Jag vill plantera hagtorn, som insynskydd, ,finns det nackdelar med detta?halvskugga
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Hagtorn vill egentligen ha full sol för att trivas riktigt bra och blomma mycket. Sen finns det ju väldigt många olika arter och sorter inom släktet som kan ha olika krav, bli olika höga osv. En del blir ju alldeles för stora för en vanlig tomt (10 m hög och 6 m bred).
Det står en hel del om hagtorn här:
https://www.plantagen.se/hagtorn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hagtornssläktet

Nackdelen är väl de långa tornarna (taggarna): https://giftinformation.se/vaxtregister/hagtorn/
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nu vet vi ju inte var i landet du bor men är det söderöver bör du tänka på att det inte finns enar inom 3-400 m avstånd då hagtornsrosten värdväxlar med (vissa) enar.

Personligen tycker jag väl inte hagtorn är optimal just som insynsskydd men den kan bli en otroligt fin hårdklippt häck om man verkligen sköter den mycket noga. När den fått sin slutliga form och höjd bör klippningen bli lättare då det bara är det mjuka ytskiktet som klipps - men innan dess ... är det väldigt taggigt ...:cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Hagtorn vill egentligen ha full sol för att trivas riktigt bra och blomma mycket. Sen finns det ju väldigt många olika arter och sorter inom släktet som kan ha olika krav, bli olika höga osv. En del blir ju alldeles för stora för en vanlig tomt (10 m hög och 6 m bred).
Det står en hel del om hagtorn här:
[länk]
[länk]

Nackdelen är väl de långa tornarna (taggarna): [länk]
Tack! Inte så enkelt som jag trorde..
 
yonna yonna skrev:
Nu vet vi ju inte var i landet du bor men är det söderöver bör du tänka på att det inte finns enar inom 3-400 m avstånd då hagtornsrosten värdväxlar med (vissa) enar.

Personligen tycker jag väl inte hagtorn är optimal just som insynsskydd men den kan bli en otroligt fin hårdklippt häck om man verkligen sköter den mycket noga. När den fått sin slutliga form och höjd bör klippningen bli lättare då det bara är det mjuka ytskiktet som klipps - men innan dess ... är det väldigt taggigt ...:cool:
Jaha.. .jag blev inspirerad av den välskötta hagtorn häcket ....men det troöigen inte så lätt att få det resultatet...
 
Hagtorn blir en tät och fin häck. Som alla lövfällande häckar så blir insynsskyddet måttligt på vintern. Personligen tycker jag att Hagtorn är lätt att beskära.

Halvskugga... Som nämndes tidigare så vill Hagtorn ha mkt sol. Ngn blomning lär det inte bli på en klippt häck, men för mkt skugga kanske ger en glesare häck.

Vanlig bok är annars bättre på att hantera skugga, samt att löven brukar sitta kvar över vintern, (vackert gyllenbruna enl min färguppfattning :)), vilket ger lite bättre insynsskydd även under vintern.
 
Jag håller absolut med Oldboy. På rätt plats är kanske en välskött hagtorn den vackraste häck som finns men bokhäcken kommer inte långt efter. TS kan se min häck bland mina bilder. Fotot är taget en decembermånad och den ger fullständigt insynsskydd även på vintern. Den fäller blad och får nya under våren och under någon/några korta veckor är den helt genomsiktlig. Min står i full sol. Man får upp den till 2 m väldigt snabbt.
 
Avenbok är också smidigt (om det inte var det ni menade).
 
kashieda kashieda skrev:
Avenbok är också smidigt (om det inte var det ni menade).
Avenbok är mindre känslig för plats i trädgården. Den blir ändå ganska ful på vintern. Tänder dock tidigare på våren. Sommargrönskan lika snygg som boken.
 
Avenbokens blad fälls helt på vintern till skillnad från vanlig bok, därför kanske inte aktuell för TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.