Vi ska slipa och sedan vitolja ett lackat furugolv i ett vardagsrum. Vi står dock och velar om vi ska luta golvet innan vitoljningen för att inte golvet ska mörkna efter en tid.
Golvkunniga vi pratat med är alla negativt inställda till att luta, eftersom man ju faktiskt förstör träet. Desssutom hävdar de att golven blir för mjuka och skadas mycket lättare. Dock medger de ju att det är det enda man kan göra för att inte golvet ska mörkna...

Vad har ni för erfarenheter? Om vi inte lutar, kommer golvet då att mörkna på ett fult sätt, speciellt med tanke på att det är vitoljat och att vi alltså gärna vill ha det ljusare än ett vanligt oljat golv?

/jowe
 
Jag har sett ett vitoljat golv som har gulnat och det var inget vacker syn.

Det där med att golvkunniga säger att luten är kass verkar konstigt. De jag har konsulterat säger tvärtom. Grannen i brf är gammal golvexpert som också tycker att lutning är en bra metod på nya eller nyslipade golv. Det är en bra konservering, men kräver naturligtvis att man mättar med någon olja eller fett medel som såpa. Enbart lutning ger en väldigt känsligt golv.

Goda erfarenheter av lutning + oljning för övrigt. Naturell lut och naturell olja, vill säga. Golven blir mycket vackra efter 8-10 år.
 
Ojdå... Kanske ska vi luta trots allt (det lutar åt det, ha, ha!).

Tack för svaret! Någon mer med erfarenhet av ickelutade, vitoljande golv?

/jowe
 
Jowe skrev:
Ojdå... Kanske ska vi luta trots allt (det lutar åt det, ha, ha!)./jowe
;D ::) ;D
 
OM vi väljer att inte luta och sedan blir missnöjda, kan man då luta av och olja om det (ja, det lär man väl kanske inte orka göra i praktiken...), eller är det på något sätt svårare att luta av goolvet när det väl är välinoljat?

/jowe

 
När lutet har tränkt in borde det vara kört! då har ju trät redan lösts upp . Förstår inte varför lut är så populärt man vill ju ha snälla grejer på golvet där man går varje dag. Tacka vet jag kalk det gör golvet bara vitare och vitare och hårdare yta!
mvh golvsmurfen
 
  • Gilla
Karin Wallin
  • Laddar…
Förstår inte varför lut är så populärt man vill ju ha snälla grejer på golvet där man går varje dag.
Jo, det är ju den synpunkten de vi pratat med har också, fast i nästa andetag så säger man att det är enda sättet om man inte vill att golvet ska gulna... Och ett gulnande vitoljat golv låter ju inte så kul.

Ni som har ett vitoljat golv, har ni lutat eller inte? Är ni nöjda?

/jowe
 
Fråga: Vad finns i själva lutet?, Natriumhydroxid? och i vilken koncentration?. Bor för närvarande i Tyskland och de behandlar inte golven med lut här, så de stirrar på en som vore man en galning ifall man frågar om lut för golv. Tänkte eventuellt bleka golvet innan jag lackar det. Förresten, finns det genomskinligt lack som inte gulnar med tiden?.
 
Pelle76 skrev:
Fråga: Vad finns i själva lutet?, Natriumhydroxid? och i vilken koncentration?. Bor för närvarande i Tyskland och de behandlar inte golven med lut här, så de stirrar på en som vore man en galning ifall man frågar om lut för golv. Tänkte eventuellt bleka golvet innan jag lackar det. Förresten, finns det genomskinligt lack som inte gulnar med tiden?.
Höhö...de kanske använder ett annan basiskt medel typ kaustiksoda eller varför inte osläckt kalk. Samma reaktion i cellulosan i vilket fall som helst.
Det finns lack med UV-filter som troligtvis skyddar golvet från att gulna under dess livstid.
 
Har lutat och vitsåpat golven i tre rum. Supernöjd!

I nästa rum, som är tänkt till eventuellt barn, kommer vi köra matt golvlack med vitt pigment i. Känns som det blir lite tåligare.

Har iofs spillt det mesta på våra golv. Rödvin, majonäs etc. Inga problem att rengöra, bara man torkar direkt.
 
Köpte Kaustik soda, alltså Natriumhydroxid. Ett är säkert, inte blev träet blekt iaf. Snarare en citrongul nyans kom fram. Det blev lite grått på vissa ställen dock. Läste nånstans på nätet att man måste ha nyslipat golv för att det ska funka. Tydligen har jag väntat för länge för att kunna luta golvet. Det blir nog genomskinlig vit lasyr-acryl färg istället...
 
Testade att slipa ned en bit ytterligare, blev fortfarande gult ???. Någon som har en aning varför?.
 
Hur gör du då när du kalkar golvet flera gånger?
 
Redigerat:
Karin Wallin skrev:
Hur gör du då när du kalkar golvet flera gånger?
Hej Karin och välkommen till forumet!

Jag antar att du ställer frågan till Louise. Den här tråden har ingen skrivit i på över 10 år och Louise har inte besökt forumet på snart 9 år, så risken är att du inte får något svar.
Kalkning går bara att göra en gång om man skall olja eller såpa golvet i efterhand, så jag undrar också vad Louise menar. I de flesta färdigblandade lutlösningar finns också kalk. På sätt får man både konservering och kalkning i ett moment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.