M
Ser ut som att vi har en del gammal kalkputs som ska rivas och har fått rådet att hyra en luftrenare. Men jag undrar villen man ska ha och framför allt var man hyr en som privatperson?
 
Jag rev kalkputs för inte så länge sedan. Det dammar på riktigt!
Jag hade luftrenare i ungefär 10 minuter innan jag insåg att det är för mycket damm att hantera. I stället ersatte jag en fönsterbåge med en plywoodskiva med en kanalfläkt, tejpade igen hela rummet och jobbade i undertryck med utblås genom fläkten. Det dammade visserligen så att man inte kunde se handen framför sig, men det blev snabbt bättre sikt. Halvmask med riktiga filter är ett måste. Resten av huset höll sig faktiskt dammfritt under tiden jag härjade. Tänk på att det även dammar när man skyfflar den rivna putsen ner i murarhinkar (rullar) för borttransport. Se till att ha tillräckligt med rullar i rummet med undertryck, och även dammsugare för personsanering.
 
Vi har kalkputs överallt inne, väggar och tak och det dammar ju så fort man grejjar med det. Jag ska ha kvar putsen så river inga stora ytor. Har inte tänkt det är så "giftigt"... Bara städat efter mig... Ska jag tänka om?
 
Nej, speciellt giftigt är det väl inte, men det smutsar ned något otroligt. Jag hackade ned cirka 10-15 kvm kalkputs på vassmatta på timmer i ett s.k. resvirkeshus. Det blev två vändor till återvinningen med normalstor släpvagn. Mycket damm blir det.
 
M
Har du hyrt eller köpt luftrenare? Helt säker på att vi behöver ha en sån för att inte gå under i dammet...
 
Jag lagar upp putsen, varför hackar ni bort den? På en vägg satte jag gips utanpå men lagade ändå upp det trasiga under. Tror det funkar som ljuddämpning och hindrar konvention mm...
 
Jag hyrde en på cramo när jag tog ner en tegelvägg. I ärlighetens namn var det inte värt dom hundralapparna.
Jag tror mer på svaren ovan om att fixa undertryck.
 
M
Vår puts sitter tyvärr i taket och har gjort att innertaket hänger. Så för att få ett rakt tak måste vi plocka bort putsen. Det bygger för mycket att räta upp det med reglar och gips.
 
M M_kat skrev:
Vår puts sitter tyvärr i taket och har gjort att innertaket hänger. Så för att få ett rakt tak måste vi plocka bort putsen. Det bygger för mycket att räta upp det med reglar och gips.
Kan ni inte skriva gips rakt på? Det bör väl vara material under...
 
M
Önskar vi kunde det, men putsen är för tung och hänger ner taket. Så vi måste bli av med tyngd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.