A Asostr skrev:
Våra väggar är byggda (utifrån) med tegel, sedan isolering rakt mot teglet, sedan asfaboard rakt mot isoleringen, sedan träreglar, diffusionsplast, gipsskiva och tapet. Både isoleringen och asfaboarden luktar starkt av mögel efter att sugit vatten i femtio år. Vi har haft flera som tittat på konstruktionen och dömt ut den. Det är detta som luktat i hela huset.
Jag har ingen koll på hur en sådan väg bör vara konstruerad, men det låter ju klart fel, med isolering i direktkontakt med tegel. Tegel suger vatten, som en svamp.
 
H hempularen skrev:
Jag har ingen koll på hur en sådan väg bör vara konstruerad, men det låter ju klart fel, med isolering i direktkontakt med tegel. Tegel suger vatten, som en svamp.
Precis. Exakt det har hänt.
 
Usch vad tråkigt! Skönt att ni fått ordning på boendet nu och inte behöver känna panik över att stanna i huset.

Ja, det är ju solklart felkonstruktion och borde vara ett solklart fall av "dolda fel" som säljaren ska stå till ansvar för.

Väldigt märkligt dock att det inte förkom någon lukt vid besiktning eller besök innan köp men säljaren kan ju ha vädrat ordentligt och ev. kört ozongenerator som effektivt tar bort lukt om de kände till luktproblem.
Mögellukt brukar man annars känna rätt väl direkt när man kliver in men näsan vänjer sig på 2-3 andetag så försvinner lukten.

Ett bra tips (som inte hjälper er nu förstås) är att fukta rena handdukar lite med en blomspruta och lämna i huset över en natt och sen lägga i lufttät plastpåse och ta bort från huset och sen stoppa ner näsan i plastpåsen och känna om det luktar.
Det kan ju vara lite känsligt om någon bor kvar i huset förstås... :surprised:
 
A Asostr skrev:
Våra väggar är byggda (utifrån) med tegel, sedan isolering rakt mot teglet, sedan asfaboard rakt mot isoleringen, sedan träreglar, diffusionsplast, gipsskiva och tapet. Både isoleringen och asfaboarden luktar starkt av mögel efter att sugit vatten i femtio år. Vi har haft flera som tittat på konstruktionen och dömt ut den. Det är detta som luktat i hela huset.
Usch, ja , det där lät varken rätt eller som något billigt att fixa :( Fy fasen. Låter som snickare får gå runt hela huset en vägg i taget och stötta upp och bygga nya ytterväggar :/
 
T tobbbias skrev:
Usch, ja , det där lät varken rätt eller som något billigt att fixa :( Fy fasen. Låter som snickare får gå runt hela huset en vägg i taget och stötta upp och bygga nya ytterväggar :/
De kommer att ta det inifrån, förutom vid det nyrenoverade badrummet där de går utifrån.
 
Jag har samma problem mögel i huset syns inget mögel men luktar mycket mögel skall komma en från aticimex göra undersökning se om han hittar något .
 
S Stegar skrev:
Jag har samma problem mögel i huset syns inget mögel men luktar mycket mögel skall komma en från aticimex göra undersökning se om han hittar något .
Just Anticimex har jättedåligt rykte vad gäller fuktutredningar. Det finns massor av trådar här om detta. Råder dig att anlita en fukttekniker istället.
 
Har själv någon okänd lukt i vårt hus. Fasnar ej i kläder. Men när alla säger att det luktar mögel. Hur fasiken luktar mögel? Hur vet man att det är mögel och ingen material som avger det?

Hur kan man framställa en mögellukt på egen hand? Fukta någon bräda och låta det ej torka ut?
 
:cry:
 
Hade en bekant som köpte hus, upptäcktes fukt efter huset var besiktat, detta uppdagades 1 månad efter tillträde, då lappade förra ägarens försäkring över som tog hela skadan.
 
A Asostr skrev:
Vi får inte ut något på vår försäkring och säljarna saknar försäkring mot dolda fel...

Att säljaren saknar försäkring mot dolda fel saknar betydelse, dom får pröjsa ur egen ficka om ni går vinnande ur en tvist i domstol. Pengar borde dom ha efter ni dumpat en hög i famnen på dom iom köpet av huset.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Att säljaren saknar försäkring mot dolda fel saknar betydelse, dom får pröjsa ur egen ficka om ni går vinnande ur en tvist i domstol. Pengar borde dom ha efter ni dumpat en hög i famnen på dom iom köpet av huset.
Precis. Vi ligger i rättslig tvist mot dem. Det tråkiga är bara att det tar lång tid...
 
Ett gammalt hus som är felbyggt för 40-50år sedan, finns det ingen preskibetionstid för sådant? ( stavas inte riktig så) de verkar ha bott bra där utan problem..är inte så mycket att göra för stunden, åtgärda/renovera och dokumentera ALLT, när det rivs, samt folk som som kan sin sak som kan intyga/vittna senare..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ett gammalt hus som är felbyggt för 40-50år sedan, finns det ingen preskibetionstid för sådant? ( stavas inte riktig så) de verkar ha bott bra där utan problem..är inte så mycket att göra för stunden, åtgärda/renovera och dokumentera ALLT, när det rivs, samt folk som som kan sin sak som kan intyga/vittna senare..
Det finns en hel del att göra för stunden. Att ”de har bott där utan problem” är inget varken du eller jag vet. Med allra största sannolikhet har de hälsobesvär som följd av att ha levt i ett mögelhus i årtionden. Och, nej. Det finns inte en preskriptionstid när man säljer hus med sådana här skador. Ingen förväntar sig att behöva riva och bygga om praktiskt taget hela huset (oavsett ålder) för att kunna bo där.

Jag har landat i att jag faktiskt inte tror att säljarna kände till problemet, oavsett hur svårt jag har att förstå detta (lukten finns i ALLT). Efter att ha dammsugit internet på liknande fall har jag förstått att man kan bo i ganska kraftigt mögelskadade hus utan att själv märka lukten.
 
Ingen bor i ett ”problemhus” hela livet om de har besvär, alla är inte lika känsliga, kände ni inte lukten på visningen? Låter annars mycket märkligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.