Det här blir väldigt ospecificerat, men jag behöver lite pristips så där mellan tummen och pekfingret.
Objektet är ett fritidshus på plintgrund. Det är 50 m2 stort, med 2 rum. Ett eller två rum till skulle vara trevligt.
Vad kan det tänkas kosta, rent gissningsvis, att lägga till ett rum, om man inkluderar att grund behöver grävas, bort med befintlig vägg, dit med golv, nya väggar och bygga ihop nytt tak med befintligt tak, elinstallation o.dyl. Allt ska lejas ut.
Pratar vi om 50-, 100- eller 200.000 kronor?
Ursäkta att jag inte kan vara mer specifik än.

// Stefan
 
Jag skulle kalkylera med ca 10000- 15000 /m2.
Gissar att du inte ska ha några dyra ytor typ kök och badrum.
Små tillbyggnader kostar ofta mer.

Enklaste sättet för att få prisbilden hos dig är att ta och ringa runt och beskriva vad du vill ha gjort så kan du säklerligen få en mer rätt bild.
 
En kvalificerad gissning är att ett litet utbygge blir dyrare än ett litet nybygge.  Du kommer att upptäcka brister och skavanker på befintligt hus, som är lika bra att åtgärda när du "ändå bygger".

Att ansluta nytt tak till ett gammalt kräver ofta att du lägger nytt yttertak över HELA ytan.  Åtminstone om det ska bli snyggt!  Och om inte elsystemet är inte är installerat de senaste tio åren är det lika bra att byta åtminstone elcentral.    Et c. ...  et c.. ...
 
Kan bara instämma, så är det! När vi byggde till 50 m2 för 16 år sedan så gick det totalt på 270 000, el och vvs lejdes bort resten gjorde vi själva. Taket byttes på den gamla delen, lite el drogs om i det gamla samt en ny panna! Så det drog iväg rejält när man hade räknat med att det skulle kosta ca 150 000.....
 
Hoppsan! I det här fallet var det inte aktuellt med kök eller badrum, bara ett extra sovrum, med el.
Min tanke var att man skulle skarva med det gamla taket, men som ni säger, det skulle förmodligen inte bli så snyggt, och man skulle då hellre byta hela.
Tack.

// Stefan
 
Jag har byggt till 50 kvadrat på en villa. I princip allt utan grund, el o vvs (inkoppling av golvvärme) har jag gjort själv. Förvisso högre standard en ett fritidshus, fast kostnaden blev cirka 400 000 kr, under 10000kr/kvm. Jag tror att du kan hamna på samma kvadratmeterkostnad om du gör mycket själv.
 
Du har ett fritidshus på plint och 50m2, då börjar vi med en grundläggande fråga:
Är det uppvärmt om vintern?

Som exempel: Jag har nyss byggt ett gästhus på knappt 20m2 med gjuten platta och med L-elemet samt isolering i plattan, 95mm isolering i väggar, 120mm i tak, shingel på taket och vanligt 22mm spont under, pardörrar som är 80% glasade, tre beställda isolerglas för ej öppningsbara fönster, indragen el, sommarvärme från ett element, öppet i nock med panel, Kährs Linnea trägolv, målat med Tinova VX, virket köptes direkt från såg med kvitto, och då hamnar jag på en kostnad av ca 40.000.
Ingen värme på vintern.

Så i mitt fall blev kostnaden 2.000/m2. Så som du ser kan du hamna all mellan 2-10.000m2 beroende av förutsättningar som, hur mycket kan du göra själv, krav på mtrl, hur använder du huset, mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.