Fick precis reda på att de har upptäckt svartmögel i våra kök på min arbetsplats. Arbetar på ett vårdboende och vi har ett rätt vanligt kök på varje avdelning. Redan för 8-9år sedan påpekade jag sprickor i golvet, nära avloppet till diskmaskinen (vi har mer "industri" diskmaskin som tar ca 5min att göra en disk).
Vi har haft översvämingar från diskmaskinen samt socklarna har ruttnat bort lite.
Köken är ca 19år gamla.

Min undring och oro är vår inomhusmiljö pga upptäckten. Vi ska ju arbeta när de river köket och bygger nytt.
Kan sporer spridit sig till husets ventilation? Vi har rätt dålig ventilation överhuvud taget.

Jag fick plötsligt svåra problem med migrän för ca 7år sedan och jag har mer huvudvärk på jobbet än hemma. Vet någon mer om hur illa inomhusmiljön påverkar av rivning av mögelkök, får man ens vara där och jobba som vanligt. Facket har inte vetat om det förrän häromdagen, de vet inte vad som gäller än.
 
Åsa Lund
Byggarna måste stänga av mot resten av avdelningen när de byter köket för att inte damma ner överallt.
Så din arbetsmiljö ska inte bli sämre pga renoveringen.
Förhoppningsvis bättre efter renoveringen om det nu är mögel i köket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Byggarna måste stänga av mot resten av avdelningen när de byter köket för att inte damma ner överallt.
Så din arbetsmiljö ska inte bli sämre pga renoveringen.
Förhoppningsvis bättre efter renoveringen om det nu är mögel i köket.
Vad jag vet har de inte gjort det på andra våningarna, men ska dubbelkolla.
Läste ngn broschyr som visade att halterna blev högre efter renoveringen men väldigt höga under renoveringen.
Inte ens facket hade fått veta att de funnit svartmögel, så det är ju suspekt. Normalt ska ju skyddombud etc informeras om risker.
 
Åsa Lund
Om halterna blir högre efter renoveringen måste det väl vara nåt systemfel på nåt vis?
 
Fadai
Du bör genast kontakta huvudskyddsombudet, själv el via jobbets ombud. Ta även kontakt m Företagshälsan o berätta om dina problem.
 
Fadai Fadai skrev:
Du bör genast kontakta huvudskyddsombudet, själv el via jobbets ombud. Ta även kontakt m Företagshälsan o berätta om dina problem.
Jag pratade med facket i fredags, vi fick veta detta i onsdags.

De har renoverat fyra kök av åtta och vi har inte fått veta något om att de hittat mögel förrän nu, trots att det är månader sedan de började. Jag ska kolla med vår fackliga om hon kontaktat vår fackliga avdelning.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det finns ju stor risk att en avdelning eller i varje fall delar behöver stängas ner om det är riktigt allvarligt. Det låter dock inte så farligt om inte folk reagerat på det, men det kan man ju inte så noga veta i detta skede.

Huvudvärken kan definitivt vara kopplad till miljön på din arbetsplats, men migränen har ingenting med det att göra. Men det kan vara illa nog med huvudvärk dag ut och dag in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.