lopec
Följer :)

Fint hus, och läget ser bra ut. Får heller ingen ordning på rummen etc, du bjussar inte på en planritning? :D
 
Hjälmen Hjälmen skrev:
Jag har idag grävt fram några provgropar på norra sidan utav huset för att eventuellt kunna dränera huset i framtiden.
Efter ett spadtag så vart jag nere på berg som huset verkar stå på. Då är min tanke, är det ens nödvändigt att dränera om huset står högst upp på kullen? Enligt besiktningspapprena så vart fuktkvoten över 30% i bottenbjälklaget och besiktningen gjordes 28/8 2018. Kan den varma, långa sommaren ha påverkat mätningen?

Bild på berg efter några decimeter.
[bild]
Förvånansvärt mycket tegel i jorden runt huset. Har man fyllt upp med gammalt skit tro?
[bild]

Det var väldigt vanligt förr att man la allt gammalt skräp som inte ruttnade eller gick att elda i det urgrävda området där grunden skulle ställas. Vad bra att det inte funnits vedpanna tidigare i källaren då är den van vid klimatombyte.
 
Om huset står på berget så finns inget jordlager som kan balansera fukthalten i grunden. Berg leder värme bra, (för att vara ett "markmaterial"). Så om det är en klassisk krypgrund med friskluftsventiler så kommer varm fuktig luft på sommaren att kondensera mot berget och kondensvattnet kan bli stående om det inte finns mkt sprickor i berget. Då blir det mkt fukt i grunden.
 
lopec lopec skrev:
Följer :)

Fint hus, och läget ser bra ut. Får heller ingen ordning på rummen etc, du bjussar inte på en planritning? :D
Tack Iopec!
Jag slängde ihop en snabb planritning för att ni ska få en någorlunda uppfattning utav husets alla vrår.

Entréplan:
Längst ner till vänster ligger källaren som man kommer ner i från uterummets insida.
Planritning av ett entréplan med möblering, inklusive källare, uterum och trappor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre plan:
Bakom väggen till höger om duschkabinen löper murstocken (missade att få med den på entréplanet).
Det finns även en liten smal trapp upp till vinden som ligger precis söder om trappen upp till övervåningen.
Planritning av ett övre plan i ett hus, visar placering av rum inklusive trappen upp till vinden och murstockens position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gerd61 Gerd61 skrev:
Det var väldigt vanligt förr att man la allt gammalt skräp som inte ruttnade eller gick att elda i det urgrävda området där grunden skulle ställas. Vad bra att det inte funnits vedpanna tidigare i källaren då är den van vid klimatombyte.
Jaha! Där lärde jag mig något nytt. :D
Vi har idag hydrofor och varmvattenberedaren i källardelen och förhoppningsvis tar inte dessa någe stryk utav fukten som smyger sig upp genom betonggolvet.
Synd att allt gammalt skräp har kommit upp till ytan bara. Vi spenderade nämligen hela helgen till att gräva bort en massa växtlighet med spaden på västsidan utav källardelen och har snart fyllt ett släp med både tegel och betong/murbruk.
Renoveringsarbete vid källare med uppgrävd mark, släpvagn full med tegel och en blå hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom all ogräs och buskage så råkade jag stöta på en mindre bumling.
Uppgrävd växtlighet och jord på källarens västsidan med en större sten, skottkärra och släp fullt av tegel och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om huset står på berget så finns inget jordlager som kan balansera fukthalten i grunden. Berg leder värme bra, (för att vara ett "markmaterial"). Så om det är en klassisk krypgrund med friskluftsventiler så kommer varm fuktig luft på sommaren att kondensera mot berget och kondensvattnet kan bli stående om det inte finns mkt sprickor i berget. Då blir det mkt fukt i grunden.
Vi har inga ventiler in till grunden (vad jag kunnat hitta). Golvet ligger inte speciellt högt i förhållande till marknivån heller.
Jag körde för några veckor sedan ner en liten titthålskamera som jag köpt på Biltema (rekommenderar inte) genom hålet som besiktningsmannen borrat för att kika runt lite. Kan ha vart max 3 dm ungefär från marken till golvet på stället under trappan.

Finns det någon lösning för att reducera fuktigheten i grunden i och med att huset står på berg? :confused:
 
Hjälmen Hjälmen skrev:
Vi har inga ventiler in till grunden (vad jag kunnat hitta). Golvet ligger inte speciellt högt i förhållande till marknivån heller.
Jag körde för några veckor sedan ner en liten titthålskamera som jag köpt på Biltema (rekommenderar inte) genom hålet som besiktningsmannen borrat för att kika runt lite. Kan ha vart max 3 dm ungefär från marken till golvet på stället under trappan.

Finns det någon lösning för att reducera fuktigheten i grunden i och med att huset står på berg? :confused:

Du har alltså inte ens en krypgrund? Annars brukar anticimex rekommendera avfuktare i husgrunder
 
Hjälmen Hjälmen skrev:
Finns det någon lösning för att reducera fuktigheten i grunden i och med att huset står på berg? :confused:
Skaffa en trådlös fuktmätare och mät temperatur och fuktighet en säsong så vet du om det är något problem över huvud taget.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hjälmen Hjälmen skrev:
Finns det någon lösning för att reducera fuktigheten i grunden i och med att huset står på berg?
Varje hus & grund är unikt. Man måste titta på förutsättningarna i varje enskilt fall. Sedan, utifrån de förutsättningar som råder får man söka efter bästa möjliga lösning, där även husägarens intentioner och ekonomi påverkar.

Om det inte är en ventilerad grund, så är det viktigaste att säkerställa att inget vatten/fukt blir stående.

När isolerades golven?
Hur isolerades golven?

Fuktkvot 30% mäts i material (virke). Det kan ha påverkats av den varma sommaren, men tveksamt om det gjort ngn större skillnad. Det är luftfuktigheten (RH) som varierar mkt pga temperatur. Har för mig att gränsen för fuktskador går vid 16-18% fuktkvot. 30% låter extremt högt. Det är illavarslande. Har du tur så är det värst just där ni öppnat och testat.

Det är vanligt att syllarna på gamla hus har högre fuktkvoter pga att det inte finns ngn syllpapp mellan syll och grundmur.

I gamla torpargrunder (mullbänk) utan ventilering är det extremt viktigt att fukten i grunden kan torka ut uppåt genom golvet. Täta golvmtrl är döden för plank och reglar. Bäst är ett traditionellt skurgolv av plank. Alla former av plastmatta, och även limmade parkett/vinylgolv är alldeles för täta.

Men återigen, varje hus/grund är unik, så först måste man mäta så man vet hur situationen faktiskt är. Det kan också skilja mkt från en del av grunden till en annan, så det behöver mätas på flera ställen.
 
Jag har nu under löneveckan fått slänga upp lädret och handlat hem lite pryttlar som jag hoppas ska vara till nytta med tanke på tipsen jag fått i tråden angående fukten i grunden.

Vad jag fick ihop för 6700 svenska enkronor:
1x Telldus Tellstick som agerar mottagare för mina temp- och fuktsensorer.
6x Temp- och fuktsensorer.
Kamerorna och de två extra fjärrströmbrytarna fick följa med som födelsedagspresent till mig själv.
Nu kan vi springa omkring och sätta på/stänga av lampor genom att prata med fröken Google i hemmet.
Arlo Pro 2 säkerhetskameror och Telldus startpaket och klimatsensorer för smart hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut för tillfället.
Sensorn som ska ner i grunden på västra sidan har jag inte lyckats få ner under golvet ännu. Det får bli helgens projekt :D
Skärmdump av en översikt över temperatur- och fuktsensorer i olika delar av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar temperatur och luftfuktighet över tid för grundens östra sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckades fånga en olydig katt på bild under natten.
Svartvit övervakningsbild av kök med katt på disken, belysning och fuktsensorer nämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oldboy Oldboy skrev:
När isolerades golven?
Hur isolerades golven?
Jag tror att golvet isolerades någon gång mellan 07-08. De slängde då ner mineralull ovanpå sågspånet som låg i blindbotten.
Det känns som att tillskottet utav isoleringen och parkettgolv gör det svårt för värmen att komma ner i grunden som i sin tur orsaker mer fukt i där nere.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.