K
Snyggt, saknas bara rotortempen, har du någon integration mot KNX i övrigt? Använder du WebDUC som visulisering för övriga huset också?

Vore intressant o veta om du fått "reset" av filtertimern att fungera.. Jag lyckades aldrig få Herun att reagera på det registret. :(

Så här ser det ut i min App
 
  • Skärmdump av en app för husets ventilationssystem med statusindikatorer och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KjellTimell skrev:
Snyggt, saknas bara rotortempen, har du någon integration mot KNX i övrigt? Använder du WebDUC som visulisering för övriga huset också?

Vore intressant o veta om du fått "reset" av filtertimern att fungera.. Jag lyckades aldrig få Herun att reagera på det registret. :(

Så här ser det ut i min App
Temp efter VVX finns med I bild 16.4°
Värme pumpen styr jag helt och hållet orginal styr utkastad och övervakar spabad och läser lite elmätare
Jo jag har fått filter reset att fungera, skickar en "1" under ca 5s
 
K
R Raket67 skrev:
Jo jag har fått filter reset att fungera, skickar en "1" under ca 5s
Har du lust att utveckla förfarandet? Man skickar ju ett telegram på bussen innehållandes datan, men det är ju inte som en analogingång att man håller nere en knapp i 5 sekunder.
Skickar du först "1" för att efter 5 sekunder skicka "0"?

Vilket register skickar du till? När jag pratade med Östberg för 2 år sedan, så visste dom om problemet med filtertimern men att dom höll på att utveckla ny styr till aggregaten med större möjligheter till integration, funderar på om det kortet blivit släppt och det är det du kör mot, eller om du har likadant kort som mig.
Mitt aggregat är från 2016.
 
  • Gilla
Uldis och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Har du lust att utveckla förfarandet? Man skickar ju ett telegram på bussen innehållandes datan, men det är ju inte som en analogingång att man håller nere en knapp i 5 sekunder.
Skickar du först "1" för att efter 5 sekunder skicka "0"?

Vilket register skickar du till? När jag pratade med Östberg för 2 år sedan, så visste dom om problemet med filtertimern men att dom höll på att utveckla ny styr till aggregaten med större möjligheter till integration, funderar på om det kortet blivit släppt och det är det du kör mot, eller om du har likadant kort som mig.
Mitt aggregat är från 2016.
Mitt aggregat är ifrån 2018,
Skickar till register 0x00006 men I mitt fall Siemens 5x00005 en "1" under 5s för att sedan skicka en "0"
 
Redigerat:
  • Gilla
Uldis och 1 till
  • Laddar…
K
Okej, då har dom nog löst det på dom senare versionerna..
I min Heru fjärr under servicemeny får jag fram versionsinfo 3.04 för aggregatet och 3.08 för fjärren.
Minns inte om kretskortet hade någon USB port eller liknande för FW-updateringar.. Ska ringa Östberg imorn och se om dom har ny info :)
 
Vad har du för värmepump? Har själv en gammal nibe 1215 som jag funderar på att styra på nått sätt, den är dock inte så smart.. tänkte ev lura utetempsgivaren.
Här du någon fin bild på den med?
 
S super70 skrev:
Vad har du för värmepump? Har själv en gammal nibe 1215 som jag funderar på att styra på nått sätt, den är dock inte så smart.. tänkte ev lura utetempsgivaren.
Här du någon fin bild på den med?
Vi har en över 20 år gammal IVT 8E9, som sagt med ny styr se bilder:
 
  • Skärmbild av IVT värmepumpsstyrningsgränssnitt med temperatur- och statusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av IVT värmepumpens nya styrsystem med temperaturinställningar och väderprognos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
super70 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt

Är själv sugen på samma lösning.
Kör du väderprognos också?, skulle själv behöva det pga söderläge vid en sjö
 
Måste man byta fjärr för att aktivera modbus eller går de ändå?
 
Ja man måste byta fjärrkontroll för aktivera Modbus,
Nej, värme pumpen jobbar efter lokal utegivare ett avancerat filter som gör beräkningar efter husets konstruktion.
 
X
Hej! Jag har ett Heru 75 aggregat från 2002 (tolkar jag det som) som jag gärna skulle kunna vilja styra via t.ex. modbus eller liknande. Det skulle dock räcka för mig om man skulle kunna justera fläkthastigheten i mer än de tre steg som finns på dosan (med kabel) där man också kan slå av eller på rotorn, samt se via lampa om filtret måste bytas.
Funkar t.ex. ett styrkort
https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/7082-heru-styrkort-kit.html
och en modbus fjärr
https://www.luftbutiken.se/tillbehor-ftx-aggregat/6531-ostberg-fjarrkontroll-4020554.html
blir dock ganska dyrt (5200kr)

Finns inga billigare alternativ? Det hade varit smidigt att kunna styra "steglöst" med en vanlig tyristor
https://soliduct.se/tyristor-vrs-1-0u.htm
skulle det var möjligt och i så fall hur?
 
  • Elektriskt kopplingsschema för Östberg HERU 75 ventilationsaggregat från 2002.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KjellTimell skrev:
Okej, då har dom nog löst det på dom senare versionerna..
I min Heru fjärr under servicemeny får jag fram versionsinfo 3.04 för aggregatet och 3.08 för fjärren.
Minns inte om kretskortet hade någon USB port eller liknande för FW-updateringar.. Ska ringa Östberg imorn och se om dom har ny info :)
Hej! Fick du tag i Östberg? Jag har nämligen precis samma problem. Det går inte att nollställa filtret via Modbus.
 
  • Gilla
Narfez
  • Laddar…
K
@gein ja, dom svarade mig att det är ett känt fel och att personen som utvecklat styren åt dom ej är kvar. Inga planerade uppdateringar av den styren, men dom hintade om att dom jobbade på ny styr som var mer IOT/APP vänlig och då skulle dom förfina modbus bitarna. Det var dock tal om ett helt nytt kort, jag tror faktiskt dom nya aggregatet har det nya kortet, så det borde gå att uppgradera tror jag.

Men jag har inte följt upp ärendet om dom kanske släppt ny FW till våra aggregat.
 
Nån som har hört om det kommer komma nåt kort att stoppa in i ett befintligt Heruaggregat så man får likvärdig funktion som de nya? Skulle vilja styra det på ett enkelt sätt (helst med telefon men en touchpanel är med "fru-vänligt") men känns lite drastiskt att kasta ut ett 2 år gammalt Heru 100 bara för detta.. :)

//Benke
 
C
Hej, jag har varit i kontakt med Östberg för några veckor sedan - de funderar på att släppa ett uppgraderingskit med nya styrkort och därmed app-möjlighet mm. Tidigast mot slutet av året.
Men! De undersöker lite intresset och om det är värt det, så kontakta gärna teknisk support och säg att ni också efterfrågar detta så skriver det upp på en lista och kanske kan driva på internt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.