggnad är det ett garage, ingen rymdfärja.
 
  • Gilla
vGötl och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Låt största måttet styra och märk ut räta vinklar efter det och låt blocken hänga ut över kanten där de gör det, när fasaden är på och sticker ner lite och marknivån är klar med ogräs o skit så kommer ingen märka det.
 
Ligger nåt i det men man vill ju inte bli kallad för den skelögde.
 
Låter enklast ja
 
Som en gammal byggare sa till mig när det inte stämde, "sånt bygger man bort".
 
Låter ganska mycket med 10cm skillnad men anar hur det gått till?
Var ni 2st som mätte varsitt hörn?
Jag skulle lösa det med att börja märka ut ett rakt mått ovanpå plattan och sätta blocken utanför där det behövs.
Har du kollat om något hörn är helt i 90grader?
Det kan väl också vara en ide att gjuta på extra utanför där måttet är för litet men det blir en hel del borrning för extra armering osv.
tänker du kapa så måste du vara haj på sådan utrustning annars kommer du inte lyckas få det rakt och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.