Tycker Plejd har hittat en nisch för sina grejor; kvalitetsprylar till ett vettigt pris som gör att vanliga strömbrytare kan bli smartare och flexiblare utan ny kabeldragning.
 
Det är något fel på hela HA-svängen när de som håller på med det tycker det är ett edge case att vilja ha en trappkoppling trådlöst. Z-wave (och då främst implementation i Fibaro) är så dumt gjort att det inte går toggla via fjärrstyrning. Jag vill för varje tryckning ska man toggla staten på mottagande modul. Inte synka med skickande.

Jag kan förstå att man vill synka om man har en lampa inkopplad på skickande sida som man vill synka med mottagande sida. Men nu använder jag skickade sida som ren fjärrbrytare, ingen last kopplad på den. Detta tycker folk på z-wave forumen är edge case. helt otroligt.
 
M
useless useless skrev:
Programmeringen är ju halva nöjet! Andra halvan är dom minuter där emellan som det funkar som man hade tänkt...
Märkligt att det då kallas automation :)

Verkar ju lika praktiskt som att skippa strömbrytarna och man istället får stå och hålla ihop två trådar för att få ljus...
 
Mitt första inlägg. Glöm allt som har med plejd och knx att göra.

Ett bra system ska vara..

Användarvänligt
Kompatibelt med andra system
ekonomiskt hållbart.

Jag skulle rekommendera en huvudenhet som i sin tur kan styra underenheter av olika slag. Du får de bästa av allt till relativt låg kostnad och du kan administrera det själv.

Domotics eller home assistent installerad på en raspberry pi är en prisvärd huvudenhet. Under den kan du sen köpa Philips hue, z-wave kontroller, xiaomi gateway. Ikea trådfri mysensor osv.

Med en z-wave kontroller installerar du fibaro dimmrar/swirchar i väggarna. Sen kör du med Philips hue där de passar.

Xiaomi har ett flertal trådfria brytare och swirchar som endast kostar 100:- st.

Mysensor är perfekt för att mäta watt på elcentralen.

Slå upp en surfplatta på väggen som styr sånt som ska vara enkelt att överblicka
 
  • Väggmonterad surfplatta med smart home-gränssnitt som visar klockan och hemautomationssystemets status.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M mnils skrev:
Märkligt att det då kallas automation :)

Verkar ju lika praktiskt som att skippa strömbrytarna och man istället får stå och hålla ihop två trådar för att få ljus...
Det går göra en del basicprylar med scener, men ska man ha riktigt flexibla scenarior är det lite scripting som behövs, Men det är inga avancerade kunskaper som krävs. Det är enkla scriptspråk som tex Lua som används.

Här är ett exempel från min anläggning.
När projektorn startar så spar jag undan alla tända lampor

Kod:
local devices  = {19,67,68,80,81,87,90,95}
movieLights  = {}

for i, device in ipairs(devices) do
   if luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "Status", device) == "1" then
      table.insert(movieLights, device)
      luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "SetTarget", {newTargetValue = "0"}, device)    
   end
end

Och när projektorn stänger av sig så tänder jag dem igen

Kod:
for i, light in ipairs(movieLights) do
   luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "SetTarget", {newTargetValue = "1"},  light)    
end
 
Det blir lätt lite "spretiga" resonemang när man jämför olika system tycker jag.

Jag anser absolut att KNX är det man ska satsa på när man bygger nytt eller gör större renoveringar.
Det man måste känna till är att KNX inte nödvändigtvis innebär en hemautomatisering utan det är snarare ett modernt, flexibelt och rationellt sätt att göra en robust elinstallation.
Men, ett KNX-system är mycket lämpligt för att just skapa automation.

Jag kan bara hålla med i nedanstående:
ullberg ullberg skrev:

Men kanske framförallt - stabiliteten är grym, det bara funkar, - hver gang.

Jag har, med en rätt omfattande villainstalllation, under 8 år bara haft en binäringång som havererat, och då hade jag väldigt långa ledningar på ingången, gissar att det var åska som tog den - bor ganska lantligt och på samma period har åskan plockat otaliga ADSL modem (tills vi fick fiber) och ett par switchar och annan elektronik. Kan inte påminna mig ett enda missat kommando på bussen, det bara rullar på.
Samma sak i mitt fall. I princip all min belysning och samtliga eluttag styrs av KNX-aktorer och/eller Dali. Utöver det allt möjligt annat som t.ex. golvvärme, badrumsfläktar, shuntar för framledning till golvvärme, klorering av pool också med i KNX-systemet.
Kan inte heller påminna mig ett enda missat kommando på bussen, det bara rullar på.

Att skapa automation och visualisering kan man antingen göra med KNX-komponenter eller med hjälp av bryggor till andra system som t.ex. Home Assistant eller liknande.
Den stora finessen är att man alltid har ett robust elsystem i botten som alltid fungerar så som man har programmerat det att göra. Där en knapp styr en lampa eller en hel belysningsgrupp oavsett om automatiseringen finns där eller ej.

Jag ser en risk med att bygga upp ett system med centrala enheter som styr och kommunicerar med puckar och andra komponenter. Man ser ofta system där möjligheten att tända eller släcka belysningen står och faller med en Raspberry Pi...
Vidare är det ju bra om någon utöver husets herre kan förstå och hantera systemet.

Vad gäller priser kan man inte heller jämföra hur som helst.
En KNX-installation som utförs av en elfirma där komponenterna köps in av samma elfirma från en elgrossist, kan inte jämföras med t.ex. en Z-waveinstallation där inköp, installation och programmering görs av en entusiastisk husägare.
När man köper in prylarna själv är priset per styrd kanal i ett KNX-system synnerligen rimligt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Mervärdet kommer när intresserad kund inser att hen själv kan sätta upp scener timers, astrour, tänd/släck allt eller delar vid entrédörren utan att anlita en programmerare.
En lösning på det är Jung smart visu server.
 
jbr jbr skrev:
Jag ser en risk med att bygga upp ett system med centrala enheter som styr och kommunicerar med puckar och andra komponenter. Man ser ofta system där möjligheten att tända eller släcka belysningen står och faller med en Raspberry Pi...
Vidare är det ju bra om någon utöver husets herre kan förstå och hantera systemet.
Fast ett HA system på raspberry pi och med puckar som Plejd, shelly och Fibaro puckar är ju bara ett komplement till ditt vanliga elsystem! Alla knappar funkar ju som vanligt i hemmet... så vem som helst kan ju fortfarande tända och släcka. :)
 
  • Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
Fast om man bygger nytt finns det en hel del pengar att spara på att inte dra tändtrådar från knapparna till ljuskällorn t ex. Då måste man ha någon form av programmerbar system som kopplar ihop ingångarna med utgångarna.

Men om hela besparingen med råge äts upp av det intelligenta systemet (läs knx...) så känns det mindre meningsfullt.
 
Ser inte riktigt att man skulle spara så mycket pengar på att bara skippa tändtrådarna? :thinking:
 
Nä, själva tråden i sig är väl ingen större besparing, men lägg till att det behövs mindre kanalisation, mindre panering, mindre tankearbete under själva kabeldragningen, etc så blir det snart en hel del timmars arbete. Det är tiden som kostar...
Särskillt när det är lite mer komplext med flera ihopkopplade ljuskällor som behöver styras från två eller tre ställen (eller mer).
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vill för varje tryckning ska man toggla staten på mottag
Öh, va?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Öh, va?
Säg att modulen du sänder från är i off state, och modulen du vill styra är i on state. Du trycker på knappen och den går i on state och skickar detta till mottagande modul. Eftersom den redan är i on state händer inget. Detta är såklart önskvärt om du har last på båda modulerna som du vill synka. Men de borde tänkt än vända till och inse att man kanske vill trappkoppla.
 
Det är väl bara att göra ett script?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bara att göra ett script?
Men vi som inte kan programmera? Vad är script?:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.