5 50procent skrev:
Tommis idé är bra annars kan man borra flera små hål med 1-1,5 meters mellanrum å sticka in amå stänger eller rundatavar (tunna små)Stick in vprör å tejpa på snöre skarva på likt en brunsborrare å få röret å vila på stängerna. Spänn upp snöret i lämplig nivå å borra där dosan ska vara m, fiska in linan å dra på slang.
Annars är det å kasta in ett vp-rör med fasttejpat snöre å kasta tvärs igenom.
Slät tunn vägg? Magnet?
Annars är det väl å försöka ta sig in underifrån om möjligt?
Har inte provat nåt av mina förslag nåt utom att kasta vp rör men då var det långa sträckor med stege.
Alla förslag mottages tacksamt.
Men problemet är bland annat att jag inte kan borra alls på långa delar av sträckan.
Underifrån är uteslutet. Då förstör jag taket. Putsat tak. Är inte sugen på att förstöra det för ett par vu.
Det lutar åt att trycka/kasta skarvade VP-rör i nuläget.
 
Redigerat:
Skjut iväg en fiskelina med slangbella eller blåsrör!
 
tommib
Ja, slangbella är ett bra förslag. Fördelen är att man kan försöka tills man lyckas. Jag var också inne på blåsrör (av en bit VP-rör) som man med fördel kan driva med en kompressor om man har en sådan.
 
N NoOne2k skrev:
Vad jag är avundsjuk på dig @knipo du har gott om utrymme och kan se vart röret tar vägen. Jag drog tomrör till nätverksuttag i mina innerväggar. Borrade hål från vinden ner i väggen och borrade sedan hål för rotdosan 200mm från golvet. Efter mycket mätande så lyckades jag hitta rätt när jag stack ner VP-röret från vinden.

Hur långa längder kan du få in i utrymmet?

antingen skarvar du ihop VP-rör och genom att vicka/skaka dem kan du troligtvis ta dig över takstolarna. Se bara till att du köper skarvmuffar med låsbleck. Tejpa dem gärna med så att de inte släpper.

En annan lösning är att skruva ihop två brädor som ett V. trä först in dem i utrymmet och lägg sedan VP-röret i botten på V(-et).
Haha!!
Jag är inte avundsjuk på dig.
Exakt det du skriver har även jag gjort för inte så länge sedan. Både nätverk och vägguttag. Borrade mig ned från vinden i mellanväggarna, fiskade, letade, chansade.
Men till slut gick det.
O när man är klar känner man sig ganska nöjd med sig själv. I alla fall gjorde jag det.
Även om man kan bryta ihop när man håller på o inget går som man vill.
En klapp på axeln får du från mig för jag vet vilket jobb du haft.
Finns en tråd om det. Fick mycket hjälp o trix där. Vilket jag är mycket tacksam för.
 
B blue.b skrev:
Skjut iväg en fiskelina med slangbella eller blåsrör!
Inte heller någon dum ide.(y)
Fast jag tror det blir svårt att nå fram hela vägen.
Får bli som andra alternativ efter
VP-rörsshaken.
 
Tror också på ett blåsrör som man driver med kompressorn och skjuta från rotdosans hål mot luckan. Borde inte ta många försök att komma så nära att man når med linan med en tumstock eller listbit med en spikkrok. 2st personer underlättar, en som skjuter och en som riktar skottet via luckan.
 
tommib
En tanke är att fästa en lina på en stark magnet och skjuta iväg. Då räcker det med att man kommer tillräckligt långt för att kunna nå den med en annan stark magnet på en pinne/VP-rör. Sikta kan man göra med laserpekaren om du hade en sån, tejpa fast den på röret som du skjuter med bara.

Det börjar mer och mer kännas som att vi vill se video på detta....
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En tanke är att fästa en lina på en stark magnet och skjuta iväg. Då räcker det med att man kommer tillräckligt långt för att kunna nå den med en annan stark magnet på en pinne/VP-rör. Sikta kan man göra med laserpekaren om du hade en sån, tejpa fast den på röret som du skjuter med bara.

Det börjar mer och mer kännas som att vi vill se video på detta....

Oj oj oj oj!!
Nu känner jag pressen ökar.:crysmile:
Jag måste alltså införskaffa en harpun, en drönare, en ”grann-onge”, en slangbella, ett blåsrör, en supermagnet o en filmkamera. Ta en veckas semester o filma alla mina hopplösa försök att få in åtta meter VP-rör i kattvinden.
Tror minsann jag måste beställa från denna sidan med då.:D
Det blir nog dyra uttag detta.

https://www.scubastore.com/dykning/harpungevar-harpungevar/22/s
 
  • Gilla
NWE
  • Laddar…
Såg att du också bor i Skåne, så säg till mig när det är dags.
Jag kommer med kamera och filmar ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Magnus E K
Om inget annat funkar kan du ju köra trådlöst: kraftig laser vid öppningen och solcell med växelriktare vid uttaget. (Förutsätter att du inte tänkt koppla in en värmefläkt eller liknande i uttaget.)
 
Mikael_L
K knipo skrev:
Hur gör ni elare när ni skall sätta upp vu när ni inte kommer åt?
Ber kunden såga upp, så man kommer åt. :p


En fråga som ingen har ställt sig än, här i tråden (eller så missade jag när jag skummade genom).
Är det tillåtet att dra en massa meter kabel, eller VP-rör med FK, utan att det är klamrat och fastsatt någorlunda OK?
 
Och ska du göra hål i väggen så ska du göra lite större hål så att du verkligen kan "jobba" genom dom. Det är ju ungefär samma jobb att ta och laga ett stort hål som ett litet men många ggr så enkelt att jobba om man har rejält med utrymme.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ber kunden såga upp, så man kommer åt. :p


En fråga som ingen har ställt sig än, här i tråden (eller så missade jag när jag skummade genom).
Är det tillåtet att dra en massa meter kabel, eller VP-rör med FK, utan att det är klamrat och fastsatt någorlunda OK?
Den frågan ställde jag mig själv också efter jag postat min ide', men det borde finnas kreativa lösningar för det också. En annan fråga är ju om det är den varma eller kalla sidan av isoleringen, med tanke på kondens i rör. Kan ju vara bättre att klamra kabel på lagom grov stästav istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.