Skicka in en korttids mätning av radon så du får en indikation av värden.

Använde själv: https://radonova.se/

Låg över gränsvärdet i källaren, men oavsett så kommer det lösas via en bättre ventilation i källaren. Plasten i mitt fall tjänar som gas och fukt spärr.

20mm XPS beställde jag ifrån Fredells, personligen hade jag skippat isodrän om du vet att du har markfukt underifrån som jag hade. ovan nämnda att cellplast liggandes i vatten suger åt sig fukt. lägg istället ett tunt lager med 8-16 eller flis.
 
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Skicka in en korttids mätning av radon så du får en indikation av värden.

Använde själv: [länk]

Låg över gränsvärdet i källaren, men oavsett så kommer det lösas via en bättre ventilation i källaren. Plasten i mitt fall tjänar som gas och fukt spärr.

20mm XPS beställde jag ifrån Fredells, personligen hade jag skippat isodrän om du vet att du har markfukt underifrån som jag hade. ovan nämnda att cellplast liggandes i vatten suger åt sig fukt. lägg istället ett tunt lager med 8-16 eller flis.
Tack för länken.
Ngn markfukt är det ju alltid. Tror inte det är särskilt mkt. Provade tejpa plastfolie för att se om det blev ngn kondens, men blev inget. Dränerade om 2006-7. Original putsen har släppt från golv o ca 1m upp på stora delar, så har ju funnits/finns ngn form av fuktvandring. Kommer försöka hålla 16grader där nere framöver.
 
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Skicka in en korttids mätning av radon så du får en indikation av värden.

Använde själv: [länk]

Låg över gränsvärdet i källaren, men oavsett så kommer det lösas via en bättre ventilation i källaren. Plasten i mitt fall tjänar som gas och fukt spärr.

20mm XPS beställde jag ifrån Fredells, personligen hade jag skippat isodrän om du vet att du har markfukt underifrån som jag hade. ovan nämnda att cellplast liggandes i vatten suger åt sig fukt. lägg istället ett tunt lager med 8-16 eller flis.
Var jorden mkt fuktig när du grävde upp?
 
humla75 humla75 skrev:
Var jorden mkt fuktig när du grävde upp?
Jag har problem med ganska kraftig markfukt, från min 4e sida som ej har någon dränering, därav plasten som ser till att plattan är tät och skyddad ifrån fukt och radon, hur muren är kommer jag aldrig att kunna påverka, den kommer alltid att komma i kontakt med fukt.
 
  • Gilla
savinskis
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
personligen hade jag skippat isodrän om du vet att du har markfukt underifrån som jag hade. ovan nämnda att cellplast liggandes i vatten suger åt sig fukt. lägg istället ett tunt lager med 8-16 eller flis.
Tanken med Isodrän är ju att de inte suger åt sig fukt. Det ska "bitumen-limmet" runt kulorna se till. Skivan är kapillärbrytande. De har många anvisningar om hur man kan använda skivan under golv, över mark med bara ett tunt avjämningslager av makadam.
Sedan ska ju skivan såklart inte vara i stående vatten, men fukt kommer det ju oundvikligen bli.

Sedan ska man nog tänka på att man iaf bör ha en skiva av 10 cm för att få bra kapillärbrytande funktion. Enligt Isodrän själva ska en skiva av 10 cm motsvara ca 15 cm makadam funktionsmässigt. 15 cm makadam är just vad som rekommenderas som dränerande/kapillärbrytande skikt.
 
Fulkemisten
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nej. Fel tråd. Jag tänkte på den här:
[länk]

Den källarutgrävningen är riktigt sjuk och lika imponerande.
Galet!!
 
Nu så är allt utgrävt. Återstår ordna avlopp och sen jämna av. Kommer ha två stycken brunnar på resp långsida (en för grovvask och på motstående sida tvättmaskin/torktumlare och på sikt värmepump som flyttas från annat rum). Hade idag en brunn i mitten av rummet.
Känns som overkill med tre i samma rum, eller?

Börjat riva putstak i rum två. Måste dock först växla av trappstolpe på ngt bra sätt innan jag börjar gräva upp.
 
Här är rum nr2 och trappstolpen som jag tänker:
  1. Växla av stolpen
  2. Såga av o reparera (skadad)
  3. Gräva ner platta och plint under
  4. Montera stolpe och sen knacka upp golvet
Ser detta som enda sätt att kunna laga stolpen för sen stabilisera den under perioden när jag tar upp gamla golvet tills nya är gjutet och klart. Lite fundersam dock på alternativ för avväxling. Går ju sätta en kraftig tvärbalk/regel som skruvas in stolpen med stöd av stämp (behöver ett område runt nuvarande stolpe som jag kan jobba runt när jag gräver upp för plint mm)
 
  • En källartrappa med oavslutad renovering, skadad trappstolpe och uppbrutet golv med grus och betongrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vitmålad trappstolpe i ett halvrenoverat rum med synlig betong och rörsystem, redo för reparation och förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Vet du var värmepumpen ska stå? Släng fram ett avloppsrör för spillvatten från övertrycksventil från varmvattenberedare och eventuellt expansionskärl då.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vet du var värmepumpen ska stå? Släng fram ett avloppsrör för spillvatten från övertrycksventil från varmvattenberedare och eventuellt expansionskärl då.
Ja, har mätt av och ska rita upp en planlösning i CAD:en. Blir ett avlopp mellan tvättmaskin och värmepump där expansionskärlet kommer hänga rakt över brunnen.
På motstående långsida blir en tvättho (grovvask med egen brunn)
 
Fulkemisten
Ska du ändå dra rör är det bättre med egna avlopp upp genom golvet för tvättmaskin och VP än att koppla till golvbrunn.
 
Avjämnat, lagt N1 markduk och isolering. 100mm 99kPa Pordrän blev det. Inväntar resultat från radonmätning, håller tummarna...
 
  • Grund avjämnad med markduk, isolering och 100mm 99kPa Pordrän inlagt, i väntan på radonmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avjämnad och isolerad golvyta med N1 markduk, omgivna väggar och hinkar på golvet i väntan på radonmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källargrund med ny lagd N1 markduk och 100mm isolering, radonmätare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Hur tänker du med radonmätning? Borde den inte göras efter att konstruktionen är helt färdig med betong och plastfolie?

Trevlig eldstad/kokgryta för övrigt.
 
Jag gjorde en för att se om det finns någon radon (mark) som i så fall behövs vidta åtgärder för i bygget. Radon i byggmaterial är jag inte rädd för pga husets ålder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.