Jag råkade ut för ett litet problem. Efter en kapning i betong blev det inte helt jämnt så jag köpte en diamantslipskiva till vinkelslipen. Jag trodde dessa var mer eller mindre universellt kompatibla men det verkar inte så. Skivan jag köpte är som en kopp vilket gör att den krockar med skyddet på vinkelslipen. Den hamnar nästan utanför skyddet men inte riktigt. Och koppformen verkar alla skivor ha om man söker lite på det. När jag mäter min skiva är den 9 mm tjock i ytterkant och med en total tjocklek på 22 mm.

Ska man köra dessa utan skydd? Verkar ju livsfarligt i så fall?
Borde jag köpt en mindre skiva? Jag tänkte att 125 är rätt för en 125 mm maskin?
Är det skivan som är ovanligt mycket koppformad?
Är det min billiga vinkelslip som har för smalt skydd?
 
  • Nya diamantslipskivan med koppform på en förpackning, avsedd för betongslipning med en 125 mm vinkelslip.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Glasögen, hjälm, handskar samt munskydd ( det kommer att damma bra ) är enda sättet att göra det på och köra det utan sprängskydd,har fått göra det själv och det med sprängning av skivan finns nästan inte, den är grov
 
M
Skulle också rekommendera att hyra en betonslip istället för att köpa, eventuellt låna av nån (om möjlighet finns)
Skulle inte mixtra med vanlig slipmaskin, du kommer skada dig på nått sätt.. Det är mitt råd
 
H
M Zolt skrev:
du kommer skada dig på nått sätt.
Är det ett konstaterande eller skrämselhicka
 
M
H Hjulbent skrev:
Är det ett konstaterande eller skrämselhicka
Finns stor risk att nått går snett, du får prova om du vill, men jag avråder från det, jag har flexat en del på jobbet och vet hur en flex funkar, men skulle aldrig sätta flex klinga på vanlig slipmaskin, men om det är nån annan som tycker det är en bra idé så får du lyssna på dom, men jag skulle ej göra det
 
H
Det är inte en flexskiva eller kapskiva, då ska det vara sprängskydd absolut, nu är det en tjock slipskiva och den sprängs inte
 
Jag tror inte att sprängrisken är den största risk här. Det glider lätt ett finger framåt trissan, risken är ännu större när man slipar då det nästan kräver tvåhandsfattning.
 
  • Gilla
muraren2
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Jag hittade denna slipskiva bland vinkelslipsgrejerna så jag antar att den är till för vinkelslip. Men det står inte på den. Dock verkar den väldigt lik biltemas variant som uttryckligen anger att den är för vinkelslip.

Det kanske blir till att försöka fabricera ett fingerskydd som man kan använda istället för sprängskyddet. Det känns bara himla dumt att detta inte passar från början.

Hela den (intressanta) tråden handlar om att slipa en i stort sett plan yta som en vägg eller golv. Där går det ju inte att ha ett sprängskydd eftersom det kommer sticka ner längre än skivan men i mitt fall skulle det vara möjligt eftersom jag slipar nära en kant.

Alternativet skulle vara att inte använda en diamantskiva utan en "vanlig" navrondell. Men dessa verkar ju i stort sett inte finnas för sten/betong utan bara stål, så det var väl fel att skriva "vanlig". https://verktygsboden.se/navrondeller/navrondell-cs-30-s-special

En uppdatering: Det gick tydligen att justera läget på skyddet lite grann (det är styrt men ganska slappt). Så nu är jag i ett läge där det antagligen går att köra, skivan sitter precis utanför skyddet vilket gör att skyddet funkar hjälpligt som fingerskydd men inte som sprängskydd. Den risken verkar ju vara liten om man ska tolka tidigare diskussion, men jag ska undvika att ha huvudet i vägen när jag startar ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
muraren2
  • Laddar…
Och nu lite feedback på hur det gick. Jag justerade skyddet och bräckte lite på det för att få det att nästan gå fritt. Sedan körde jag och lät det slita in sig själv under tiden. Det funkade bra, inget sprängdes, inga fingrar skadade. Dock dammade det en hel del, skägget som stack utanför masken har fått en skum känsla. Dessutom tänkte jag inte på vart dammet kunde ta vägen så det har lagt sig över hela mitt virkesförråd som jag städade i somras...
 
M
J Jonas L 84 skrev:
Och nu lite feedback på hur det gick. Jag justerade skyddet och bräckte lite på det för att få det att nästan gå fritt. Sedan körde jag och lät det slita in sig själv under tiden. Det funkade bra, inget sprängdes, inga fingrar skadade. Dock dammade det en hel del, skägget som stack utanför masken har fått en skum känsla. Dessutom tänkte jag inte på vart dammet kunde ta vägen så det har lagt sig över hela mitt virkesförråd som jag städade i somras...
Ja det där jäkla dammet ja.. Spelar ingen roll hur bra man täcker in, det letar sig ut ändå
 
R
J Jonas L 84 skrev:
Och nu lite feedback på hur det gick. Jag justerade skyddet och bräckte lite på det för att få det att nästan gå fritt. Sedan körde jag och lät det slita in sig själv under tiden. Det funkade bra, inget sprängdes, inga fingrar skadade. Dock dammade det en hel del, skägget som stack utanför masken har fått en skum känsla. Dessutom tänkte jag inte på vart dammet kunde ta vägen så det har lagt sig över hela mitt virkesförråd som jag städade i somras...
Använder du gasmask så skall du vara slätrakad.
 
R RapidSledge skrev:
Använder du gasmask så skall du vara slätrakad.
Jag har alltid fått till mig tvådagarsstubb, max tre, annars försvinner 90% av maskens verkan.
Har själv inga belägg eller bevis på att det stämmer, men jag tänker att det är dumt att sätta sig emot sådana påståenden. Det är få som vinner på att man själv rakar sig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.