Jag har en vedpanna med 3 ack tankar.
Manuel avluftning ovanpå tanken läckte så jag har pluggat för tillfället men jag tänkte sätta ditt en automatisk avluftare istället. Problemet är att taket är lågt i källaren så plats finns inte för sådan cylindriska avluftare men jag har hittat en mindre som här: https://www.vvsobadrum.se/varme/varmematerial/luftningsventiler/luftningsventil-taco-vent-g8
men det står dock att de är till radiator.
Skulle det fungerar ändå ovanpå tankerna?
 
H
Det går bra med en en sådan, den är manuell och du luftar med att vrida på den tandade skruven, tycker mig se att den även har en avstängare under med, ett skruvspår, då blir stopp uppåt och bra att ha om den den inte skulle täta om några år
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
De automatiska brukar det stå att man bara får ha i automatläget en högst begränsad tid. Det är bara vettigt under uppstarten av ett system. Om man är installatör och ska köra igång systemet är det nog bra. Men om man bor på plats och kan lufta lite frekvent i början är det ingen vinnst med automatiska.
 
H
D Daniel 109 skrev:
De automatiska brukar det stå att man bara får ha i automatläget en högst begränsad tid.
Var finns den infon
 
Enligt hemsidan är den automatisk
 
I manualen till en avluftare.
 
H Hjulbent skrev:
Det går bra med en en sådan, den är manuell och du luftar med att vrida på den tandade skruven, tycker mig se att den även har en avstängare under med, ett skruvspår, då blir stopp uppåt och bra att ha om den den inte skulle täta om några år
"Kontinuerlig automatisk avluftning. Ventilen avluftar automatiskt hydraliska system som radiator, golvvärmesystem, rör och pannor."
http://flowcontrol.se/index.php/download_file/20/136/
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Kontinuerlig automatisk avluftning. Ventilen avluftar automatiskt hydraliska system som radiator, golvvärmesystem, rör och pannor."
[länk]
Tack!
 
Det var något annat än den klassiska flotörvarianten. Jag hittar inte den jag tror att det stod tidsbegränsning på nu.
 
Jag tror inte tillverkarna skriver så, men alla som jobbar i närheten av branschen vet att man ska skruva åt hatten efter ett tag eftersom flottören ärgar fast efter några år så det börjar droppa ur den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.