Vi vill göra om övervåningen på en västerbottensgård och skulle vilja ha tips och idéer av er då vi kört fast i tanken. (Lägger med en grovritning på hur det ser ut idag)


Det vi vill ha:

Tvättstuga, antingen separat eller i kombination med badrum. Badrummet ska ha utrymme för dusch utan att man måste trycka sig mot en vägg för att ha full ståhöjd. Jag skulle också gärna vilja ha plats för badkar. Vi behöver minst 3 sovrum, ett till oss plus att vi har 3 barn dock bor inget barn hos oss på heltid. Vi behöver också någon form av förråd/förvaring då det inte finns alls i huset.


Idag finns:

Två stora sovrum, bägge rummen har snedtak med ca 2,20m höjd mitt i rummen sen sluttar det ut mot sidorna och har en lägsta höjd på 1m. Det finns en tvättstuga där det är full ståhöjd mot innervägg och snedtak som ger en höjd 1m mot ytterväggen. I badrummet är det också snedtak med full ståhöjd på ena långsidan men det är relativt brant sluttning på taket med lägsta höjd på 1,3m. Detta är ett sjukt opraktiskt badrum för min sambo som är 1,80 lång. Utöver detta finns ett "allrum " som idag är relativt outnyttjat. Hela allrummet har full ståhöjd. Vatten och avlopp finns i tvättstuga och i badrum. Det finns även ett handfat i sovrum 2.
 
  • Grovrityning av husets övre våning med måttangivelser, visar två sovrum, tvättstuga, badrum och allrum.
Gammelnörden
Jag har testat att få till tre barnsovrum som tyvärr blev ganska små. 2 på ca 8,5 -9 kvm samt "kattvinden" på 13 kvm. Tvättstugan klämde jag in i nuvarande badrummet, men man skulle likväl kunna placera den i förrådet mellan badrummet och föräldrasovrummet, om det är mot den väggen det befintliga handfatet är. Då får man ju två toaletter och det är ju praktiskt.
Översiktsritning av en våning med tre små barnsovrum, tvättstuga i badrum, förråd och föräldrasovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om två barnsovrum är att föredra och ni kan tänka er att ändra i fasaden, från ett till två fönster på gaveln, är det ju att bara dela sovrum 1 på två istället.:)
 
Gammelnörden
Ritning av en tvåvåningslägenhet med markerade rum, möbler, trappa och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja förhoppningen hade ju varit att slippa joxa med fönsterflytt även om vi tänkt att bara ha två barnrum. Men annars är det ju helt klart en "enkel" lösning tusen tack för din input!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är fönstren på långsidorna tillräckligt stora för att fungera som utrymning vid brand?
Om inte bör man inte ha sovrum som bara har sådana fönster.
[länk]
Väldigt bra poäng! Tack
 
windestal
Kan inte badrummet förlängas ut mot trappan (eftersom allrummet ändå inte utnyttjas)? Då borde det gå att få tillbaka takhöjd vid dusch. Ev kan tvättas då flyttas in i badrummet och tvättstugan kunde bli ett litet sovrum. Ett av de stora sovrummen kan sedan delas i två. (Givet att det går att få fungerande utrymningsvägar via fönstren.)
 
windestal
Eller gör badrum och tvättstuga som i Gammelnördens andra förslag och gör nuvarande badrum och allrum till ett barnrum?
 
windestal windestal skrev:
Kan inte badrummet förlängas ut mot trappan (eftersom allrummet ändå inte utnyttjas)? Då borde det gå att få tillbaka takhöjd vid dusch. Ev kan tvättas då flyttas in i badrummet och tvättstugan kunde bli ett litet sovrum. Ett av de stora sovrummen kan sedan delas i två. (Givet att det går att få fungerande utrymningsvägar via fönstren.)
ahhh bra tänkt, vi har funderat på att flytta väggen till tvättstugan för att få ett större badrum där men det här är ju också ett alternativ! tack :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.