Har lite funderingar kring om det går att bygga hus men bara en står på kontraktet och lånen? Ser att det verkar omöjligt att få ihop en sådan bolånekalkyl med våra förutsättningar. Går det att göra en "skenskiljsmässa" så att det ser ut som om man är ensam för då ser kalkylen bättre ut? (Det är jag som har all inkomst i familjen + att maken ej är kreditvärdig).

Undrar också vilket belopp som är det lägsta som fungerar i praktiken om man vill bygga ett litet hus med 2 sovrum (nyckelfärdigt) exkl tomtkostnad (men inkl. indragning av el och VVS mm.). Om man bygger där det inte finns kommunalt vatten och avlopp, vad kostar det att borra egen brunn och installera eget avlopp? I mina egna kalkyler (grovt tilltagna) bör man ha minst 3 miljoner att spendera (då räknade jag på en tomt på 400000). Kan det stämma, eller går det att komma ned i pris? Ser att de säljer nybyggda hus för 2,5 miljoner och uppåt i våra trakter just nu (men inte riktigt i de lägen jag är intresserad av).

Har just nu noll (eller rättare sagt 100 kr) på mitt "kontantinsatskonto" och tänker försöka spara ihop en rejäl slant först innan det blir aktuellt. Anledningen till att jag börjat snegla på nybyggt är helt enkelt att utbudet av begagnade hus i en fungerande prisklass börjar bli så litet.

Hur lång tid tar det förresten att få ett nyckelfärdigt hus från och med att man skriver kontraktet?
 
Det mesta beror på förutsättningar.
Om du (ni) klarar av att spara ihop till kontantinsatsen finns det ingen anledning till att du inte ensam kan stå för lån och äga huset.
Kostnaden för brunnen beror nog på hur långt ner grundvattnet ligger och vilka geotekniska förutsättningar som finns.
Samma gäller filterbädden, normal filterbädd och avlopp ligger nånstans mellan 100-150k.

Jag har svårt att tro att du kommer billigare undan genom att bygga nytt.
 
Om det går att komma billigare undan med nytt än begagnat beror väl på vad man vill ha för hus, läge, standard och skick. Vill ha hus i Uppsala-trakten och believe me där är det inte billigt! Men det blir liksom lite att jämföra äpplen och päron, vill vi ha gammalt litet hus med renoveringsbehov och fritidshusstandard med 5 mil till centrum för 1,5 milj eller nytt fräscht mitt i smeten för 6 milj, eller hyfsat skick (typ nybyggt) lite utanför stan för 3 milj? Och som sagt, inte aktuellt riktigt än så mycket kan hinna hända.
 
Givetvis får du jämföra samma typ av hus och läge, det trodde jag var underförstått.
 
Jo, men det är väl just det som är grejen. Finns nästan inget att jämföra mot. Vill ha ett hus med bra skick och standad som vi inte behöver renovera i ett lantligt läge på tillräckligt stor tomt men ändå med bra kommunikationer till skola och stan. Tomter i rätt läge finns, men inte så många hus. Så det var därför jag började räkna på vad det skulle kosta att bygga nytt. Men just nu är det bara hypotetiskt eftersom tidsplanen är minst två år framåt i tiden. Tänkte om man kanske skulle köpa på sig en tomt i rätt läge snart och påbörja bygge något senare. Men behöver ju ha lite koll på att det kommer vara realistiskt så att man inte står där med en tomt som man inte kan bygga på pga strul med byggkreditiv.
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Jo, men det är väl just det som är grejen. Finns nästan inget att jämföra mot. Vill ha ett hus med bra skick och standad som vi inte behöver renovera i ett lantligt läge på tillräckligt stor tomt men ändå med bra kommunikationer till skola och stan. Tomter i rätt läge finns, men inte så många hus. Så det var därför jag började räkna på vad det skulle kosta att bygga nytt. Men just nu är det bara hypotetiskt eftersom tidsplanen är minst två år framåt i tiden. Tänkte om man kanske skulle köpa på sig en tomt i rätt läge snart och påbörja bygge något senare. Men behöver ju ha lite koll på att det kommer vara realistiskt så att man inte står där med en tomt som man inte kan bygga på pga strul med byggkreditiv.
Är det realistiskt att ni kommer kunna spara ihop 450kkr på 2år?
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Byggkreditiv kräver i väldigt många fall 25% kontantinsats också. Det beror alldeles på din inkomst och hur mycket ni kan spara såklart, men 450-750kkr (Beroende bank) på 2år låter orimligt om jag gör antagandet på 1 normallön!
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Helt orealistiskt är det inte att få ihop 450000 på 2 år då jag har ett par låsta fondandelar att plocka ut om 2 år, plus ett helt obelånat befintligt boende just nu.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Då är det bara å köra! Beroende på markarbeten och om du kan leva med krypgrund så är väl älvsbyhus ett alternativ.
 
Om inte maken har anmärkningar eller skyhöga blancolån är det ingen nackdel att han står med som medlåntagare.
 
Jag förstår problemet. Om ena parten inte arbetar. Så ser banken den personen som en belastning. Den som skall betala måste enl. banken ha råd att även försörja sin make. Så gör de ju ex. om ena parten studerar, trots studiemedel, så anses den som arbetar ha en försörjningsskyldighet för studenten.

Men jag har väldigt svårt att tro att du skall kunna skapa ett billigare boende genom att bygga nytt. Det är dels förknippat med stora risker för fördyring, dels oftast inte billigare än jämförbart beboeligt hus. Om man kan acceptera att allt inte är i nyskick.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
A
Jag har inget att tillägga kring ekonomin, men tycker att ni ska fundera ett varv till. Det är på inget sätt mindre jobb att bygga ett nytt hus, än att köpa ett befintligt och renovera, enligt mig.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om inte maken har anmärkningar eller skyhöga blancolån är det ingen nackdel att han står med som medlåntagare.
Just det som är problemet, förutom avsaknad av inkomst då.
 
Scouten skrev:
Jag har inget att tillägga kring ekonomin, men tycker att ni ska fundera ett varv till. Det är på inget sätt mindre jobb att bygga ett nytt hus, än att köpa ett befintligt och renovera, enligt mig.
Har ingen lust, tid, eller kunskap till att renovera. Men kommer hinna ändra mig hundra gånger innan det blir aktuellt. Ville just nu bara ta reda på om det ens är möjligt. Är ju ganska bakbunden av den ekonomiska sitsen.
 
  • Gilla
genie330
  • Laddar…
A
T Toogoodtobetrue skrev:
Har ingen lust, tid, eller kunskap till att renovera. Men kommer hinna ändra mig hundra gånger innan det blir aktuellt. Ville just nu bara ta reda på om det ens är möjligt. Är ju ganska bakbunden av den ekonomiska sitsen.
Det har jag full förståelse för, men det kommer att ta lika mycket tid, kunskap och lust att bygga nytt, annars kommer det projektet att gå åt skogen, både resultatmässigt och ekonomiskt.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.