Nyinflyttad i ett kedjehus där en samfällighet finns.

Vissa har garage vid huset, andra (radhusen) har sin garageplats i länga som ägs/sköts av samfälligheten. Det finns också vid längorna ett tiotal parkeringsplatser för "boende och besökare". Samfälligheten har också hand om fjärrvärme, vatten, kabeltv och sophus.

Nu är det kallat till vårt första årsmöte och en punkt rör "Parkeringsfrågan. Ska garage vara för bil eller förråd. Omröstning".

Uppenbarligen finns en pågående diskussion om parkeringsplatserna. Vi har aldrig märkt av problem att få plats att parkera. Men då jag lyssnat med grannar så finns det åsikter om att "folk" har sitt garage som förråd och parkerar och ta upp platser de inte borde.

Rent spontant tänker jag att det är svårt att reglera vad folk gör med sina garage. Och hur ska man se till att det efterlevs? Och om man inte har någon bil, får man ändå inte ha garaget som förråd? Verkar vara en rejäl grogrund för ännu mer tjafs. Verkar vara enklare att avgiftsbelägga de gemensamma parkeringsplatserna tillsammans med typ Securitas och använda eventuellt överskott till underhåll?

Hur gör ni där flera ska dela på parkeringsplatser?
 
H
Hur dom ett garage så är det ett garage och inte ett förråd, då får dom parkera bilen på gatan och inte ta upp någon P-plats för andra som inte har garage men har P-plats enligt regler. Så stå på dig om detta och försök att få med dig andra som kanske har
samma syn på saken vid mötet, Argumentera kraftigt och var inte konflikträdd, att var konflikträdd är detsamma som att inte stå för det man säger och i den substans som frågan gäller.
PS Betalar ni för P-plats eller ingår det i avgiften och det med att inte ha bil, då använder brukaren av garaget till vad den vill.
 
P-platserna tillhör alla. Vi har motorcyklar i vårt garage och står ibland på "allas" plats.

Argumentera kraftfullt brukar oftast leda till ännu mer infekterad stämning så det tänkte jag faktiskt medvetet avstå ifrån ;)
 
H
Framgick inte att ni har era motorcyklar i garaget och parkerade på allas parkering, då är du ute i blåsväder med att fråga hur man ska göra med andra som gör på samma sätt.
 
T
Har ni några regler om hur många bilar respektive hushåll får ha?
Om inte ser jag ingen poäng med att bråka om hur många platser respektive hushåll tar upp och med vad.
Det där låter bara som att någon som står i garagekön är avundsjuk.
 
Alltså alla har ett eget garage. Alla har rätt att stå på de gemensamma platserna. Vi har inget problem varken att få plats eller ställa bil någon annan stans. Så vi kan betal för att stå där eller låta bli att stå där, det har ingen praktisk betydelse.

Så skippa fokuseringen på mig. Det har ingen betydelse. Hur gör man i andra samfälligheter är det jag undrar. Brukar man ha regler för vad man har i garagen? Eller fokuserar man på hur parkeringsplatserna får användas? Avgift för tiden man står? Antal fordon per familj/bostad? Är bara nyfiken på hur man gör på andra ställen.
 

Bästa svaret

Vad är problemet som ska åtgärdas? Vilken åtgärd som är lämpligast att vidta beror ju på vad man vill åstadkomma.

Om problemet är att det finns annat än bilar i garaget: Varför är det ett problem? Skapar det någon olägenhet för andra? Vad är det för behov som motiverar att föreningen behöver gå in och styra upp det?

Om problemet är användningen av de gemensamma parkeringsplatserna, då styr man upp det genom parkeringsregler. T.ex. tillåt bara besökande att stå där om all boendeparkering ska ske i de egna garagen. Eller tidsbegränsa eller avgiftsbelägg, men det beror ju på vilken typ av problem som orsakas av parkeringen, vilken som är det lämpligaste sättet att reglera.

Om det aldrig är någon brist på utrymme på parkeringen. Varför är det då ett problem att vissa står där mer än andra? Vad är det som behöver åtgärdas/ändras?

Mitt tips är att definiera vad "parkeringsfrågan" egentiligen handlar om för att undvika tjafsande. Om man enas om att problemet verkligen är ett problem (reellt alltså, inte bara "tyckande") så kan man hålla diskussionen om hur man åtgärdar det konstruktiv och fokusera på vad som verkligen löser det problemet enklast.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Kolla vad brandskyddsbestämmelserna säger om att använda garagen som förråd. Det är oftast inte okej att göra det.
 
T
Jag bodde tidigare i radhus och den samfällighet som husägarna tillhörde hade även garagelängor med en plats per fastighet och därtill ett antal parkeringsplatser för eget och besökandes bruk.
Det fanns inte avgränsningar mellan garageplatserna så det var inget stort problem med användningen av platserna som förråd, men vi hade lite byggmaterial, skottkärra, barnleksaker, takbox, stege osv utöver bilen där. Vissa grannar hade lite färgburkar, bensindunkar, cyklar, vinterdäck och liknande plus bilen på sina garageplatser.

Det var sällan problem att få plats att parkera extra fordon på parkeringsplatserna.

Det blev dock påbud att man inte fick ha annat än bilen och "biltillbehör" i garagen, dock inte bildäck, vilket kontrollerades vid vår- och höststädningarna. Detta sades vara pga brandrisk så även bensin- och spolarvätskedunkar osv skulle bort.

Efter lite diskussioner med styrelsen så accepterade de att jag hade vår aluminiumstege, barnleksaker, skottkärra och takboxen i garaget då de inte bedömdes brandfarliga. Allt annat skulle bort - även vinterdäck.

När vi under en period hade två bilar och en släpvagn(med gocart på) så fick vi ett par kommentarer om detta från en granne och av styrelsen (som fått synpunkter från grannen) men det fanns inget som sa att man inte "fick" använda mer än en p-plats utöver garageplatsen. Det fanns dock en regel om att man inte fick stå mer än 7 dagar i följd på en parkeringsplats - detta för att undvika uppställning av husvagnar, "skrotbilar" osv - så vi hade vagn+gocart i garaget och bilarna på parkeringen och fick byta plats på dem om vi inte använt en av bilarna på en tid (vilket hände).

Jag tror att man som samfällighet måste se till behovet och tillgången på platser och se till de boendes bästa innan man sätter upp regler "bara för att" kring parkeringar. Sen finns det alltid personer som stör sig på att andra inte gör/tänker som dem.
Finns det medlemmar i samfälligheten som utnyttjar systemet och har allmän långtidsuppställning av fordon på parkeringen så får man nog sätta upp regler som stoppar det.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.