För många år sedan har det stått ett uthus på vår tomt. Det rasade och förmultnade i princip bort tills det mest var jord och glassplitter kvar och när jag köpte huset för några år sedan rensade jag bort alla rester.

Det som är kvar är en grundmur och en gjuten betongplatta ”mellan” grundstenarna. Min fundering är nu om det går att gjuta ovanpå detta, ut över grundstenarna för att få stadga för väggarna.

Vad tror ni? Jag lägger upp några bilder så får ni gärna göra en bedömning.

Det stora problemet är på ena kortsidan där det inte är någon grundmur utan bara två stora bärande stenblock jämnt fördelade.
Gammal betongplatta med rester av grundmur omgärdad av gräs och en skottkärra står vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal gjuten betongplatta och grundstenar på en övergiven tomt med skräprydd omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal grundmur och betongplatta med stenblock, skottkärra och grävverktyg syns på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjuten betongplatta och grundstenar på en tom tomt där ett uthus en gång stod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror ju på vad du ska ha det till ?
 
Jag skulle aldrig bygga ett nytt å fint garage, gästhus lr liknande på det där Med tanke på hur mycket rötter å jord det är under den tunna plattan, så skulle ja inte lägga för mycket energi på att försöka behålla nått av det. Utan gräva ur å göra ordentligt. Men ett halvtaskigt skjul/ förråd för typ trädgårdsredskap å sånt duger de till.
 
  • Gilla
Derix
  • Laddar…
M Malten skrev:
Beror ju på vad du ska ha det till ?
Kombinerat hönshus och redskapsbod. Yttermåttet blir 6x6 meter.
 
Ja de duger det till,
Där det saknades lite av stenmur, får du mura/gjuta en ny balk helt enkelt. Sen kan du gjuta nytt betonggolv över hela ytan efter nogran rengöring å ev prima av befintlig betong yta.
 
  • Gilla
Derix
  • Laddar…
M Malten skrev:
Ja de duger det till,
Där det saknades lite av stenmur, får du mura/gjuta en ny balk helt enkelt. Sen kan du gjuta nytt betonggolv över hela ytan efter nogran rengöring å ev prima av befintlig betong yta.
Kan jag gjuta mellan de stora stenblocken? De är så stora så de går inte att rubba.
 
Ja visst kan du göra det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.