T TheSwedishHerringHouse skrev:
Det är lite svårt att svara på då vi inte hade fönster i somras/tidig höst när vi sprutade men det blev en klar skillnad mot enbart plåt. I vintras när vi fått dit fönster så saknades fortfarande ventilationen (hål rakt ut) så vi hade en byggfläkt. Vi får återkomma efter strömavbrott och svara på frågan.. :)
Tack för ditt svar! Önskar er lycka till i ert fina hus och att ni vågar göra något nytt.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Containerhus framförs här som ett miljövänligt sätt att bygga, och det är det kanske också.
Fast hur är det med sprutisoleringen?
 
Tack Sofia och Sebastian för att ni är så justa så ni ställer upp här och svarar på alla frågor. Det måste vara unikt för Bygga hus att vi har tillgång till så mycket bakgrundsinfo till dessa program - så detta tack riktas också till de andra från Husdrömmar som också varit härinne och svarat på alla frågor.
Suveränt och generöst!

Personligen tycker jag att denna förmån också medför ett visst ansvar från oss nyfikna.
Kanske är det inte nödvändigt att komma med petimäterkommentarer om var sillen drar fram eller om någon råkar gå lite för nära en kant där det inte finns reglementsenlig skyddsutrustning?
Dessa kommentarer kan vi ju spara till tv-soffan.
Tycker jag.

Stephan
PS Huset var kanonfint invändigt!
 
  • Gilla
  • Älska
Garningen och 29 till
  • Laddar…
Tack för ett mycket intressant och underhållande program och grattis till er lilla byggmästare och sist men inte minst: till ert nya fina hus. Jag har har kollat containerbyggen många år och sett hur man gör i detalj. Det mest avvikande mot ert bygge är att alla projekt varit i varma länder. M.a.o. isoleringen blir minimal. De jag sett som PUR-skummat har lagt ett tunt lager (ngn cm) direkt på plåten inv. Sedan har man reglat, isolerat med sten/glasull + board osv.Varför skummade ni ända ut i reglarna? Skumningen verkar var det enda som inte funkade, men jag blev förvånad att ni skummade i värmen, eftersom vatteninnehållet i luften är hög, (inte relativa luftfuktigheten). Isocynaten reagerar ju med vatten och polyolen härdar ut. Sedan undrar jag också varför du körde kapskiva och inte skärbrännare eller plasmabrännare. F.ö. beundrar jag er för att ni fullföljde projektet. Jag fick svar på många undringar jag haft.
 
S Snorkeljohn skrev:
Containerhus framförs här som ett miljövänligt sätt att bygga, och det är det kanske också.
Fast hur är det med sprutisoleringen?
Miljövänligt går att diskutera, jag kallar det hållbart då vi använder något som annars blir stående samt inte behöver byta ut eller förbättra ytskikten. (Ex måla om fasad etc.)

Så till isoleringen: det sägs att den innehåller återvunnet material men kan jag inte svara för antal procent. Det finns jämförelsestudier som visar att stenull inte är hälsosamt (det finns risk att sporer från ullen sätter sig i lungorna med risk för cancer) och att sprutisoleringen inte har samma hälsorisker.
 
  • Gilla
Pankow
  • Laddar…
Stl Stl skrev:
Tack Sofia och Sebastian för att ni är så justa så ni ställer upp här och svarar på alla frågor. Det måste vara unikt för Bygga hus att vi har tillgång till så mycket bakgrundsinfo till dessa program - så detta tack riktas också till de andra från Husdrömmar som också varit härinne och svarat på alla frågor.
Suveränt och generöst!

Personligen tycker jag att denna förmån också medför ett visst ansvar från oss nyfikna.
Kanske är det inte nödvändigt att komma med petimäterkommentarer om var sillen drar fram eller om någon råkar gå lite för nära en kant där det inte finns reglementsenlig skyddsutrustning?
Dessa kommentarer kan vi ju spara till tv-soffan.
Tycker jag.

Stephan
PS Huset var kanonfint invändigt!
Detta.

Tack så hemskt mycket till er som är med i programmet och svarar på frågor.
Älskar erat hus!!
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Ruskigt fint på insidan och det skall bli kul att se utsidan när (?) den blir klar, även om jag inte personligen går igång på corten-plåt.
Ni måste känna er lite extra stolta över Gerts reaktion på insidan och hur ni utnyttjat tomtens och omgivningens möjligheter vid placeringen av fönster mm. Kan bara instämma i Gerts fina omdöme!
 
  • Gilla
TheSwedishHerringHouse och 3 till
  • Laddar…
Ett väldigt fint hus, men tyvärr tycker jag att redaktionen delvis misslyckades med klippningen i detta avsnitt (eller missade vi något). Först pratade skumexperten sig varm för denna metod och började spruta runt. Sen klipper man framåt i tiden och då är det jämmer och elände och projektet verkar ha kollapsat, det är prat om depressioner och allt verkar vara skummets fel. Vi sitter som två frågetecken i soffan och undrar dels vad det är som gick fel, och varför inte han som skummade är den som får slita och göra det snyggt. Det är först senare i programmet man gör kopplingen till att det var varmt och att skummet på något sätt påverkats av detta. Allt detta borde väl hamnat på entreprenören som har ansvar för produkten och dess utförande? Ni som kunder borde ju inte drabbas av att denne använder sin produkt på fel sätt/årstid eller vad som nu var problemet? Ni ville väl bara ha det isolerat.

Skumt, kan man säga ;)

Huset är väldigt fint och läget är unikt, hade gärna själv bott där. Bra jobbat!
 
  • Gilla
TheSwedishHerringHouse och 3 till
  • Laddar…
Vilken fint hus ni har fått! Jag är nyfiken på isoleringen/skummet. Las det direkt på plåten eller har ni någon luftspalt först som vi inte såg. Verkar som en spännande metod för isolering!
 
  • Gilla
TheSwedishHerringHouse
  • Laddar…
Många snygga lösningar, dock kanske inte tapet och parkett i taket va en av dom.
Hade ni byggt likadant om ni gjorde det igen? Det verkade va lite motigt ett tag där då det pratades om tändstickor och annat.
 
Jag tycker ni ska ha en eloge! Snyggt bygge med otrolig känsla för detaljer och inredning... som inredningsälskare (vilket inte kan ses i mitt egna hem :crysmile:) så tyckte jag er känsla för färgval, möbler osv var klokren! Sen är ju inte tomten att skratta bort heller och den ger ju såklart ett ännu kraftfullare intryck!

Lycka till med den lilla och här har ni iaf +1 på instagram (y)
 
  • Gilla
TheSwedishHerringHouse och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Många snygga lösningar, dock kanske inte tapet och parkett i taket va en av dom.
Hade ni byggt likadant om ni gjorde det igen? Det verkade va lite motigt ett tag där då det pratades om tändstickor och annat.
Tack för feedback!
Smaken är som alltid delad och för oss handlar det dels om funktion och estetik.

Funktion med en tapet i taket istället för på väggen i ett barnrum: det går att berätta sagor när man ligger i sängen och barnets fantasi stimuleras. Funkar likadant med fondvägg men i vårat fall har vi tänkt som så att alla ytor ska användas. Väggarna har hyllor, skrivbord eller tavlor etc och då blir inte en fondvägg ett konstverk i sig utan stör mest ögat. Dessutom undviker vi att en fin och dyr tapet ritas på eller slits. Det finns ingen egentlig funktion mer än möjligen reflektion av ljus med ett vitt tak.

Parkettgolvet: vill vi ha men inte på golvet av den anledningen att barn kommer att springa in och ut från trädgården. Hallen nere är grå och klinkersen grå. Med ljussättning så kommer träet i taket att mjuka upp intrycket.

Det är våra tankar :)
 
  • Gilla
kallun och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Materialet i sig har bara ungefär 30% bättre isoleringsförmåga än mineralull, men de som säljer den typen av isolering hävdar att den blir mycket bättre på grund av att den är lufttät. Det skulle vara intressant att se hur bra den är i verkligheten, men det kanske visar sig efter ett år?
Jag gissar att ni har separata elmätare till värmesystemet?
Det stämmer! Vi får helt enkelt återkomma. Vi bor i ett område med nybyggda villor så vi tänkte tävla lite med grannarna. När vi gjorde OVKn så mätte vi ventilationen som håller vad som utlovas. Återvinning på 80%.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Ser fram emot att se hur exteriören blev till slut.
 
  • Gilla
sporty_spice och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.