anders07 anders07 skrev:
så det är inte specifikt märke tror jag utan snarare "mesh" tanken som löser problemen!
Mesh-tekninken är ju egentligen bara flera Wi-Fi-accesspunkter kan kommunicera utan kabel. Kan man dra kabel behöver man inte mesh.
Ubiquiti AP's med PoE är ett bra val. Det lite märkliga är varför de funkar så bra och alla är nöjda med deras produkter. Generation 2 (AC) saknar ZeroHandoff/roming assistance.

Jag har en ASUS wifi-router + ASUS AP. Lade ett supportärende och fick som svar att byta APn till en router med AiMesh stöd, kabelansluten, inte skulle fungera annorlunda. Däremot skulle jag slå på Routing Assistant. Det är samma routing assistant teknologi i APn, enlig den supportkillen iaf.

Jag vet folk som uppgraderat till 2 x AiMesh, kablat, och blivit nöjda.

Men för att Mesh-nät ska fungera måste byte av accesspunkter fungera. Är det lite in-house tekniklösningar som är smått hemliga som gör att vissa produkter funkar bättre än andra?
Eller är det att vi byter till nyare telefoner som är smartare och bytet till nästa AP?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ubiquitii har tagit bort ZeroHandOff till förmån för moderna roaming-protokoll som 802.11r. Det funkar med moderna enheter. Har man inte aktiverat det alls, funkar det fortfarande att klienten letar ny sändare på egen hand,
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Och där börjar det bli krångligt. Apple produkter brukar få uppgraderingar och borde vara lite mer framtidsäkra. Android får knappt säkerhetsuppdateringar...

Det finns olika delar av 802.11r , v och k. 11.s för mesh. För vissa delar krävs stöd i både programvara och wifi-chip i både telefon/platta och Wi-Fi-router/AP.
A real mess...
Wifi-calling i företagsnät är drivkraften för "r", men för oss husägare med en mix av Apple/Android/PC, gammalt och nytt kanske inte ens kan använda det senaste standarderna pga bakåtkompatibilitetproblem.

I den här tråden får vi väll hålla oss till vilka produkter som fungerar bra, tillsammans, nu.
 
Hade 2-3 accesspunkter i huset tidigare och det fungerade nöjaktigt. Köpte UniFi AP-AC Lite och monterade den på optimal plats i taket i hallen mitt i huset (103m2+källare). Det blev bättre täckning överallt och jag köpte aldrig en till för källaren för det behövs inte. Ångrar kanske lite att jag inte köpte AP-AC-PRO modellen men det går ju enkelt att byta.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Monterar väldigt många ac-lite i jobbet, när det monteras på företag brukar vi även sälja in cloudkey och usg för att kunna monitorera näten.
 
T
Hej, kanske en dum fråga, men behöver alla AP’s ni nämner ha kabel framdragen? Man kan inte ha nån produkt som kör trådlöst som bygger ut nätet?
 
Jovisst. Det är det som kallas mesh-nätverk. Då behöver bara en accesspunkt ha kabel.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T
Har en asus router idag som fungerat klanderfritt i 2 år, dock har den börjat strula nu och kräver ibland omstarter. Börjar titta på nytt men vill gärna ha AP utan kabel, nåt tips på en specifik produkt som kan funka som AP som jag kan använda för fortsatt navigering?
 
Redigerat:
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Har en asus router idag som fungerat klanderfritt i 2 år, dock har den börjat strula nu och kräver ibland omstarter. Börjar titta på nytt men vill gärna ha AP utan kabel, nåt tips på en specifik produkt som kan funka som AP som jag kan använda för fortsatt navigering?
Det kan ju vara störningar från grannar eller utrustning. Har du koll på konfiguration, Kanalplanering tex? Ändrade surfvanor?
Kanske den behöver uppdateras?
Är den bara 2 år har du ett års garanti kvar!

En Unifi AP klarar sig med enbart en nätverkskabel (som kan att gömmas bakom någon list tex).
En repeter(AP utankabel) eller mesh-nod måste ju ändå ha en strömkabel...
 
berisen berisen skrev:
Låter grymt! Då kommer jag ju undan med ett totalpris på typ 2k för både router och en sån AP-AC Pro. :) Hade siktat in mig på nån sån där dyr gamingrouter och såg framför mig att jag skulle behöva betala 3-4k så den här lösningen låter bra.
Fick min 100/10-fiber i måndags. Köpte en billig router för 149 på Elgiganten som jag stängt av wifin på (klarar dock bara 100/100) och så köpte jag en tp-link eap225 som är en prisvärd accespunkt. Har två våningar á 100kvm med källare o vind. Funkar överallt när jag placerat den i taket på entréplan centralt i huset (som är rättså kubiskt). Total kostnad 939kr.
 
Robert1984 Robert1984 skrev:
Fick min 100/10-fiber i måndags. Köpte en billig router för 149 på Elgiganten som jag stängt av wifin på (klarar dock bara 100/100) och så köpte jag en tp-link eap225 som är en prisvärd accespunkt. Har två våningar á 100kvm med källare o vind. Funkar överallt när jag placerat den i taket på entréplan centralt i huset (som är rättså kubiskt). Total kostnad 939kr.
Lycka till. Har du tur så håller den ett tag. Har du normal tur så börjar elektroniken vara slut långt innan garantitiden slut och du får sporadiska fel någon gång i månaden som inte går att felsöka. Det senare var det som fick mig att ge upp med vanliga hemmaroutrar. De fungerar nästan, men inte tillräckligt. Massor av småsaker som börjar strula. Min senaste hemmaroutrar ledde till att jag trådade min Chromecast. Blev less på att WiFi hängde sig några gånger var tredje kväll. Inget du upptäckte från mobilerna då det startade om inom några sekunder, men sjukt störande när man tittar på TV. När det även började småstrula på Ethernet så gav jag upp och lyssnade på råden från kompisar om att köpa Ubiquitis produkter. Har nu inte rört nätet på tre år för att det strulat, det har inte ens strulat när jag byggt om det (efter att ha skaffat mig ett låsbart serverskåp och monterat detta på väggen i ett förråd).

Det är fascinerande vilken kvalitetsskillnad det är på saker. En annan sak där jag imponeras av kvalitén är min synology NAS. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en dyrare och kraftfullare modell då stabiliteten är så bra att jag egentligen skulle vilja lägga mer funktioner på denna. T.ex. så skulle jag helt kunna skippa min Openelec vid Tv:n om jag bara hade haft tillräcklig processorkraft i Synologyn för att kunna göra videokonvertering. En pryl mindre bakom Tv:n hade verkligen varit önskvärt.

Sedan har ju Chromecast en grym kvalitet också. Har några utslängda runt om hemma. Det är bara den som är av första generationen som ibland småstrular, men det är för att den har för lite processorkraft.

Jämför med de soundbars man har till Tv:n, är inne på min fjärde nu, köpte en klart mycket dyrare Sony än de billigare från LG och Samsung jag haft tidigare som gått sönder någon vecka efter garantitiden gått ut. Denna verkar faktiskt hålla och har inte temporärt börjat tappa kontakten med subwoofern som de billiga började med redan efter ett år. Ännu ett exempel på att billiga radiolösningar sällan håller över tid. Precis som med hemmaroutrar.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är fascinerande vilken kvalitetsskillnad det är på saker.
Ja. Minns en D-Link router (ur deras proffs-serie) som hade otroligt skumma fel, den fick en IP-adress från nätet men ingen trafik flöt. Efter en hel dagsfelsökning ringde jag deras support som snabbt konstaterade att det var förmodligen nätaggregatet som behövde bytas. Vilket också löste problem. Men man tar sig för pannan, hur f-n kan den fungera nästan fullt ut men ändå inte, på grund av dålig strömförsörjning?!?!

pacman42 pacman42 skrev:
En annan sak där jag imponeras av kvalitén är min synology NAS
Har en Synology NAS till allt här hemma. Kör hemautomationen på den, kameraövervakningen, företagens websidor, vår egna mailserver, synk av filer från telefonen m.m. .. nästan det sista jag skulle beskriva den som är just NAS-funktionen av den. En robust hemmaserver som bara drar 18 W i drift. Den som inte sett ljuset har fortfarande något att upptäcka..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan har ju Chromecast en grym kvalitet också. Har några utslängda runt om hemma. Det är bara den som är av första generationen som ibland småstrular, men det är för att den har för lite processorkraft.

.
Aha. Jag lackade ur helt på de chromecasts jag hade för uppkopplingen var att likna med att köpa trisslotter. Kanske funkar bättre nu då?

Å andra sidan är det rätt skönt att slippa streama från någon annan device man har och köra apparna direkt i mediaspelaren, som tex i AppleTVn eller andra androidmediaspelare.
 
T
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan ju vara störningar från grannar eller utrustning. Har du koll på konfiguration, Kanalplanering tex? Ändrade surfvanor?
Kanske den behöver uppdateras?
Är den bara 2 år har du ett års garanti kvar!

En Unifi AP klarar sig med enbart en nätverkskabel (som kan att gömmas bakom någon list tex).
En repeter(AP utankabel) eller mesh-nod måste ju ändå ha en strömkabel...
Det är främst WAN-anslutningen som ballar ur, den tappar kontakten fastän det ser ok i GUI. Så jag är tyvärr inne på att den gjort sitt, den blir ju sjukt varm så som andra också observerat så sliter ju det på elektroniken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.