Lämbonäs skrev:
OBS! I gamla hus kan svart vara nolla och vit vara fas!

Förutsätt aldrig, MÄT ALLTID!

Använd alltid en spänningsprovare som kan visa att det finns spänning på en ledare med enpolig mätning, och försäkra dig om att du gör rätt!
Ja det har jag bitvis, men min favorit är som sagt röd till både fas, tändtråd och skyddsjord. Det enda den *inte* kan vara är nolla... Så betydelsen av färgen är direkt beroende av vad det är för *andra* färger i dosan och från vilka håll de kommer där man har skarvat det gamla systemet med det nya, istf. att dra om, då...
 
För att bygga ut ovanstående koppling och se så att jag har klart för mig; om jag skall göra en utanpåliggande koppling enligt ovan fast med tillägg av ett vägguttag, blir det då följande?

* Från central till kopplingsdosa: 3G1,5
* Från kopplingsdosan till brytaren: 4G1,5. I brytaren skall brun (fasen) dels kopplas i brytaren och dels skarvas vidare till brun ledare i en 3G1,5, jord och nolla från 4G,.5 skarvas också vidare till samma 3G1,5 utan att kopplas i brytaren. Den sista tråden i 4G1,5 blir tändtråden som går tillbaks kopplingsdosan.
* Ner till vägguttaget drar jag min 3G1,5
* Från kopplingsdosan kopplar jag 3G1,5 vidare till lamputtaget (brun kopplas i dosan till tändtråden från brytaren, och blå och gul/grön kopplas till sina respektive färger)

Korrekt?
 
du kan ha vilken färg som helst som tändtråd, rosa om du så vill. Bara gulgrön som är helig.

Yamma skrev:
Jag har tittat på en hel del elritningar den senaste tiden och standard för när vit tändtråd används verkar vara lite olika.

En del exempel jag sett har blå, brun och gul/grön fram till första strömbrytare för att därifrån konsekvent gå med vit (vit + orange vid dubbeltrapp) istället för brun till lamputtagen.

Något exempel har varit att dra blå, brun och gul/grön via lamputtag och därifrån byta till vit till strömbrytaren.

Några har också använt brunt raktigenom men det har jag läst mig till på forumet att det inte är så lämpligt.

Tacksam om någon kan räta ut mina frågetecken? :)

Yamma
 
Vad är det för typ av elritningar där färgen på trådarna är angivna???????????????
 
Aldrig sett en el-ritning med färgerna angivna.

Brun = obruten fas, den drar man till alla dosor,oavsett om den används eller inte. Kan behövas i framtiden.

Svart som första tändtråd (oftast den som är närmast strömbrytaren eller taket)
Vit till fönster lampor eller den lampa som är längre bort från strömbrytaren.

Lite logiskt, enklare att koppla en strömbrytare om kollegan har varit där tidigare, alltid svart till lampan i tak eller den som är närmast, konsekvent....
 
  • Gilla
Hochiha
  • Laddar…
Vit tändtråd används när lampan ska ge ett vitt sken.
 
  • Haha
  • Gilla
Peter Engkvist och 7 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.