Hej

I gästrummet vill jag sätta in en liten vägghängd kamin ca en halvmeter ifrån en TV, men käringen säger att det blir för varmt. Jag förstår att det inte är optimalt för livlängden på denna TV men visst kommer inte plasten smälta eller dyl. Man kan ju välja att elda begränsat, inte fullt drag så att säga.

Ngn här som har erfarenhet av detta?
 
Vad för någon typ av vägghängd kamin?
Har ni funderat på någon speciell?

Ta å kolla specarna för några olika vägghängda kaminer så får ni ett hum av hur stort avstånd som behövs.
 
Om det finns glasruta på kaminen vänt mot tvn så blir det för hög strålningsvärme. Annat så kan det nog fungera.
 
OK! Rutan är vänd i samma riktning som TV:n, så alltså inte vänd mot TV:n.

Ska åka in till ngn butik o kolla vad som finns o fråga där. Tänkte mest om ngn här hade samma lösning och kan intyga att det är OK.
 
H hus226 skrev:
Hej

I gästrummet vill jag sätta in en liten vägghängd kamin ca en halvmeter ifrån en TV, men käringen säger att det blir för varmt. Jag förstår att det inte är optimalt för livlängden på denna TV men visst kommer inte plasten smälta eller dyl. Man kan ju välja att elda begränsat, inte fullt drag så att säga.

Ngn här som har erfarenhet av detta?
Det mest förnuftiga är ändå att lyssna på "käringen". Hon har rätt.
Spåna hellre lite mera och fundera på om det finns en annan lösning.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag satte en plåt mellan för att ta bort värmestrålningen
 
Såhär nära har jag kaminen.
Blir ingen värme på tvn.
Vardagsrum med TV och kamin placerade nära varandra, kaminen påslagen utan att påverka TV:n.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur långt det får vara till brännbart material beror bla på om det är glas eller inte åt det hållet.
Där det är glas är det betydligt större avstånd till brännbart material än där det är annat material i kaminen

Sedan så kan tex färg på brandsäkert material missfärgas om kaminen ställs närmare än avståndet som gäller för brännbart material.

Exempel, en kamin med sidoljus,
https://www.contura.se/download/18.1bf11da0167c8fa4c674b85/1547797842141/SE_ms_C860T.pdf
Mer eller mindre samma kamin men utan sidoljus,
https://www.contura.se/download/18.1bf11da0167c8fa4c674b82/1547797841865/SE_ms_C820T.pdf
 
L largab skrev:
Jag satte en plåt mellan för att ta bort värmestrålningen
Hej, väcker tråden då jag funderar på samma sak. Har du nån bild och/eller beskrivning på hur plåten sitter? Tack!
 
B Bamboozled skrev:
Hej, väcker tråden då jag funderar på samma sak. Har du nån bild och/eller beskrivning på hur plåten sitter? Tack!
Nu har jag! Bifogar 2 bilder. Kaminen står 15cm från högtalare. Det är direkt strålningsvärme som behöver skärmas. Min kamin är klädd med täljsten, så på de ytorna blir det inte hett.

Kamin klädd med täljsten nära en högtalare med en värmeskärm emellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamin klädd med täljsten nära en högtalare, med fokus på avståndet för att visa strålningsvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.