Hallå. Söker vägledning.
Jag har installerat en luftluftvärmepump på min övervåning. Mest har jag gjort detta för att kunna kyla sommartid men undrar nu om jag ska använda den till att värma upp övervåningen. Jag har sedan tidigare frånluftsvärmepump med golvvärme. Vad är mest energisnålt?
 
Skulle hellre satt den på nedre plan för att värma huset, och isolerat taket, men kör den på värme på övre plan, lär inte ge vidare mycket dock då värmen från nedre plan ändå stiger upp, men har då vattenburna radiatorer så stäng igen dessa så får FLVP jobba lite minde, samt ev mindre elpatron.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Skulle hellre satt den på nedre plan för att värma huset, och isolerat taket, men kör den på värme på övre plan, lär inte ge vidare mycket dock då värmen från nedre plan ändå stiger upp, men har då vattenburna radiatorer så stäng igen dessa så får FLVP jobba lite minde, samt ev mindre elpatron.
Tack för svar. Vi sover uppe och därför vill vi kunna ha möjligheten att kyla uppe. Har nu stängt av golvvärmen uppe och kör med luft istället och fungerar bra tycker jag. Men är det energisnålare?
 
Det beror på vad det är för pump för det är lite överlapp mellan bra/dåliga varianter men generellt sett brukar luft-luft vara effektivare
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det beror på vad det är för pump för det är lite överlapp mellan bra/dåliga varianter men generellt sett brukar luft-luft vara effektivare
Frånluftsvärmepump Nibe F750 och luftluftpumpen är en Daikin C35
 
C35 är absolut effektivare än F750. Antar att frånluftsvärmepumpen ändå återvinner frånluft till bottenvåningen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
C35 är absolut effektivare än F750. Antar att frånluftsvärmepumpen ändå återvinner frånluft till bottenvåningen.
Det stämmer att den återvinner frånluften!
 
Tänkte bara så att frånluftsvärmepumpen inte står och blåser ut varmluft. Då är det effektivare att köra den.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tänkte bara så att frånluftsvärmepumpen inte står och blåser ut varmluft. Då är det effektivare att köra den.
Just det. Mem det tänker jag mig att den inte kan göra eftersom ventilationen inte är speciellt nära luftvärmepumpen och det är ju inte varmare på övervåningen jmf med tidigare. Tänker jag rätt?
 
Jag menade att om frånluftsvärmepumpen inte körs utan bara används som ventilation så blir det ingen återvinning på den luften och då är det bättre att köra den. Men det låter som din plan är att köra både luft-luft och frånluft samtidigt och det bör väl funka
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag menade att om frånluftsvärmepumpen inte körs utan bara används som ventilation så blir det ingen återvinning på den luften och då är det bättre att köra den. Men det låter som din plan är att köra både luft-luft och frånluft samtidigt och det bör väl funka
Just det jag kör dem samtidigt
Tack för alla bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.