Själv har jag IKEAs "nya" kök och märkte snabbt att fronten faller ner lite för fort då standardfjädern i den integrerade diskmaskinen inte orkar hålla emot. Luckan i IKEAs nya kök är helt enkelt för tung.

Till slut gick en plastbit sönder i själva fjädermekanismen och jag beställde en ny på nätet. När den nya kom märkte jag att fjädern finns med olika styrkor beroende på hur tung fronten är. Det finns 5 olika styrkor (5 olika färger), varav den mittersta vad den som följde med (det stod inget om detta när jag beställde).

Jag har en Bosch integrerad diskmaskin men dessa är samma som Siemens så det borde vara samma sak för bägge dessa märken.

Är det någon som provat att beställa fjädermekanismen med en annan styrka än "original"?

Original fjädermekanism som gick sönder var bara skräp. När jag monterade bort den så var det lätt att se att den skulle gå sönder ganska fort. Ersättningsfjädern som jag fick var av en betydligt bättre konstruktion. Med ersättningsfjädern kom även ett klistermärke som man skulle montera på sidan av diskmaskinens lucka så att man kunde identifiera att den blivit "uppgraderad". Min diskmaskin är 3,5 år gammal (förhoppningsvis har alla nyare diskmaskiner den uppgraderade fjädermekanismen...).

Ersättningsfjädermekanismen kommer i dubbel uppsättning, en till varje sida, och kostade bara någon hundralapp. Det var mkt enkelt att byta. Så jag rekommenderar den som någon gång behöver dra ut sin diskmaskin att man passar på att byta fjädermekanismen :)

Till sist skulle jag vilja säga att min upplevelse är att integrerade diskmaskiner är knäpptysta, kanske pga. de "dubbla" luckorna.
 
Elektronikpanel som sitter på ovansidan istället för framsidan blir mer fuktutsatt.
 
A
Elektronikpanel på ovansidan är fördel när man har småbarn, som annars ska trycka på knapparna och då startar eller stänger av maskinen. Fått installera en separat strömbrytare pga detta. Vår icke-integrerade maskin har så att man kan låsa luckan mot öppning i drift. Vet inte hur det skulle fungera med en integrerad? Finns det någon lösning som klarar det?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vår diskmaskin har knapparna på insidan och är låst under drift. Knacka för att pausa så låser den upp om man inte väljer till fjärrkontroll.
 
  • Gilla
SamuelAlm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.