Jag tittade lite på lyxpannor och såg att både ETA och Fröling finns på eBay. Intressant att se eventuell prisskillnad mot svenska åf.
Hargassner har jag inte lyckats hitta något pris på alls.


Pris är inklusive moms.

€ 8705.00 för ETA 50kw, 223 liter vedmagasin

https://www.ebay.de/itm/ETA-SH-Touch-Holzvergaserkessel-50-kW-Holz-Heizung-NEUES-MODELL/382380174367


€ 8319.00 för Fröling 50kw, 200 liter vedmagasin

https://www.ebay.de/itm/Froling-Sch...-50-60-kW-Holzvergaser-mit-Touch/382214085653


Det jag funderar på är livslängden på slitdelar och pris på dessa?
 
Fick ju en offert på en fröling s4 tidigare från en återförsäljare som jag inte kommer ihåg namnet på...

Dom räknade på en riktigt lång livslängd på keramiken, kan det rent ha varit pannans livslängd?? Nu var det ju iofs återförsäljarsnack :)
 
Keramiken borde ha lång livslängd. Den ser riktigt rejäl ut. Men jag tänker även på gjutgärnsrostert till sekundärluften.

Lambdasond och spjällmotorer anser jag vara av mindre vikt vad pann-åf tar för, eftersom dessa troligtvis är av välkända fabrikat och kan köpas direkt av annan åf.

Spekulationer om fläktarna så har Fröling vad man kan se en gammal stor fläktmotor med borstar, som kan renoveras på lindarverkstad.
ETA och Hargassner har en kompakt modernare fläktmotor, eventuellt borstfri. Den kanske håller längre men är svår att renovera och förmodligen dyrare.

Det hade varit intressant om någon ägare till dessa pannor kunde berätta om eventuellt slitage.
 
D09
Hejsan

Har en hargassner hv40.

Installerad 2013

Man kan säga att den gör sitt jobb.

Har inte haft några merkostnader på varken panna eller tillbehör ännu även om man inte kan förvänta sig att saker håller för evigt. Peppa peppa =P

Det enda jag saknar egentligen är att mobilappen inte visar beläggningsgrad som trådlösa väggmodulen gör. Man lär sig snabbt att känna av hur väder och beläggningsgraden hänger ihop och om man vill lata sig med att vänta med ilägg till dagen efter etc
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Har inte haft några merkostnader på varken panna eller tillbehör ännu
Låter bra! :D


Lite funderingar:

Jag tycker det känns mer tillförlitligt med manuell spaksotning istället för att turbulatorerna lyfts upp och bankas ner med en smäll när man öppnar påfyllningsluckan?

Placering av spjällmotorer på sidan av pannan tycker jag verkar bättre eftersom de sitter mer skyddade där ifrån vedspill, aska och värmestrålning.

⁣Likaså placering av skärmen, om den sitter ovanför påfyllningsluckan jämfört med på utsidan av isolerdörren.
 
Har en KWB-Combifire (vedpanna+pelletsmodul)

Jag tog den i drift 2017 så något slitage har inte uppstått ännu och kommer nog inte bli så på lång tid.

Jag installerade den själv med hjälp av mina söner, men kan säga att allting är väldigt genomtänkt och en otroligt
rejäl konstruktion som är byggd att hålla 25år, och när något behöver bytas så behöver man inte riva hela pannan.

Den är utrustad med automatsotning och skärmen sitter på isolerdörren samt att jag har en likadan skärm uppe i huset
med full kontroll över panna och värmesystem och även tillgång av allt på mobilen

Jag är jäkligt nöjd
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
KWB ser riktigt trevlig ut! Intressant lösning att ha vedmagasin, förbränningsdel och konvektionsdel i separata sektioner. Placeringen av spjällmotorer verkar vara lite av en kompromiss just på Combifire?

Gul och grön KWB Combifire pannan öppen visar vedmagasin och spjällmotorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser värre ut än vad det är, lite trångt men inget problem att justera eller demontera dom.

Pelletsmodulen är också vattenmantlad som ansluts till vedpannan med 2st 2" flexrör som inte finns
med på bild
 
Bakstycke av en svart braskamin med bakomliggande teknik och komponenter, inklusive spiralfjädrar och motorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Hade fått ett PM och tänkte skriva lite om min ETA SH30.
Har haft den i bruk i något år och den ångar på som aldrig förr. Under två års tid har jag inte ens sotat pannan, eftersom det inte finns något sot att städa bort. Askan har jag naturligtvis tagit bort men inne i turbulatorerna eller annat så har jag aldrig gjort någonting. Inte heller i skorstenen finns något att sota.

Jag eldar med 1 års gammal ved som är staplad under presenning ute på gården. Hämtar en spann ved och en fyllning per dag har räckt att hålla 1500liter i 80grader och värmer bostadshus(radiatorer +22,5grader 135m2 och garage (golvvärme +11grader 90m2).

Jag är otroligt nöjd hur ETAn hanterar ved , även fast veden ibland är lite fuktig.

Ett problem har jag haft och det var fläkten som inte varvade som den skulle, och en microbrytare i dörren som gav upp. Byttes på garanti.

Annars är min ETA panna husets hjärta, med kärlek :)

Mvh
Magnus
 
  • Gilla
elbas och 1 till
  • Laddar…
Har ni pannan i huset eller i garage/separat del? Tänker att det blir mycket släp med ved om den skall in i huset (a la kakelugn)
 
M -MH- skrev:
Har ni pannan i huset eller i garage/separat del? Tänker att det blir mycket släp med ved om den skall in i huset (a la kakelugn)
Var har du själv veden?

Förresten när vi ändå pratar om ved så kan jag tipsa dig om att inte lägga tändstickorna på ett blött ställe.

Då blir det svårt att tända dessa.
 
Jag har kökspanna med ved i vedboa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.