Hej, jag har ett problem. Vi skall byta väggkontakter och strömbrytare i vårt hus från 1840-talet. Då vi vill ha en äldre genuin look hade vi först tänkt att köra svart bakelit (THPG) genomgående (nyproducerade från byggnavsvårdsbutik) och inte Renovas motsvarighet i svart plast. Men nu har jag stött på ett problem: Vi har ojordade väggkontakter och det verkar inte finnas att köpa några vägguttag i äldre stil som är ojordade, utan man är då tvungen att köra på Renovas variant eftersom de finns ojordade. Hur har andra gjort? Kan inte vara den första som stört på detta…

Blir det snyggt att kombinera tex nedan strömbrytare i bakelit med Renovas ojordade uttag – bakelit har väl en blank finish medan plasten i Renovas produkter är mer matt?
https://www.sekelskifte.se/product/strombrytare-rund-bakelit-dubbel-trappstrombrytare-vipp
https://www.clasohlson.com/se/2-vägs-vägguttag-Schneider-Renova/32-4608

/ Henrik
 
Varför inte se till att det blir jordat om ni ändå ska byta?
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Jo visst, det är en möjlighet. Men det kostar väldigt många tusenlappar att dra om elen i huset. Det går väl på 50 - 100.000 ngt?
 
Vad har du för el nu då?
 
Ojordad el, jordfelsbrytare etc. Eller vad menar du? Förlåt jag är inte så värst elkunnig. Bifogar bild.
 
  • Eldistributionsskåp med säkringar och en jordfelsbrytare i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Dom här kanske har något?
[länk]
Det är de vi helst skulle vilja ha men de finns inte i ojordat, verkar det som.
 
H Henkules skrev:
Ojordad el, jordfelsbrytare etc. Eller vad menar du? Förlåt jag är inte så värst elkunnig. Bifogar bild.
Var rädd om det du visar på bilden ett orört exempel på en riktigt fin central, väl tilltagen och "modern diazedtyp". Jordfelsbrytare är kompletterat med så det första steget där på plats.

Om du tycker du vill ha en viss typ uttag som bara finns jordade välj dem och kolla möjligheten att dra i jord. Det ska säkert inte behöva bli så kostsamt när det av bilden ser ut vara helrenoverat på 80-talet elmässigt. Med tanke på de dyra apparaterna bör lite omtrådnimg inte vara oproportionerligt sett till totalen.

Men framförallt ge dig inte in på någon halvmesyr kring jordningen eller någon fejkjord. Allt korrekt eller låt det vara ojordat.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Är det 80 tal så är det sannolikt plastisolerade ledare i rör, då är det rellativt enkelt att komplettera med jordledning.
 
GK100 GK100 skrev:
Var rädd om det du visar på bilden ett orört exempel på en riktigt fin central, väl tilltagen och "modern diazedtyp". Jordfelsbrytare är kompletterat med så det första steget där på plats.

Om du tycker du vill ha en viss typ uttag som bara finns jordade välj dem och kolla möjligheten att dra i jord. Det ska säkert inte behöva bli så kostsamt när det av bilden ser ut vara helrenoverat på 80-talet elmässigt. Med tanke på de dyra apparaterna bör lite omtrådnimg inte vara oproportionerligt sett till totalen.

Men framförallt ge dig inte in på någon halvmesyr kring jordningen eller någon fejkjord. Allt korrekt eller låt det vara ojordat.
GK100 GK100 skrev:
Var rädd om det du visar på bilden ett orört exempel på en riktigt fin central, väl tilltagen och "modern diazedtyp". Jordfelsbrytare är kompletterat med så det första steget där på plats.

Om du tycker du vill ha en viss typ uttag som bara finns jordade välj dem och kolla möjligheten att dra i jord. Det ska säkert inte behöva bli så kostsamt när det av bilden ser ut vara helrenoverat på 80-talet elmässigt. Med tanke på de dyra apparaterna bör lite omtrådnimg inte vara oproportionerligt sett till totalen.

Men framförallt ge dig inte in på någon halvmesyr kring jordningen eller någon fejkjord. Allt korrekt eller låt det vara ojordat.
Tack Johan för tipsen! Visste inte alls att en sådan central var ngt att ta vara på. Du menar alltså att om jag byter till jordad el så ska jag insistera att ha kvar centralen som finns och inte byta till modern, vilket jag fick uppfattningen att elektrikern tyckte jag skulle. Trodde centralen var gammal skrot. ”Kolla möjligheten att dra i jord” vad menas med det? Eller menar du ”dra in jord”, dvs byta ut alla sladdar mot jordade? Är det inte just det jobbet (att dra nya sladdar genom VP-rören i hela huset) som är så kostsamt?

Elen ligger som sagt nu dragen i VP-rör så att föra in nya sladdar borde gå smidigt. Anses det ”farligt” och dumdristigt att ha kvar ojordat? Är min ojordade nuvarande lösning en fara ex större brandrisk? Ursäkta de tusen frågorna...
 
D Daniel 109 skrev:
Är det 80 tal så är det sannolikt plastisolerade ledare i rör, då är det rellativt enkelt att komplettera med jordledning.
D Daniel 109 skrev:
Är det 80 tal så är det sannolikt plastisolerade ledare i rör, då är det rellativt enkelt att komplettera med jordledning.
Aha så man kan alltså komplettera med bara en jordad ledning som då kommer ligga tillsammans med den befintliga ojordade sladden i VP-rören? Är inte det minst lika bökigt att dra igenom en sådan som att byta allt? Samma jobb dvs.
 
H Henkules skrev:
Aha så man kan alltså komplettera med bara en jordad ledning som då kommer ligga tillsammans med den befintliga ojordade sladden i VP-rören? Är inte det minst lika bökigt att dra igenom en sådan som att byta allt? Samma jobb dvs.
Jo, det är nog lättast att dra i 3 nya ledare varav en ojordad.
 
Det bästa är väl att fråga en elektriker. Men ska du lägga så mycket på strömbrytare och uttag skulle jag absolut överväga att dra in jord. Elker jag skulle dragit in jord. Centralen skulle jag inte bytt.
 
Jag håller med.
Jag skulle absolut dra in nya trådar i rören och bygga om till jordat.
Det går hur bra som helst att koppla jordade uttag till en sån där central. Elspisen är säkert jordad redan nu så det är bara att ersätta två trådar till uttagen med tre trådar och koppla in jordningen i centralen.

Pappa som har haft installationstillstånd genom sitt arbete gjorde så här hemma. Vi har också lösa trådar i elrör. Det gick inte att få in dragfjädern för att dra in en tredje tråd bland de två gamla så vi tvinnade helt enkelt ihop ändorna på de två gamla trådarna och fäste ändorna på tre nya trådar i dem och så drog jag i gamla trådarna medan pappa matade in de nya. Det gick förvånansvärt enkelt.

Om man vill spara får man faktiskt byta trådarna själv bara man kallar in en elektriker som kopplar bort elen och sedan kopplar in på nytt i nya trådarna.
 
  • Gilla
Henkules
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om man vill spara får man faktiskt byta trådarna själv bara man kallar in en elektriker som kopplar bort elen och sedan kopplar in på nytt i nya trådarna.
I Finland kanske, men tyvärr inte i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.