Hej!

Jag håller på att bygga ett garage i lösvirke. Mitt porthål är 2700 brett och ca 2500 högt. Har inte satt regeln över på plats än.

Anledningen till att jag funderar på att bygga en egen port är:
- Jag skulle vilja ha en ganska väl isolerad port.
- Måtten gör att en köpt blir dyr.
- Jag kommer inte att använda den så ofta. Kommer inte köra bil in och ut dagligen.
- Köpta portat brukar ha ganska tunn isolering.

Min tanke är att bygga en port som är ca 150 mm tjock. Dörrarna byggda som platta lågor av plywood mod 45x45 reglar runtom inuti. Har läst här på forumet att att man inte ska ha reglar som både får värme inifrån och kyla utifrån. Träpanel på utsidan. Hakgånggärn. Åt minstone ena dörren får ha en vinklad sida för att inte krocka med den andra vid stängning.

Stommen är 2750 hög (45x195 reglar) och har vindskyddsduk på utsidan med 28x70 liggande cc600. Sen kommer det stående lock-läkt-panel.

Jag är osäker på denna konstruktion. Kanske är jag ut och cyklar. Tankar och idéer mottages tacksamt.
 
Jag tror dom blir i tyngsta laget. Både att hantera och få gångjärnen att hålla.
 
150 var kanske lite överkurs.
Jag byggde mina av 22x95 (lättare och mindre kallras) utom på gångjärnssidan som fick 45X95 + mindre bitar vid lås och uppe/nere på ena dörren för spanjolett.
En 22x95 diagonalt uppe från gångjärnssidan ner till anslagssidan. fyllde med frigolit, limmade och skruvade plywood på båda sidorna. 4 gångjärn, 2 uppe 2 nere. Det var över 10 år sen, och dom är fina o raka än.
Mina var dock bara 240x250, byggde efter måttet på en plywoodskiva så jag slapp skarv.
 
Tack för svaren!

Isakare, använde du panelbrädor för ramen, förutom i gångjärnssidan? Satte du någon panel el liknande på utsidan? Hakgånggärn eller vanliga? Ingen vändlimning av brädorna i ramen? Hur gjorde du med tätningar?
 
Vilka frågor du ställer, jag är dålig på vad saker heter inom snickeri, är bilmekaniker.
Vet inte vad brädorna heter, dom var hyvlade på ena sidan, valde rakaste o finaste jag kunde hitta på brädgården.
Gångjärnen vill jag nog kalla för vanliga, typ som sitter på vilken dörr som helst, fast en storlek större.
Var noga med bockarna (3 st) jag använde att bygga dom på, så dom var helt i våg, sen limmade/skruvade jag bara ihop allt. Kapade 6-7 mm på ena inre skivan och ramen motsvarande så den inte ska ta i den andra dörren.
Satte upp en karm av 145x95 i nivå med ytterpanelen, hängde dit dörrarna, satte anslag på karmen efteråt av typ 25x34. försökte hålla 5 mm spalt runt om/mellan, 10 mm under.
Hittade nån tätningslist som täckte 3-6 mm, nertill satte jag en släplist mot golvet.
Hade ingen panel, satte anslag av olackat dörrfoder på in och utsida, hyvlade på plats med elhyveln några mm så tätningslist fick plats.
 
Jo. Yttre anslaget på öppningdörren satte jag dit några månader senare, innan vintern, jag räknade med att man säkert skulle behöva efterjustera när dom hängt till sig, det är sjukt svårt att justera dörrar när man inte ser springan mellan dörrarna.
 
Tack Isakare. Det låter som en bra plan för portbygget. Är inte grunden plan nog att bygga portarna liggande på? Kan man använda tunnare plywood än 12 mm tro för att minska vikten? Jag har tänkt att ha stående panel utvändigt på porten. Skulle man klara sig utan utvändig plywood tro?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.