Hej,
Jag har hört påståenden om att Peab o dylika har rabatter på uppåt 70% hos Hilti.
Själv beställde jag ett par batterier idag och efter att ha kollat deras prislista så ser jag att vi fått ~5% rabatt.
Vi handlar mkt lite av Hilti och då mest borrstift och skruvar, alltså inga mängder maskiner.

Frågan är om de verkligen kan lämna 70% på sånt som batterier och maskiner, eller bara på upphängningsmaterial, eller inte alls?
 
C
Jag är nog Hiltis sämsta kund men fick ändå > 50% rabatt när jag var inne där sist och köpte ett par skruvdragare. Men jag hade tur och blev "påhoppad" av en säljare som uppenbarligen gärna ville att jag skulle ha grejorna till ett bra pris. Behövde inte ens fråga om det gick att göra något på priset. Så 70% är nog inte otänkbart på vissa grejor, men säkert inte rakt av på hela sortimentet.
 
B bellman83 skrev:
Hej,
Jag har hört påståenden om att Peab o dylika har rabatter på uppåt 70% hos Hilti.
Själv beställde jag ett par batterier idag och efter att ha kollat deras prislista så ser jag att vi fått ~5% rabatt.
Vi handlar mkt lite av Hilti och då mest borrstift och skruvar, alltså inga mängder maskiner.

Frågan är om de verkligen kan lämna 70% på sånt som batterier och maskiner, eller bara på upphängningsmaterial, eller inte alls?
Jag skulle misstänka att de köper inget annat än förbrukning och det kan de säkert ha 70% på.

PEAB, Skanska m.fl. brukar hyra maskiner och med funktionshyra så batterier och reparationer ingår i hyran. Hantering, administration, förvaring, transporter, stillestånd på trasiga maskiner osv kostar för mycket.
 
Ok det var intressant att höra. Det måste finnas fler här inne med information kring ämnet.
Finns det andra diskussioner på forumet gällande rabattsystem hos andra leverantörer?

Systemet med rabatter i fackhandeln i övrigt tycker jag är minst sagt irriterande.
Ahlsell som exempel, de hade en förpackning träskruv som kostade 1300 +moms. Efter rabatt kostade den 200+ moms.
Sinnessjukt högt "ordinariepris". Till saken hör att samma skruvpaket kostar 185 INKL moms på XL-Bygg.
 
Ska kolla när jag kommer hem, aldrig riktigt reflekterat över det. Men det är ju inte ovanligt med upp till 90% på t.ex. Ahlsell.
 
H
Handlar en del på Motek i Norge som är Hilti förhandlare i Norge.
Men där säljer dom varor till oss med förlust.

Våran firma finns i hela världen.
Så vi köpte allt i Norge hos hilti i Polen via vår avdelning i polen.

Hilti i Europa gick då in med att vi får samma pris i Norge hos motek som i polen.
Resultaten var att Hilti Europa är tvungen att sätta ned priserna ytterligare på det vi köper i Norge annars köper vi det i polen.

Köpte 36 volt slagborr med 2 batteri.
Pris 25000 men vi gav 3500 för den
 
C
B bellman83 skrev:
Ok det var intressant att höra. Det måste finnas fler här inne med information kring ämnet.
Finns det andra diskussioner på forumet gällande rabattsystem hos andra leverantörer?
Diskussioner om rabattsystem förekommer ganska frekvent. I synnerhet när det gäller elgrossisternas rabatter.
Tycker dock inte att man kan jämföra Hilti med t.ex. Ahlsell. I fallet Ahlsell handlar det ju primärt om off-the-shelf-artiklar som skall vidaresäljas till slutkund till uppblåsta grundnettopriser och rabatterna blir ett sätt "dela på kakan".
 
B bellman83 skrev:
Ok det var intressant att höra. Det måste

Vi har kontrakt med motek i Norge där vi binder oss till deras katalog, alltså har dom det vi behöver ska vi köpa det via dom, det resulterar i tokiga rabatter. Viss infästning är det 92% rabatt på. I övrigt är motek en fantastisk samarbetspartner har grym kvalitet och riktigt bra service på maskiner. Har vi köpt in en hiltimaskin som går sönder kommer dom snarast och hämtar den samtidigt som dom har lånemaskin med sig. Har även riktigt bra lifetime garanti på hiltimaskinerna.
Den enda nackdelen är ju priset, men smakar det så kostar det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.