Jag flyttade till hus i januari och har inte haft möjlighet (varit för lat) att inreda verkstadsdelen med arbetsbord i garaget. De flesta verktyg ligger huller om buller i en röra. När den pågående badrumsrenoveringen är klar tänker jag ta tag i verkstaden och arrangera och ordna både el- och handverktyg på ett snyggt sätt. Det finns en verktygstavla på cirka 200 x 50 cm, en arbetsbänk med skåp samt en hylla över den - med andra ord en ganska vanlig liten hemmaverkstad.

Som inspiration vill jag gärna se bilder på hur ni har inrett era verkstäder. Hur har ni ordnat era verktyg? Vad har ni för system för att se till att det är lätt att lägga eller hänga tillbaka verktyget på rätt ställe? Visa upp ert allra heligaste för oss andra!
 
Hej Peterce!

Överskådlig verktygstavla.....

Du har en med måtten 2 x 0,5 m.

Måla den i neutral färg. Lägg verktygen på tavlan och rita av. Måla avritningarna med kontrasterande färg.

Nu ser Du vilket verktyg som fattas och var de skall hängas.


pic00041bp5.jpg

Mejslar kan Du ha i en planka med hål.

Tidigare i forumet visas hur man själv tillverkar billiga verktygskrokar

per
 
Jag förordar snarare en verktygstavla med hål i jämn delning över hela tavlan. Anledningen är; att måla förutsätter att du direkt vet var verktyg skall vara placerade samt att du inte skaffar nya eller byter ut de gamla till andra modeller alltför ofta eftersom du då får måla om igen och igen. Med en håltavla så kan man flytta om efter hjärtans lust och efter ett tag så konvergerar det mot en placering även om denna placering inte är statisk. Iallafall om man är aktiv både i verkstad och butik (kollar in användbara verktyg eller ersättare).

Även om jag inte har bilder på min tavla så vet jag precis var saker skall vara och var de är när jag behöver dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.