Har precis fått en offert från Myresjöhus, där det känns som om de lägger på extra marginal på alla tillval som vi gjort, bl.a så har de lagt till över 1000 kr /fönster för att vi vill ha aluminium, vilket är mycket mer än den extrakostnad som jag själv får fram när jag jämför fönsterpriser.

Är det någon som har samma erfarenhet från andra leverantörer?

Bark

 
Så är det tyvärr med de flesta husleverantörer:(
Samma sak med avdragspriser fast tvärtom, där drar de av alldeles för lite.

Vår husleverantör Eksjöhus gör dock inte så :)
 
1000kr/fönster för Alufönster tycker inte jag låter mycket.
Jag har hört samma summor någonstans 1000-1500kr/fönster!
 
Hej!

Vi vände oss till fler husleverantörer, där vi tillhandahöll en specifierad lista på hur huset skulle se ut och vad som skulle ingå.

Jag bryr mig iinte om vad en husleverantörs standard är, utan vill ju veta vad just vårt hus kommer att kosta om jag beställer det från dem.

Gör som vi gjorde - tala om i detalj vad ni vill ha och vänd er till fler för offerter, då blir ju oxå offerterna mer rättvisa vid jämförelse! ;)

Läs mer om husleverantörer på vår hemsida.

Lycka till!

Ni har en rolig tid framför er!!!

// Snäckan :-*


 
Halloj!


Det är egentligen ganska enkelt varför avdragen för saker och ting är låga och tillvalen är höga.

På standard utbudet så har ju husfabriken förhandlat fram nettopriser, när man sedan avviker ifrån detta så är det ju en större merkostnad för dem än vad mellanskilnaden i handeln är.

Tex, säg att ett fönster i butik kostar 1200:- i träutförande och ska man lägga till alu utsida så är det ett tillägg på 500:-.

Husleverantören har i sin tur ett pris på samma fönster i träutförande på 700:-, då de säljer många av detta fönster. Avviker de då från detta så får de inte nettopriser på detta utan en rabattsats, så fönstret kostar då husleverantören 1500:-, så då blir merkostnaden "större" på papperet till slutkund. Dvs i detta fallet blir merkostnaden 800:-, istället för 500:- som butiken tar, men fönstret blir ändå "billigare".

När det gäller avdrag så är det ju lika enkelt, ta tex köket som har diskuterats en hel del här på byggahus.

Säg att husfabriken har avtal med en speciell köksleverantör, de har bestämt en lucka som standard, pga att de köper mycket av just detta kök så har de 40% rabatt på just detta kök.

Vi säger som så, att det kök som ingår i husleveransen är värt 100 000:- i butik, men så har husfabrikanten 40% rabatt vilket betyder att de betalar 60 000:- för just detta kök. Därför kan de ju inte dra av 100% av butiksvärdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.