vi bygger kök med ikeastommar
Har köpt snygga spotlights som ska monteras under väggskåpen (39 cm djupa) för att skapa arbetsbelysning
Jag tänkte en spotlight under varje 40-skåp
Min fråga:
Hur sätter ni dem i förhållande till framkant skåp-vägg?
Centrerat dvs 19,5 cm till framkant skåp och 19,5 cm till kakelvägg?
 
BirgitS
Långt fram så att de hamnar så centrerat som möjligt över bänkskivan. Detta för att få en så jämn belysning som möjligt över hela arbetsytan så man ser bra även när man står och skär nära framkanten.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Moteringstips. Fast detta var under skåp öppna åt båda håll:
Vit köksskåp med glasdörrar öppna åt olika håll och belysning under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spotlights monterade i ett vitmålat tak med fyra tända lampor i linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Vanligare är nog att man har en heltäckande skiva under så man slipper se hopfästningen av skåpen också som här:
cimg8299_1196282423_9709668.jpg
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar
Ja, vi kommer ha en skiva som vi borrar hål för spottar och fräser ur för kablar som döljs
På era bilder ser det ut som spottarna sitter centrerat under skåpen
 
Jag brukar sätta dessa som BirgitS skriver något lägre fram. På mina IKEA-stommar sitter dessa 25cm från bakkanten. Frågan är hur stor skillnad det gör, denna typ av armatur har ofta stor spridningsvinkel kontra en armatur gjord för att sitta i tak 2400mm över golv. På dem är spridningsvinkeln typiskt 36-38 grader.

Sen 40CC är väldigt tätt. Jag har gjort många kök med spotlights och brukar sikta på 60CC. Det beror såklart på vilken armatur du tänkt. Så, vilken armatur har du tänkt? Enligt min mening gör för många spotlights att det ser fult ut, då kan man lika gärna köra på lysrör... nästan. Jag vill ha lite effekt från spotlightsen på kaklet bakom.
 
Spottar: Hide a light Smart 1202
Spridningsvinkel 70 grader
Tänkte 40cc då det är ett mörkt hörn
Ska dimra dem
Se bilder
 
  • Kök med vit skåpinredning och grått kakel, belysningslösning planeras för mörkt hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hide a light Smart 1202 LED-spotlight med teknisk information på förpackningen, lutad mot en mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Går ju att löst koppla ihop ett par spottar och hålla upp dem för att se om avståndet mellan dem är lagom med det ljusflöde man vill ha på bänken för att se bra.
 
40CC gör det inte speciellt mkt ljusare i hörnet.
Svårt att bedöma kökets längd men 40+80+80+10+40=250cm
Men om första hamnar 24cm från kaklet och sen CC60 så blir det bra. Men det var inte din fråga, du vill ha CC 40 så kör på det, det kommer bli grymt! Bra val av spotlights, 290lm (och med i övrigt bra spec) är bra och det är ett bra märke.

Nu sitter kaklet då jag tycker du sätter dessa 14cm till centrum. Hur gör du med drivdon, ljusreglering?) (Det frågade du inte heller)
 
2 drivdon
J Johan456 skrev:
40CC gör det inte speciellt mkt ljusare i hörnet.
Svårt att bedöma kökets längd men 40+80+80+10+40=250cm
Men om första hamnar 24cm från kaklet och sen CC60 så blir det bra. Men det var inte din fråga, du vill ha CC 40 så kör på det, det kommer bli grymt! Bra val av spotlights, 290lm (och med i övrigt bra spec) är bra och det är ett bra märke.

Nu sitter kaklet då jag tycker du sätter dessa 14cm till centrum. Hur gör du med drivdon, ljusreglering?) (Det frågade du inte heller)
2 drivdon som styr alla spottar (finns fler spottar i taket också) De ska dimras Hur menar du 14 cm till centrum?
 
Jo, du frågade från början var dåotlightsen bör placeras i djupled. Jag svarade få 25cm från bakkant. Men då du redan kaklat så tycker jag du mäter från framkanten istället, det blir då 14cm. 14+25=39cm vilket var djupet på dina överskåp inkl. Lucka. Kort sagt djupet på täcksida.
 
  • Gilla
RXA
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vanligare är nog att man har en heltäckande skiva under så man slipper se hopfästningen av skåpen också som här:
Visst, men mina skåp sitter alltså inte fast i väggen, utan hänger i taket bara.
Därför lite rejälare upphängning. Men ingen titta där ändå :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Visst, men mina skåp sitter alltså inte fast i väggen, utan hänger i taket bara.
Därför lite rejälare upphängning. Men ingen titta där ändå :)
Är ganska säker på att BirgitS menade för att man skulle slippa se snäckorna under skåpen och det kan jag hålla med om. ;)

Till topic så kan jag säga att inte centrerade under skåpen utan snarare närmre framkanten precis som några redan tipsat om för att få mer ljus över bänkskivan.

400cc är inte fel tänkt då det är i huvudsak 40cm luckor i köket enligt bilden och då blir det ju typ "en under varje lucka" plus en i hörnan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vanligt för de hantverkare jag jobbar med i köksbranschen brukar vara 1/3-del framifrån, Så på en skivan som är 350mm, brukar det bli ungefär 115mm cc framifrån.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
för att man skulle slippa se snäckorna under skåpen
Snäckorna?
För övrigt är spottarna på mina bilder inbyggda i en vanlig enkel 130 mm vitmålad foderlist.
Enkelt! Om man tycker det är snyggt eller ej är ju en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.