Enplanshus med oinredd källare. 180m2/plan. Vattenburen golvvärme på båda plan. I källaren som är oinredd så har vi 15 grader. Övre våningen 21 grader. Planen är att även inreda källarvåningen och höja temperaturen till 21 grader. Huset byggt 2006 och är synnerligen välisolerat.

Vi har en Thermia Diplomat tws, räcker den till?
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Vilken nominell effekt har du på värmepumpen? Och hur djup borrhål?
 
Tack för svar! Hålet är 160m. Jag är lite novis på området så jag vet inte hur jag kollar den nominella effekten.
 
  • Etikett med tekniska specifikationer för en värmepump, inklusive max effekt och anslutningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10kW gissar jag eftersom det står Thermia Diplomat 10 längst upp...
 
Det där borde du kanske kolla med en firma som säljer värmepumpar, visserligen finns ju risk att de säger att den inte räcker, för att få sälja en till.

Men spontant känns det tveksamt att värma upp 360 kvm boyta med en 10kw värmepump. Nu är ju huset rätt nytt och har troligen bra isolering osv. Så det kanske går.

Har för mig att det finns grova beräkningsproblem på hemsidorna hos VP tillverkarna.
 
Beror ju också mycket på var i landet huset ligger och vilken årsmedeltemperatur och DUT/DVUT som gäller där. Tycker också det låter tveksamt med 10 kW pump till 360 kvm. Källaren kanske heller inte är lika välisolerad som entrévåningen(?)
 
10kw är mycket, beroende på vart man bor också.

Vårt hus är på 148kvm och högsta vi har maxat är 5.5kw, totalt för hela huset, inkl motorvärmare mm.

Så 10kw i värme är mycket..kan du inte se hur mycket den ger idag? Tänkte behöver den elpatron nångång idag? Är den Frekvensstyrd? Annars kan man se hur mycket den behöver ”gasa” för att orka..alt hur mycket den behöver gå..
 
Jag värmer 225 kvm 40-talshus som är tilläggsisolerat i vägg och vind samt med nya fönster OCH ett litet uthyrningshus på 55 kvm med en Nibe 1230-10. Denna vintern var den första med utökad yta och ner till ca 7 minusgrader värmde den utan eltillskott.
Hus i Stockholmsområdet och 180 m borrhål och allt värms till 21 grader.

Du kan utan problem öka tempen i källaren och köra igång. Du får kanske några timmar med el-tillskott men i jämförelse med att byta ut din vp är det småpengar. Nästa gång det är dags att byta pump kan du fundera på en större, men då med risken att hålet inte räcker till för energiuttaget.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.