Vi ska köpa en smålandsvilla och inreda övervåningen. Vi har där bl.a. tänkt oss ett större badrum med bubbelpool. Frågan är nu om golvet i övervåningen håller för både pool, vatten och 2 badare. Tips, idéer, erfarenheter?
 
Nej golvet måste förstärkas om det inte redan är gjort.
 
Tack för ditt svar.
Smålandsvillan gör inga ändringar tyvärr. Har du något tips på hur jag ska gå tillväga när huset står klart. Övervåningen är oinredd och oisolerad.
 
Du måste väl ha C/C30 mellan golvbjälkarna under badkaret istället för normalt C/C60.
 
Det måste väl gå o få cc30 där ni ska ha badrummet från husleverantören :-?
Det e ju bara för dom o lägga extra bjälkar just där... det gorde dom på vårt hus.
 
DragonLady skrev:
Det måste väl gå o få cc30 där ni ska ha badrummet från husleverantören :-?
Det e ju bara för dom o lägga extra bjälkar just där... det gorde dom på vårt hus.

Det beror på vilken husleverantör vi väljer. Det lutar åt Smålandsvillan, och de gör inga ändringar överhuvudtaget utöver tillval.
 
Då får ni väl köpa den mängd bjälkar ni behöver o lägga dom mellan dem som redan ligger där då.
 
Passa på och gör samma sak i väggarna. För våtrum ska det vara CC 30 i vägg läste jag på byggkeramikrådets hemsida.
 
Går det lika bra att kortla mellan cc60 bjälkarna. Vi har ett 70 tals 1 1/2 plan med grova reglar som sitter (har jag för mig) på cc60 eller något mindre.
Rörläggaren frågade om vi skulle ställa en pansarvagn eftersom vi hade så grova bjälkar ;D ;D
Golvet är redan gjord och det är dusch idag där, men vi vill ha bubbelbadkar nu. Jag kan nå underifrån från kökets tak som snart skall göras om och "pula upp" dessa och sätta dit med vinkeljärn eller dyl.
Golvet är både limmad med gips och flytad 12 mm på 22mm golvspån. Plastmatta ligger överst.

Peter
 
perese skrev:
Går det lika bra att kortla mellan cc60 bjälkarna. Vi har ett 70 tals 1 1/2 plan med grova reglar som sitter (har jag för mig) på cc60 eller något mindre.
Rörläggaren frågade om vi skulle ställa en pansarvagn eftersom vi hade så grova bjälkar ;D ;D
Golvet är redan gjord och det är dusch idag där, men vi vill ha bubbelbadkar nu. Jag kan nå underifrån från kökets tak som snart skall göras om och "pula upp" dessa och sätta dit med vinkeljärn eller dyl.
Golvet är både limmad med gips och flytad 12 mm på 22mm golvspån. Plastmatta ligger överst.

Peter
C-C 30 gäller när du skall ha nåot slags stenmaterial som ytbeklädnad. Det är inte främst på grund av vikten man har CC 30 utan för att de skivor man har över inte skall ha en möjlighet att böja sig. Ju större avstånd mellan reglarna det är ju större moment får kraften du ställer på. Skulle du ha klinker på ett sådant golv så skulle plattorna kunna lossna eller spricka. Hurvida samma krav gäller på golv som bekläs med våtrumsmatta vet jag inte, det finns säkert någon här som vet.
 
Det borde fungera med att planlimma gips över den befintliga konstruktionen på cc 60. Detta ger en stabilare konstruktion än cc 30 när det gäller nedböjningtest. Har för mig att limmet man använder heter ardex s48 optiroc har också ett, denna konstruktion är även godkänd för klinker enligt per:s bransch regler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.