På grund av en utspilld kattvattenskål på ett laminatgolv har vi nu fått ”svullnad” i några skarvar. Kan detta gå ner när golvet blivit riktigt torrt igen eller måste vi byta golvet?
 
Tyvärr bara att byta. Bara trä sjunker tb.
 
john68 john68 skrev:
Tyvärr bara att byta. Bara trä sjunker tb.

NEEEJ!!! Skit också! Men tack för svar
 
Fortsättning...när man lägger laminatgolv ska det läggas under kyl/frys, nya skåp eller läggas utanför allt och flytande?
 
BirgitS
Det bästa är att kolla vad golvtillverkaren skriver i läggningsinstruktionerna.
 
Har lagt ett Pergo under skåpen och vitvaror, men bänkskåpen hänger på skena och har enbart främre stödben.
Om jag minns rätt så varnade man för att placera köksöar på ett flytande golv, men inget om bänkskåp/vitvaror.
 
A AndersS skrev:
Har lagt ett Pergo under skåpen och vitvaror, men bänkskåpen hänger på skena och har enbart främre stödben.
Om jag minns rätt så varnade man för att placera köksöar på ett flytande golv, men inget om bänkskåp/vitvaror.
Ok. Känns lite lustigt om inte ön är förankrad i golvet vill säga.
 
När du lägger om, skaffa en flaska tätningssilikon och stryk i fogarna så slipper du få samma fel igen. Vi fick en flaska på köpet när vi köpte Pergo-golv, särskilt avsett för detta, tunnflytade och helt genomskinligt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
När du lägger om, skaffa en flaska tätningssilikon och stryk i fogarna så slipper du få samma fel igen. Vi fick en flaska på köpet när vi köpte Pergo-golv, särskilt avsett för detta, tunnflytade och helt genomskinligt.
Ah så bra. En slags mjukfog då, antar jag
 
Gerd61 Gerd61 skrev:
Ok. Känns lite lustigt om inte ön är förankrad i golvet vill säga.
Det är tyngden som kan påverka och låsa golvet.
 
A AndersS skrev:
Det är tyngden som kan påverka och låsa golvet.
Aha
 
Pergo har nu ett golv med vad de kallar Aqua-safe och inte behöver förseglas, det var ett sådant jag nu lagt i hall/kök.
Finns t.o.m. anvisning hur man tätar golvet mot väggarna och avslutar med fog.
Men de tidigare modellerna finns fortfarande kvar, t.ex. finns inte deras "longplank" med den här funktionen.
 
A AndersS skrev:
Pergo har nu ett golv med vad de kallar Aqua-safe och inte behöver förseglas, det var ett sådant jag nu lagt i hall/kök.
Finns t.o.m. anvisning hur man tätar golvet mot väggarna och avslutar med fog.
Men de tidigare modellerna finns fortfarande kvar, t.ex. finns inte deras "longplank" med den här funktionen.
Intressant. Det händer en del på golvfronten
 
useless useless skrev:
Jag har kört med sånt här i fogarna där golvet riskerar att bli blött. Väldigt enkelt att applicera - Man lägger en sträng på spont-fjädern när man lägger golvet, sen drar man bara av överflödet när det har torkat.

[länk]
Det lät ju bra. Smidigt att använda eller rinnigt/kletigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.