hej,

Jag ska byta råspont på ett platt tak. Idag sitter det en papp mellan råspont och isolering. Vad är det för papp som ”ska” vara där?

Den som sitter behöver bytas.

Alltså råspont
Luftspalt
Papp
Isolering
 
Det är Vindskydd mellan isolering och luftspalt. Kontroleera om det är diffusionöppet!
Visa bilaga 320788
 
  • Skiss av väggkonstruktion med vindskydd, isolering och luftspalt markerade, inklusive produktnamn och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry jag är helt slut men hur kontrollerar jag om det är diffusionöppen?

Huset är från 74
 
Har du/nån renoverat taket efter?
Är det tunn och bitumiskt material eller plast?
 
Rickard.
Är det inte typ kartong/pappers papp? Det är vanligt med både lös och även sådan som sitter fast i isoleringen i takisolering för att minska luftväxlingen/vindtäta.
 
Nej jag är först med att lyfta råsponten sen huset byggdes 1974.

Det är absolut inte plast.
 
Har tagit ner 4-5 lager takpapp idag det är därför jag e så såsig.
 
Rickard.
Det är inte roligt någonstans att riva papptak

Jag vet faktiskt inte vad standarden säger men jag har sett allt från inget vindskydd till duk hela taket och olika varianter med papperpapp.

Själv brukar jag sätta en lämplig bredd(beroende på takfalletslängd) närmast takfoten med en bra vindduk. Om det är rätt eller fel vet jag inte.
 
Byter du råspont - byt vindskydd också. Det kostar inte fläsk. Alla bitummaterialer har livslängd...
Det kostar +-40kr/m2.
 
Vindskydd är "typ broms" för konvektion i takisolering. Och det är bara pengar...
Det skyddar isoleringen mot fukt från luftspalt också. Bra att ha, tycker jag.
 
:worried:e-e. Det är bra för yttervägg (lägre luftflöde). Ta bättre material för tak
 
Kan du inte länka till ett sådant bättre material?
 
stor på ritning övan
 
Ok på instruktion till den där pappen står det att den ska läggas parallellt med takstolarna. Det innebär i mitt fall att luftspalten hamnar innanför pappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.