Hej!
Bor i ett hus från -65 där garaget har betongplatta som grund. Här finns just nu väldigt kallt betonggolv. Vi önskar använda garaget som hobbyrum med bäddsoffa och liknande och har funderat på heltäckningsmatta som andas.

Några hantverkare har föreslagit platonmatta och spånskivor innan heltäckningsmatta men undrar hur mycket detta tillför. Blir det tillräckligt varmt med en tjock heltäckningsmatta eller är det bara dumsnålt att inte göra hela paketet?
Tack på förhand!
/Therese
 
Betongen i ett garagegolv kan nog släppa igenom fukt , antagligen inte lika väldränerat som under boytan. Med platonmattan minskar risken för fuktproblem, men utrymmet har aldrig varit avsett att bo i så det kan säkert bli andra fel också...
 
slaskman slaskman skrev:
Betongen i ett garagegolv kan nog släppa igenom fukt , antagligen inte lika väldränerat som under boytan. Med platonmattan minskar risken för fuktproblem, men utrymmet har aldrig varit avsett att bo i så det kan säkert bli andra fel också...
Hej, och tack för ditt svar!
Lite förtydligande; det är ett kedjehus så grannen har vardagsrum intill garaget, dvs troligen samma dränering hela vägen. En del grannar har inrett garaget så borde gå fint med rätt metod såklart.
/Therese
 
Rickard.
Jag tycker heltäckningsmatta är bra. En matta tillverkad för betonggolv andas bättre än en platonmatta variant och bör inte kännas märkbart kallare.

Men fördelen med platon är väl ev någon grad varmare golv (inte värt pengarna i min mening)

Hat ni tänkt bygga vägg iställer för porten?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tycker heltäckningsmatta är bra. En matta tillverkad för betonggolv andas bättre än en platonmatta variant och bör inte kännas märkbart kallare.

Men fördelen med platon är väl ev någon grad varmare golv (inte värt pengarna i min mening)

Hat ni tänkt bygga vägg iställer för porten?
Hej!
Tack för svaret! Det är lite min känsla också, nån grad varmare men kanske inte värt det, men som sagt bara en känsla och vi är lite oense här hemma :)
Ny vägg är redan på plats och vi har kvar ett litet ”grovgarage” mot porten.
/Therese
 
Vi gjorde liknande i ett garage, inredde (först) med heltäckningsmatta som skulle kunna läggas direkt på betongplatta, värmen kändes inte som ett problem. Den låg i ett par år och det verkade fungera. Trivsamt att gå på en heltäckningsmatta.

Sen fick vi luktproblem (troligen inte relaterat till mattan), så vi bytta syllar, några reglar, och annat skräp som fanns i väggarna och gjorde ett nytt försök.

Det såg rätt okey ut under heltäckningsmattan, men det känns ändå inte helt okey att lägga den direkt mot en blöt/fuktig platta. Någon hade spillt ett glas dricka tex och det är ju svårt att städa upp, utan att vika upp mattan. Vår betongplatta blir dessutom rätt blöt/fuktig under vinterhalvåret.

Denna gången kör vi platonmatta, någon form av underlag för laminatgolv och sedan laminatgolv. Jag försöker att inte täppa till i kanterna på golvet så att luften kan vandra, om det nu funkar så... Laminatgolvet känns kallare, men man kan ju lägga på en vanlig matta.

"Känns bättre" att grunda med platonmattan, det är så vi har i boningshuset, platonmatta + masonit + laminat, sedan 20 år tillbaka. Verkar funka hyffsat bra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är inte troligt att det är samma isolering under garaget som under resten av huset. Dessutom är det väl ofta et avlopp i garage och därmed fall på golvet?
 
En genomsläpplig matta gör mycket. Det blir inte jättevarmt men helt okej att gå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.