Som några av er vet håller jag på med källartrappen.
Jag har en plan i det stora hela, det som jag nu kört fast vid är det gamla vilplanet som behöver utökas och göra om...
Källartrappa under renovering med gamla trästeg och grönt markerat framtida vilplan vid sidan om nya eklaminatsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ner till det blir det eksteg likt trappen till höger, det gröna visar hur det nya bör bli.
Ca. 140 långt, 100-110 brett och 80cm på den bortre delen.

Tips på material mm?

Vänstra delen ska fräschas till "sen".
Ska man köra golvspån med ytskikt av ek (bänkskivor från Ikea)?
 
Mycket beror på vad vilplanet ska vila på. Om det är 100 cm mellan sidoupplagen är spånskiva mindre lämpligt. Det finns särskild limfog i ek för trappor som är tjockare (30 + mm) än vanlig limfog (till bänkskivor och liknande).
 
J justusandersson skrev:
Mycket beror på vad vilplanet ska vila på. Om det är 100 cm mellan sidoupplagen är spånskiva mindre lämpligt. Det finns särskild limfog i ek för trappor som är tjockare (30 + mm) än vanlig limfog (till bänkskivor och liknande).
Den vänstra befintliga delen är ju 50mm spontat virke och vilar på en ram i ytterkanten, det skulle gå att kortla i där för tex golvspån.

Tankemässigt känns det svårt att få till en ny del och sammanfoga med den gamla delen till vänster.
 
Jag måste erkänna att jag inte riktigt begriper situationen. Är det en gammal och en ny trappa som möts på höjden? Den vänstra delen känns dessutom väldigt brant. Min erfarenhet talar för användningen av homogena material i trappor, men det är klart att massiv ek kan kosta hur mycket som helst om man inte har tillgång till ordentliga maskiner.
 
Jo den gamla källartrappen är åt vänster, sen är en ny trapp till höger som vävas ihop. (y)

Trapphållfastheten du hjälpte mig med i den andra tråden gäller biten med 4 steg ner mot vilplanet.
 
En variant är att köpa 18 mm limfog av ek och förstärka den på undersidan med furläkt (för vilplanet)..
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag är inne på nåt liknande av 28mm Ikea ek limfog.
Småstrecken är dominos/kex.
Handritad skiss av en trähylldel med märkta mått och markeringar för domino-fogar på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde gå, eller är jag ute och cyklar tro...?
 

Bästa svaret

Jag roade mig med att räkna lite på det. Ek har 20% högre styvhet (elasticitetsmodul) än fur och gran. Om du har ett 28 mm tjockt massivt plansteg av ek med måtten 60x100 cm som bara är infäst i sina ytterkanter, så kommer en 100 kg tung person att orsaka en nedböjning på 1,4 mm, vilket jag tycker är helt OK. Limfog bör vara ännu styvare så jag tycker du kan prova det. Limmar du ihop bitar med kex så tror jag det kan bli bra.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.