Hej!

Är ny här på forumet och frågan har säkert behandlats tidigare, men jag söker ett enkelt och inte allt för dyrt program för att göra konstruktionsritningar till en utbyggnad så jag har något att följa när jag bygger. Jobbar inom byggvarubranschen så dimensionering och lösningar etc. är inget problem vill bara sammanställa det och få ned det på papper.

Sketchup verkar vara ett alternativ men finns det andra?
 
Ska du göra det i 2D så är nog AutoCad det bästa alternativet, dock ej insatt hur dyrt programmet är. Men det ska kunna gå att få 30 dagars testperiod om jag inte minns helt fel.
Sedan finns Revit om du ska göra det i 3D, där kan du även få ut ritnigarna i 2d. Revit är lite mer avancerad.

Lycka till!
 
Autocad är nog inget för hobbyritare. Dyrt och hög inlärningskurva. Sketchup är ju ett 3D program medan du verkar behöva ett 2D. Det finns många enkla 2D program men valet är i hög grad kopplat till vilket operativsystem du använder. Googla på frågan och tala om vad för sorts dator du använder. Förutom användarvänlighet tycker jag att skalenlighet är viktig. Professionella CAD program är extremt dyra tyvärr.
 
Haha, lite roligt är det att du får förslag på Revit och AutoCAD. AutoCAD ligger i storleksordningen (beroende på tillägg) på 70000 netto i inköp +moms. Revit lär vara dyrare.
 
  • Gilla
Omar97
  • Laddar…
Autocad känns lite overkill, 3d skulle ju vara trevligt så man kan få ut bilder liknande nedan.
Jag kör PC så det är ju lite avgörande i valet.


3D-renderad bild av en trästomme till en byggnad med detaljerade mått och materialangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chaly
Fusion360 från Audodesk är gratis för hobbyanvändning men det är 3D och nog inte helt lämpat för k-ritningar till en utbyggnad. Går dock att göra 2D ritningar av det du ritat upp i 3D. Relativt lättanvänt men ändå en del att sätta sig in i om man ej caddat 3D förut... jag skulle kolla efter något open source 2D CAD.

Läs här om att använda fusion360 för byggnadsritningar osv

https://forums.autodesk.com/t5/fusi...fusion-360-useful-for-architects/td-p/6413550
 
Redigerat:
Själv har jag använt 3D program sedan 1980-talet och skulle inte klara mig utan. Man bortser dock lätt från att sådana program kräver en vana att tänka i 3D också. Är man inte tränad på det är det ett roligt sätt att slösa bort tid.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 1 till
  • Laddar…
Jag använder Sketchup, gratisversionen. Det är enkelt!
Jag deltog i en Sketchup-kurs för några 100lappar på nätet en vinter just för att lära mig att konstruera i 3D och kunna få ut 2D bilder från 3D ritningar.
Det var kul och gav förstås ett lyft inför en utbyggnad på huset, både för bygglovsansökan och för konstruktionsritningar till byggandet .
Här är en länk till kursen http://www.svefi.net/studier/distanskurser.php
Bilder: 2D ritning och 3D modell

2D-skelettvy av husutbyggnad ritad i Sketchup med måttangivelser
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett hus skapad i Sketchup med synliga bjälklag och öppen sidovägg för utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips och tankar!

Jag har läst en kurs i autocad på gymnasiet men det är ju snart 20 år sedan...
Jobbar dagligen i två olika 3d program för köksplanering men de är dock inte användbara till det här.

Verkar som att sketchup är mitt bästa alternativ hur jag ändå vänder och vrider på det.
 
Z ZyrranOG skrev:
Hej!

Är ny här på forumet och frågan har säkert behandlats tidigare, men jag söker ett enkelt och inte allt för dyrt program för att göra konstruktionsritningar till en utbyggnad så jag har något att följa när jag bygger. Jobbar inom byggvarubranschen så dimensionering och lösningar etc. är inget problem vill bara sammanställa det och få ned det på papper.

Sketchup verkar vara ett alternativ men finns det andra?
Du kan også benytte et program som heter DOUBLE CAD XT 5 som er på höyde med Autocad Light men gratis. Kan benyttes både til 2D og 3D arbeider.

Lykke til!
 
P
Fortsätter på denna tråd..
Ska påbörja en ny renovering och vill rita upp lite.

Någon som använt Autocad LT? Är lite mer human i prissättning. Dock förstår jag inte riktigt detta med månads/årskostnad. Klart irriterande att man inte kan få använda programmet efter.. Man blir ju livegen

Så fler förslag?
 
LibreCAD?
 
LibreCad är 2D.
SketchUp Make (gratis version) använder jag som jag skrev ovan. (inlägg 8) Helt OK för mig. 3D.
Uppdateras inte längre men jag förmodar SketchUp Free är nuvarande gratisversion.
 
Redigerat:
Jag bumpar tråden ett år senare...

Rhinoceros 3D är det absolut bästa generella CAD-programmet tycker jag. Jag använder det både professionellt och privat. Det är gjort för att användas till ”fria former” i 3d men går minst lika bra att använda i 2d. 2d-läget är väldigt likt autocad.

Det är snabbt och relativt enkelt. Har ingen BIM eller så inbyggt utan endast geometri. Och väldigt kompatibelt med filformat etc.

Gratis i tre månader. En licens kostar runt 9000 vilket är mycket billigare än autocad etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.