Någon mer här som har självhushållning som hobby? Det finns ju olika nivåer på det också. Jag satsar främst på självhushåll på mat,vatten och ved. Men varje ny extra grej man kan göra själv istället för att leja bort eller köpa är ju ett plus i kanten.

Till mat har jag:

Djur: Gotlandskaniner, Jämtgetter, Hedemorahöns, Skånegäss, Linderödsvin, Myskankor. Syrsor

Odling: 500m2 köksträdgård
200m2 rotfruktsland
800m2 djurfoder
5000m2 Hö/hösilage.
Ett antal fruktträd och bärbuskar.

Vatten: tre grävda brunnar som alla kan hinkas upp men även en med självfall som går till slangen i stallet.
Ett 1m3 vattentorn.
Ett gäng regntunnor.
1 30m2 ankdamm.

Utöver det finns det några bäckar och diken på gården. 500m från gården finns även en mindre fiskesjö.

Ved består i 4,8ha intilliggande blandskog.

Nästa projekt blir att försöka få energi självhushållande.

Idag har jag en liten solpanel men är sugen på en vindturbin. Skulle vilja ha ström nog att driva sågen för att framställa plank. Idag används ett elverk.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson och 6 till
  • Laddar…
Skulle vilja påstå att jag har en dröm om att vara självförsörjande, men vet ärligt talat inte om det kommer bli av.

Just nu är vi nästan självförsörjande på grönsaker sommarhalvåret iaf :D

Har du ett jobb vid sidan av din självförsörjning?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Här odlas det en hel del, men långt ifrån självförsörjande! Ett växthus som är i full gång, ett till som ska byggas upp, och en hel del pallkragar. Dessutom planerar vi att börja odla vid vår sommarstuga. Sommarhalvåret har vi det mesta i grönsaksväg, men det är svårt med förvaringen för att ha möjlighet vintertid.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle vilja påstå att jag har en dröm om att vara självförsörjande, men vet ärligt talat inte om det kommer bli av.

Just nu är vi nästan självförsörjande på grönsaker sommarhalvåret iaf :D

Har du ett jobb vid sidan av din självförsörjning?
Jag hoppas att du når dit en dag Det är en god början iaf. Steget därpå blir lite lättare ju mer man kan och odling är ju grunden.

Jag har ett deltids lagerjobb med kvällsjobb. Jag jobbar 50% nu men tänker gå ner till 25% med möjlighet till extrajobb vid behov. Frugan kör på samma så det blir ju en del pengar in varje månad ändå.

Sen tillkommer ju viss djur och äggförsäljning samt hobbyverksamhet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Robbery Robbery skrev:
Här odlas det en hel del, men långt ifrån självförsörjande! Ett växthus som är i full gång, ett till som ska byggas upp, och en hel del pallkragar. Dessutom planerar vi att börja odla vid vår sommarstuga. Sommarhalvåret har vi det mesta i grönsaksväg, men det är svårt med förvaringen för att ha möjlighet vintertid.
Härligt alla odling är bra odling. Växthus är bra, det förlänger säsongen avsevärt. Sen kan man ju odla relativt dyra grönsaker där så man spar in en hel del där. Potatis och andra rotfrukter är ju väldigt lättodlade och billiga i inköp.

Jo förvaring brukar ju kunna vara ett jox. Vi har jordkällare till rotfrukterna i bulken men vi konserverar en hel del också. Konserverade potäter med några lagerblad, gräslök och rödlök är mums.
 
harry73
Respekt. Våra försök att odla brukar inte ge sp mycket utdelning
 
  • Gilla
Dalkarlsbotorpet
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Respekt. Våra försök att odla brukar inte ge sp mycket utdelning
Det kommer allteftersom, det blir nog bättre och mer utdelning för varje år? I jämförelse med hur mycket ni odlar alltså? Sen är ju det ju charm med att äta det man odlar även om det bara är en endaste gurka.
 
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
Här grillar jag en kanin. En kanin blir ca 1,3kg kött. Ungefär som en kyckling alltså. Kaniner är väldigt bra foderomvandlare och väldigt billiga i drift. En hona ger 2-4 kullar med 5-10ungar varje år.
 
  • En flådd kanin som grillas på en grill över vedträn i snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jerald Stuartson och 3 till
  • Laddar…
V
Säg till när den är färdiggrillad. ;)
 
  • Gilla
Dalkarlsbotorpet och 1 till
  • Laddar…
Träffade min sambo via annons i tidningen Åter så vi är båda intresserade av självhushållning.

Just nu har vi lite för många byggprojekt för att odlingarna ska få all den kärlek de behöver. Men när det mesta tunga renoveringarna är gjorda så tänker jag att vi strukturerar upp odlingarna lite. Har kanske 300 kvm grönsaker, lök, pumpa, potatis. En del går tyvärr till spill just för att vi inte hinner med att sköta det. Mycket fruktträd, en del bärbuskar. Detta är bra, det behövs nästan ingen skötsel av fruktträd och bärbuskar. Mycket mat för lite arbete.

Massor med höns, en handfull kanin-avelshonor och ett gäng av de värsta själreplikatorerna som finns; myskankorna, så det blir mycket eget kött från dessa små djur.

Konventionell elanläggning med ytjordvärme, dock är solpaneler och batterianläggning på ingång samt för värmens skull har vi lokaleldstäder så det räcker och egen ved ur egen skog. Handpump i källaren med sugledning till brunnen, som backup för vattnet om det skulle krisa.

Vi jobbar båda nära heltid så det tar tyvärr väldigt mycket av ens tid, det är med att jobba.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Kul! Har en fru som är inne på både höns och köttkaniner.

Har du räknat ungefär vad kostnaden per kanin är fram till slakt?
 
V volvo51 skrev:
Säg till när den är färdiggrillad. ;)
Haha helt klart När jag tillagar dem på det här sättet brukar jag räkna med ca fyra timmar beroende på storlek, väder och vind. Det gör jag bara när jag jobbar ute på gården och inte kan hålla för mycket koll. Annars föredrar jag lergrytan i vedspisen. Blir supersmarrigt med fylld kanin
 
  • Grillat kaninkött på en grillgaller över öppen eld utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Träffade min sambo via annons i tidningen Åter så vi är båda intresserade av självhushållning.

Just nu har vi lite för många byggprojekt för att odlingarna ska få all den kärlek de behöver. Men när det mesta tunga renoveringarna är gjorda så tänker jag att vi strukturerar upp odlingarna lite. Har kanske 300 kvm grönsaker, lök, pumpa, potatis. En del går tyvärr till spill just för att vi inte hinner med att sköta det. Mycket fruktträd, en del bärbuskar. Detta är bra, det behövs nästan ingen skötsel av fruktträd och bärbuskar. Mycket mat för lite arbete.

Massor med höns, en handfull kanin-avelshonor och ett gäng av de värsta själreplikatorerna som finns; myskankorna, så det blir mycket eget kött från dessa små djur.

Konventionell elanläggning med ytjordvärme, dock är solpaneler och batterianläggning på ingång samt för värmens skull har vi lokaleldstäder så det räcker och egen ved ur egen skog. Handpump i källaren med sugledning till brunnen, som backup för vattnet om det skulle krisa.

Vi jobbar båda nära heltid så det tar tyvärr väldigt mycket av ens tid, det är med att jobba.
Vad kul! Ja träffas man via åter så har man garanterat en stor sak gemensamt iaf. Hur det än är så är det ju bra att sträva efter samma mål och med självhushåll eller inte känns som en grej man vill tycka samma om..

Vad roligt med odlingarna 300m2 är bra, det ger ju en del. Sen förstår jag att det kan vara tungt att ro ihop när man jobbar heltid. Det tycker jag ibland fast vi bara jobbar halvtid. Men det känns skönt när allt är klart och man kan ta det i takten man orkar och hinner med.

Det låter riktigt bra med djuren det blir ju skapligt med kött på inte alltför hårt arbete. Både myskisar och kaniner är väldigt arbets och kostnadseffektiva tycker jag.

Lokala eldstäder är riktigt bra det ger ju en riktigt bra trygghet. Spec just i hemberedskapssammanhang.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Kul! Har en fru som är inne på både höns och köttkaniner.

Har du räknat ungefär vad kostnaden per kanin är fram till slakt?
Vad roligt det är rolig hobby så det tycker jag hon ska köra på.

Jag har inte räknat riktigt så men det är inte många kronor. Jag har Gotlands och de lever bara på det som finns på gården. Dvs jag köper inget utan det är mitt arbete som kostar om man kan räkna så?

Det jag har köpt är nät till burar samt skålar och någon saltsten men det är en engångskostnad som återanvänds.

Mina äter bara grovfoder i form av hö samt morötter och äpplen då och då. Men det är mer som ett gotte.

Hedemorahönsen är också väldigt billiga där gör jag foder av korn/ärtor/havre samt ibland värpfoderblandning. Så jag skulle säga att jag lägger under 1000kr på kaninerna och hönsen varje år i riktiga pengar. Nu förutsätter det ju att man har viss mark att odla på.

Men kaniner kan du nog hålla gratis genom att slå gräs längs dikeskanter eller hos någon som vill ha bort övervuxet gräs och plocka överbliven fallfrukt.

Detta gäller då Gotlands de större slaktraserna som belgiskjätte, New zeeland, stora silver m.m kräver mer foder för att växa men i gengäld växer de fortare och blir större så det beror på vad man prioriterar.

En bra grej med Gotlands är att de är en lantras så då hjälper man till att bevara den. Har man även genbanksintyg så får man några hundringar om året i bidrag.

Jag rekomenderar varmt Gotlands. Otroligt snälla och fina och underbart mjuk päls.
 
  • Tre kaniner inne i ett stall, en hoppar ner från en bur, en äter vid matskål och en ligger på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi har ingen vidare självförsörjning på mat nu för tiden i mitt och föräldrarnas gemensamma hushåll. Det har kommit olika hinder i vägen för odlandet så det är i liten skala numera. En massa hälsoproblem och så blev vi utan källare och har inte haft möjlighet att bygga ny.
Potatisland som räcker fram till november och äppelträd och vinbärsbuskar och rabarber som fyller frysarna varje höst och litet sallad och sånt. Vilda bär plockar vi och fryser för hela året.
Ved hugger vi i egen och andras skogar för halva det årliga värmebehovet.
Och så reparerar vi och bygger det mesta själv. Ofta är virket egen produktion.

Flickvännen är också intresserad av självhushållning så när jag och hon får möjlighet att flytta ihop blir det säkert mera sådant.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.