Är spekulant på ett äldre hus som från början var byggt i två plan med källare. Huset har senare fått ett vidbyggt garage i sutteräng. Efter att han pratat med kommunens bygglovsrådgivning sa de att det kan vara så att garaget idag skulle klassas som en tredje våning då de till stor del av frilagt. Huset skulle då alltså klassas som ett planstridigt trevåningshus.

Eftersom huset är väldigt litet skulle vi behöva göra en tillbyggnad för att de ska vara intressant för oss. De enda stället där de är möjligt på tomten är att bygga utåt över sutteränggaraget. Enligt bygglovsråsgivningen kunde de inte ge bygglov för en utbyggnad om huset var planstridigt.

Någon som vet om man har rätt att göra en attefallsutbyggnad på ett hus som är planstridigt?
 
I princip så skall man få göra attefallsutbyggnader även på ett planstridigt hus.

Men nu tänker du bygga ovanpå en del som tydligen räknas som en våning, då är jag mer tveksam, vet ej.

jag har för mig att en kommun kan ha en skrivning i detaljplanen för området att man inte får bygga bygglovsfria byggnader (friggebodar, attefallshus/tullbyggnader). Detta är ganska ovanligt, men värt att kolla.

Titta även på avstånd till tomtgräns. Garaget kan i många fall få byggas närmare tomtgräns än 4,5m. Men 4,5m gäller strikt för attefallsbyggnation, oavsett vilka avstånd som annars gäller för byggnader.
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
Svårt! Generellt sett får man inte bygglov på planstridiga fastigheter eller byggnader. Nu är ju detta en bygglovsbefriad åtgärd men kräver ändock anmälan och startbesked, så tror det kommer stoppas där. Planstridighet är onekligen en generellt dålig grej. Har de inte bygglov på garaget alltså? Är det av yttersta vikt för er att bygga ut hade jag nog avstått, eller rådfrågat bygglovsavdelningen igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.