Ja inte är det så dyrt, exp ventil och ett filter.
 
Stickan56
E Emanuel01 skrev:
Känns som en bra deal om man har bergvärme eller luft/vatten. Har undrat hur mycket man får betala för den försäkringen.
Ja, priset ökar med åldern. Här är ett exempel.

Stickan
 
  • Dokument med detaljer om försäkring för en värmepump, inkluderar datum och priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår fjv-central är 14år, det enda jag har varit ”tvungen” att byta är cirkulationspumpen eftersom den lät ganska illa och det hördes i hela huset.
Sedan har jag bytt reglercentralen eftersom jag ville ha lite mer finesser.
 
Det absolut mest bekväma för fjärrvärme, funkar ”jämt” samt bra trygg avtal.

Här i stan är det vissa som säger upp fjärrvärme och borrar, slipper den ganska dyra fasta avgiften på 4000kr/år, samt ganska dyrt kWh pris, och även grävning samt installationskostnad.

Vet då flera bergvärmepumpar som är över 15år utan problem, samt att de nya pumparna är frekvensstyrda, som borde vara mer skonsamt för kompressor för att slippa ”kallstarta” och den styr effekt efter behov..

Jag säger Bergvärme...vad säger din LCC?
 
Vet då flera bergvärmepumpanläggningar som vi har hos kunder som är uppåt 20 år som bara tickar å går. Precis som husqvarna skriver så har vi samma här att fjärrvärmekunder slänger ut sin anläggning mot bv för att slippa den dyra fasta avgiften. Ska byta en kompressormodul nu till veckan hos en kund å vi tar 30500kr med rot. Tyvärr för kund har den bara gått 10 år men den modellen har lite kvalitetsproblem
 
V Vector skrev:
Vet då flera bergvärmepumpanläggningar som vi har hos kunder som är uppåt 20 år som bara tickar å går. Precis som husqvarna skriver så har vi samma här att fjärrvärmekunder slänger ut sin anläggning mot bv för att slippa den dyra fasta avgiften. Ska byta en kompressormodul nu till veckan hos en kund å vi tar 30500kr med rot. Tyvärr för kund har den bara gått 10 år men den modellen har lite kvalitetsproblem
Vad är det för modell?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
V Vector skrev:
å vi tar 30500kr med rot.
Kompressor, expansionsventil, torkfilter och nytt kylmedia kostar knappt 20'. Då behöver ni alltså ca 30 timmar à 700:- för att byta kompressor?
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kompressor, expansionsventil, torkfilter och nytt kylmedia kostar knappt 20'. Då behöver ni alltså ca 30 timmar à 700:- för att byta kompressor?
Vi köper färdiga moduler ...så inget lödande.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.