Hur mycket pengar tänker ni lägga ner på trägården efter att matjorden är där ?
Vad lägger ni pengarna på först ? blommor, buskar, gräs eller vad ?

Anledniongen till att jag frågar är för at tjag har noll koll på vad trägårds saker kostar o det kan ju vara ganska bra att planera in det i budgeten när man bygger nytt...
 
Trädgård kan kosta hur mycket som helst.... Det är lätt att få frispel i Trädgårdshandeln :D
Själv ska vi prioritera att få bort LERAN först, dvs ordna ytan med gräs, grus o stenläggning. Buskar, rabatter etc är det ingen panik med- det kan man ta efter ork, lust och plånbok...
En del av charmen med trädgårsarbete är ju oxå att det är en ständig process - nya ideer, projekt och experiment - ( som aldrig blir så där tjusiga som bilderna i Allt om Trädgård :-[ )
 
jo jag håller verkligen med om att det är lite av charmen att det aldrig kan bli riktigt klart.

Men undrar lite av dom som har byggt om ngn har räknat in förberedelser av tomten så att man kan börja "leka" med den i kalkylen
 
kan bidra med gräsfrö ca 49 spänn räcker til 40 kvm (bauhaus), rullmatta allt mellan 20-30 kr kvm, grus ca 1500 kr/lass, matjord borde väl ligga i närheteten...
 
Bompan skrev:
Trädgård kan kosta hur mycket som helst.... Det är lätt att få frispel i Trädgårdshandeln :D
Istället för frispel i Trädgårdshallen så frispela hos släkt vänner och grannar istället. Perenner kan man fixa gratis genom att be snällt om det...de flesta perenner mår bäst av att delas då och då.... :) Dessutom är de plantorna oftast mycket större och rejälare.
 
själv tror jag att jorden plattorna och gräset kostar många gånger mer än pelargonerna, å det är ju i jordänden man måste börja... knycka plantor kan man göra i närmsta rondell :-X
 
lindis skrev:
Vi kommer att prioritera gräs, häck och uteplats.

Vi har lagt på fyra lastbilsflak nyharpad matjord på vår tomt på 969 kvm. Det har kostat oss 5000:- inkl frakt, visserligen med hjälp av kontakter så det är nog lite kompispris. Men alla har väl någon som känner någon annan som känner en schaktare  ;)

Jag vill knappt inte tänka på vad allt kommer att kosta. Gräsfrö är väl den lilla kostnaden.

/Linda
Lindis, var bor du?? Jag känner gärna dej som känner nån som... :)
 
lindis skrev:
Men alla har väl någon som känner någon annan som känner en schaktare  ;)

/Linda

lindis! Jag skulle oxå vilja bli presenterad .... ;)
 
lindis skrev:
Tja, bor ni i Kristianstadsregionen och inte tvunget måste ha kvitto på allt... ;)
:( Kristianstad.... tyyyyyyyyyyyypiskt, Hm myran vi i norrland får hålla ihop. om jag hittar nån som känner nån osv...
 
Ursäkta en undran från en som inget vet :)...men vad handlar det om för siffror med jord och schaktning till en normalstor tomt om man inte bor i Kristianstadstrakten....
 
Lill skrev:
Ursäkta en undran från en som inget vet :)...men vad handlar det om för siffror med jord och schaktning till en normalstor tomt  om man inte bor i Kristianstadstrakten....

och inte känner nån som känner nån som känner en schaktare... ;)
 
lajbanson skrev:
:( Kristianstad.... tyyyyyyyyyyyypiskt, Hm myran vi i norrland får hålla ihop. om jag hittar nån som känner nån osv...

Japp, nån borde ju känna nån som känner nån som är schaktare och bor här uppe i norr... ;)
 
Vi ska börja lägga pengarna på gräsmattan och plattorna vid uppfart, terasser och runt huset och sen till muren på framsidan av huset. Sen tänkte vi göra ett par rabatter, köpa ett par buskar och träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.