Jag såg för något år sedan på något trädgårdsprogram hur man byggde en gräsmur. Först en box av något metallnät som de sedan fyllde med sten och jord och klädde in med färdig gräsmatta. Dom fick då en lådliknande mur av gräs som var jättesnygg!
Var på trädgårdsmässan i fredags i älvsjö och frågade och de ville ha 1200-1500 kr/kvm för nät att lägga stenar i och som skulle funka! Känns dock riktigt omöjligt att beställa!!!

Då jag är en svagare slänt mot grannen på ca 10 meter tyckar jag det skulle vara jättsnyggt att få raka linjer mot grannen men undrar om någon byggt något liknande!

Jag är inne att göra burar av armeringsjärn med små rutor och nåta ihop det med ståltråd men undrar vad som händer när det rostar ihop vad det lider. Har någon erfarnenhet/kunsap om detta! Vore tacksam för all möjlig inspiration i ämnet!
 
Spontant låter det ju litet overkill med armeringsmattor. Det där nätet de sålde, vad hade det för unika egenskaper som skulle få det att funka? Låter som läge för att hitta alternativ. Varför skulle t ex något vanligt slags galvat nät inte funka?

Annars tror jag att även om "burarna" med tiden försvagas av rost så kompenseras det rätt långt av att gräsrötter kommer att växa in och armera det hela. Grästorv är ju rätt seg.

Litet PS: Kolla med kommunen vad som gäller, det kan vara bygglovspliktigt...
 
322_1143479741_Grasmur.jpg

Sån't här kunde man redan på 1400-talet  ;)
 
Supertack alla! Det var tydligen gabioner jag var ute efter! När jag följde "morsans" tråd såg jag även att priserna var lite lägre än vad firmerna sa på trädgårdsmässan!

Men hur svårt kan det vara att göra själv! Jag får se hur det blir!
 
Man najar ihop ameringsjärn och annat genom att dra en mjuk järntråd runt och tvinna ihop den så att den håller det plats. Nåta är att fylla en springa med något utfyllnadsmaterial.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.