Inte för att vara tjurig men vad hade detta med topic att göra... :rolleyes: ;)

Jättebra att det är såååå lätt så ni kan göra det själv nästa gång ju... bara positivt då ju. :)

Allting är jättelätt när någon annan som har vana och rätt verktyg/maskiner gör det och man själv bara tittar på... ;)

Jag är kanske lätt sarkastisk just nu men inget illa menat alls...
Tycker bara man ska tänka på att allt är kanske inte så enkelt som det ser ut alltid... ;)

Men visst... det är ingen raketforskning heller så klart. :)
 
Tack för era svar och ursäkta mitt sena svar, dottern har tagit upp all tid så har inte gått in här sen jag skrev sist hehe.
Iallafall så gör vi som så att vi lägger inte golv under stommarna, vi kommer inte hinna lägga golvet innan köket ska upp. Kommer även att leja bort det då vi känner att tiden inte riktigt finns för oss att göra det själv.
Vi kör på samma parkett i de 3 rummen så får vi hoppas på att vi kommer kunna hålla det någorlunda snyggt med småbarn hemma :)

Tack igen för era svar!
 
Har man tänkt sätta in ett akvarium får man väl ställa det i ett rum med klinkers. Underlättar ju om det skulle springa läck också, betydligt mindre risk för vattenskada...

Instruktionerna för klickgolv är att det skall kunna flyta, inte att man skall ställa tunga saker som köksö, osv på det. Ingen raketforskning direkt, följ instruktionen som tillverkaren skickar med o du är hemma ;-)
 
Briljanten skrev:
Har man tänkt sätta in ett akvarium får man väl ställa det i ett rum med klinkers. Underlättar ju om det skulle springa läck också, betydligt mindre risk för vattenskada...

Instruktionerna för klickgolv är att det skall kunna flyta, inte att man skall ställa tunga saker som köksö, osv på det. Ingen raketforskning direkt, följ instruktionen som tillverkaren skickar med o du är hemma ;-)
Mmm... känns ju seriöst... var brukar man ha klinker... i vardagsrummet ?? :rolleyes:
Liksom där de flesta människor vill njuta av ett akvarium kanske ;)

Ett hem är till för att möbleras ;)

Eftersom du nu är såå duktig kan du väl scanna in en sådan medföljande instruktion där det står att man inte ska lägga golv under köksinredningen... för jag har ännu inte efter snart 10 verksamma år stött på en sådan anvisning i ett enda paket golv jag lagt under dessa åren... :rolleyes:


Jag ska iväg nu och lägga en ny sort ikväll, sen kan jag lägga in bild på denna instruktion... ;)
Så kan vi se om någon hittar att man inte ska lägga det under inredningen...
 
Varför skulle klinker minska risken för vattenskada? Visst, om man har ett tätskikt under men inte annars väl?
 
BiFuel skrev:
Varför skulle klinker minska risken för vattenskada?
Vattenskada?! Jag tror du måste läsa igenom tråden lite angående vad debatten handlar om. ;);)
 
Alfredo skrev:
Vattenskada?! Jag tror du måste läsa igenom tråden lite angående vad debatten handlar om. ;);)
Läs tråden själv ;)

Sorry men kunde inte hålla mig. Den han citerade skrev att klinkers gör det mindre risk för vattenskada så Bifuel pikade väl att klinkersen inte gör någon skillnad som ytskikt utan att det är ev underliggande tätskikt som kan göra skillnader.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Läs tråden själv ;)
Du har som vanligt rätt. Jag kryper under bordet och skäms... :surprised::surprised::surprised:

Jag var så insnöad på debatten om "tyngder på golvet" så jag missade helt inlägget om vattenskada. Sitter kvar under bordet tills vidare... :surprised::surprised::surprised:

Sorry BiFuel, om det är någon tröst har jag det rätt obekvämt och lågt i tak där jag sitter. ;):p
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Sorry BiFuel, om det är någon tröst har jag det rätt obekvämt och lågt i tak där jag sitter. ;):p
Det är OK, du kan komma fram nu :D
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BiFuel skrev:
Det är OK, du kan komma fram nu :D
Phew vad stela leder man har efter ett tag under bordet men det känns bra att få komma fram! :D
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hallå!

Sprang på den här extremt gamla tråden precis, och kom på att jag har sett en monteringsanvisning som säger att man inte ska lägga golv under köksstommarna.
Nu kanske inte detta hjälper trådskaparen något, men kanske någon annan, eller så kanske det inte spelar någon större roll.
Ni får tolka det hur ni vill.

https://kronotex.se/sites/default/files/documents/leggeanvisning_mammut_0.pdf
 
H Helena1 skrev:
Vi är på gång att byta ut köket, ska samtidigt byta golv också. Har lite frågor ang detta som jag hoppas ngn här kan hjälpa mig med.

1. Ska man lägga golv under stommarna eller kan man sätta stommarna först (blir ett kök från Ikea så de står på ben)? Har hört att man inte ska lägga under stommarna för att golvet ska kunna röra på sig, det ska bara vara under vitvarorna. Stämmer detta?

2. Vi funderar på att lägga parkettgolv i köket, då vi har öppen planlösning mellan vardagsrum, hall och kök vill vi gärna ha samma golv överallt. Någon som har erfarenhet av parkett i kök?

3. Bifogar en bild hur det ser ut mellan de olika rummen, finns även en till öppning längre in i köket som är emellan kök och vardagsrum. Först kommer vardagsrummet/hall sen kök sen hall igen.
Innan har det varit 3 olika golv (som ni ser på bilden) men tycker inte detta ser snyggt ut men samtidigt vet vi att det inte är det bästa att ha parkett i kök. Ena öppningen till köket är ca 2 m och den andra ca 1.5 m. Någon som har något annat förslag hur vi skulle kunna göra? Kan nämna också att vi har en liten tös på 1½ månad som kommer att vara överallt på golven senare med sina leksaker :)

[bild]

4. Vi kommer som sagt att köpa köket från Ikea och funderar lite på om det är krångligt att sätta upp själv? Vi är lite händiga trots allt och brukar göra det mesta själv men har aldrig satt in ngt kök innan. Det finns även så att man kan köpa monteringen från dom, ca 800 kr per del så efter rotavdrag blir det ca 4000 kr. Är det kanske värt att leja bort det?

Tacksam för svar :)

Mvh Helena

Det finns även vinylgolv med klicksystem. Mjukare att gå på, 100% vattensäkra. Kan vara bra i kök och med småbarn. Mycket tystare att gå på också enligt info.
 
J JOW skrev:
Hur ska man förankra en fristående köksö om man lägger golv under?
Lim? Eller behövs det inte någon förankring?
I mitt fall är det 2st 60 skåp 60 djup och 2st 60 skåp "halvdjupa" (läs överskåp)...
Sätt låsbara hjul under köksön
 
Hoppas de löst problemen efter 6,5 år... ;):crysmile:
 
  • Gilla
Mikeson och 1 till
  • Laddar…
Tjenare!

Såg att det var aktivitet i denna tråd senast i mars detta år, så jag testar att väcka den till liv igen

Om jag ska lägga in ett DalaFlodagolv (ek) så är min försts fråga då om det blir bäst att lägga i hela köket, alltså även under stommarna? Min andra fråga är om ett ekgolv är bra eller dåligt att ha i kök?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.