Hejsan!

Behöver råd...

Jag har en funderingar på att gjuta ett golv i hallen, lägga i golvvärme och sedan på med klinkers. (1,5x3m)

Är det en dum idé? (förutom att jag aldrig gjutit förut)

Jag bor i en bostadrätt på 3:e våningen i ett hus byggt på 40-talet.

Mitt nuvarande golv är ett gammalt skadat, knarrande (vattenskada) parkettgolv (28mm).
Under den så hittar jag ett bjälklag, samt fyllnadsmaterial sand, aska, tegel, mm.

Tanken är att jag vill få samma höjd mellan golven till både vardagsrum och kök.

Funkar det med att skopa ut fyllnadsmaterialet, lägga frigolit på betongen och sedan gjuta rätt på för att sedan lägga i golvvärme gjuta lite till och sist på med klinkers.

Från "undergolvet" som också är betong så är det ca 12 cm till rätt golv höjd.

T.ex. Frigolit ca 50mm , Gjutning med golvvärme ca 50mm Klinkers+fix 10-15mm.

Vilken typ av betong bör användas i så fall?
Hur tjock bör gjutningen vara för att undvika sprickor, osv?

Vill ju inte släpa på onödigt många betongsäckar...

Alternativ 2 är ju att skopa ur all fyllnadsmaterial, byta bjälklaget till tunnare virke, så att jag får lite mer bygghöjd för alla golvskivor, golvvärme samt klinkers.

Vad tror ni?
 
armeringen är viktig så att det inte spricker
 
Har du tillstånd till detta från styrelsen i din BRF? Låter som ett stort ingrepp tycker jag. Kan bli mycket dyrt om någonting går fel. Vill du ha ett stumt golv att lägga klinker på, rekommenderar jag dig istället att limma och skruva två lag gips. Blir inte heller lika tungt som att gjuta.
 
Oavset vilken av metoderna du använder så bör du skaffa tillstånd från föreningen. I och med att du gör ingrepp på uppreglingen så har du gått "förbi" ytskiktet som är ditt ansvar.
 
naumanen skrev:
Hejsan!

Behöver råd...

Jag har en funderingar på att gjuta ett golv i hallen, lägga i golvvärme och sedan på med klinkers. (1,5x3m)

Är det en dum idé? (förutom att jag aldrig gjutit förut)

Jag bor i en bostadrätt på 3:e våningen i ett hus byggt på 40-talet.

Mitt nuvarande golv är ett gammalt skadat, knarrande (vattenskada) parkettgolv (28mm).
Under den så hittar jag ett bjälklag, samt fyllnadsmaterial sand, aska, tegel, mm.

Tanken är att jag vill få samma höjd mellan golven till både vardagsrum och kök.

Funkar det med att skopa ut fyllnadsmaterialet, lägga frigolit på betongen och sedan gjuta rätt på för att sedan lägga i golvvärme gjuta lite till och sist på med klinkers.

Från "undergolvet" som också är betong så är det ca 12 cm till rätt golv höjd.

T.ex. Frigolit ca 50mm , Gjutning med golvvärme ca 50mm  Klinkers+fix 10-15mm.

Vilken typ av betong bör användas i så fall?
Hur tjock bör gjutningen vara för att undvika sprickor, osv?

Vill ju inte släpa på onödigt många betongsäckar...

Alternativ 2 är ju att skopa ur all fyllnadsmaterial, byta bjälklaget till tunnare virke, så att jag får lite mer bygghöjd för alla golvskivor, golvvärme samt klinkers.

Vad tror ni?
Fyllnadsmaterialet lär du inte röra av flera anledningar. Det ligger där för ljudisoleringens skull. Skyfflar du ut skiten så har du definitivt problem vill jag påstå. Iaf om du fyller med cellplast. Stegljuden hos din granne tex blir app app app.. och börja härja i konstruktions virke ja då är man ute på ännu djupare vatten... Jag kan nog säga lägg ner tanken eller hitta på en ny ide... Om du har hyffsad takhöjd alltså 2500 och uppåt så slänger du på en golvgips, elburen golvvärme i fixet och nya plattor bygger 30-40 mm vilket oiofs kan se dumt ut mot omkring liggande ytor. Men som jag ser det är detta eller andra liknande alternativ de enda du kan använda dig av i dessa typer av byggnader.....
 
Tackar för era synpunkter!
Jag väljer nog att göra ett försök med att skyffla ut en del av fyllnadsmaterialet och såga ner bjälkarna en aning för att passa in golvhöjden bättre.

Då bjälkarna ligger på en 40-45cc, vilket material skall jag välja för undergolvet för att det skall bli stabilt nog för att sätta klinkers på.

Spån 22mm + Gips 13mm + el-värmegolv + klinkers, funkar det tro?
 
Råkade hitta tråden då jag sökte efter annat, men såga i bärande bjälklag bör du inte göra utan att ha full koll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.