Hej,

Vi vill gärna hålla oss så långt bort från banken som möjligt och betala kontant, vi tänkte därför köpa tomt och placera te.x ett Attefallshus på tomten. Vi har inga problem att bo litet, vi skulle föredra det framför ett stort hus (te.x https://www.polhus.se/attefallshus-jack-p-1869). Dock kräver ju detta att man har en huvudbyggnad. Något vi isåfall inte skulle ha.

Dock är min fråga hur man hade tagit sig vidare med detta utan huvudbyggnad? Dvs att detta blir huvudbyggnaden. Ska man ansöka om bygglov för nybygge av hus eller hur går det till? Jag utgår från ovan länk, det är en modell vi gillar.

Sedan är det ju värme, vatten, el, avlopp, hela biten med bättre isolering kan jag tänka mig. Så min fråga är hur man bör gå vidare. Någon som vet?

Tacksam för alla svar :)

Mvh
 
Sök bygglov för ett hus. Så länge det uppfyller BBR kraven och detaljplanen bryr sig inte kommunen i hur stort det är.

Det blir troligen rätt dyrt per m2 då det blir svårt att undvika kök, toa, tvättstuga värmesystem och anslutningsavgifter om det inte är ett fritidshus långt ute på landet.
 
  • Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
M maaarcus skrev:
Hej,

Vi vill gärna hålla oss så långt bort från banken som möjligt och betala kontant, vi tänkte därför köpa tomt och placera te.x ett Attefallshus på tomten. Vi har inga problem att bo litet, vi skulle föredra det framför ett stort hus (te.x [länk]). Dock kräver ju detta att man har en huvudbyggnad. Något vi isåfall inte skulle ha.


Mvh
Hej Maaarcus!
Har ni kollat på Tiny house? Låter som att det skulle passa er perfekt, man bygger på en trailer så att huset blir mobilt, inga bygglov krävs, annat än för permanent uppställning, och om man vill så installerar man el för off-grid så slipper man dyr elanslutning och räkningar. Här en länk till en toppen sida om TH med en massa filmer på youtube: https://www.youtube.com/redirect?ev.../natural-tiny-house-with-kids-bedroom-office/.
Lycka till :)
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
R riddarn68 skrev:
Hej Maaarcus!
Har ni kollat på Tiny house? Låter som att det skulle passa er perfekt, man bygger på en trailer så att huset blir mobilt, inga bygglov krävs, annat än för permanent uppställning, och om man vill så installerar man el för off-grid så slipper man dyr elanslutning och räkningar. Här en länk till en toppen sida om TH med en massa filmer på youtube: [länk].
Lycka till :)
Hej, kräver detta inte att det finns en huvudbyggnad?
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
M maaarcus skrev:
Hej, kräver detta inte att det finns en huvudbyggnad?
Skall du ställa upp den permanent och som komplementbyggnad måste det finnas en huvudbyggnad.

Tillåter detaljplanen fritidshus så kan du söka bygglov för en stuga/rullebo/barack osv.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
M maaarcus skrev:
Hej, kräver detta inte att det finns en huvudbyggnad?
Som jag skrev " ... inga bygglov krävs, annat än för permanent uppställning,.." med det menar jag att bygglov inte krävs för själva huset på hjul, och då slipper man alla krångligheter med byggregler, kontrollansvarig m m, utan bara för den permanenta uppställningen så om man flyttar runt den så hamnar man i en gråzon. Så det beror på hur långt man vill utmana regelverket.
 
Något som kan vara bra att tänka på om ni köper tomt för detta projekt är att det blir fastighetsskatt på tomt och fastighetsavgift om den är bebyggd. Lite skumma regler men så är det. Nybygge är för den delen befriad från avgift första 5åren och halv avgift år 6-10.
 
Om ni ska bygga något på tomten behövs bygglov.
Då är det ju dumt att låsa sig vi måtten för ett attefallshus.
Ett litet hus i ett plan med lutande tak byggt från lösvirke går att göra ganska billigt.
beroende på hur tomten ser ut går det ju att göra ett anpassat hus med liten uppvärmningskostnad.
De attefallshus man kan köpa är dyra i förhållande till vad man får
 
  • Gilla
riddarn68
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Något som kan vara bra att tänka på om ni köper tomt för detta projekt är att det blir fastighetsskatt på tomt och fastighetsavgift om den är bebyggd. Lite skumma regler men så är det. Nybygge är för den delen befriad från avgift första 5åren och halv avgift år 6-10.
Det är t o m ingen fastighetsavgift alls de första 15 (!) åren för nybygge
 
Ett Attefallshus i formen av Komplementbostadshus ÄR ett permanentbostadshus, alltså ett bostadshus "på riktigt". Fördelen med att välja ett godkänt Attefallshus som tomtens enda bostadshus är att bygglovsansökan (även Förhandsbesked inför en avstyckning) borde gå förhållandevis lätt jämfört med egenritat småhus.

Det stora problemet med Attefallshus/Komplementbostadshus är att de är dåliga på energihushållningen på grund av klantigt satta regler som säger max 25 kvm yttre byggnadsarea, samtidigt som en permanentbostad måste ha minst 21 kvm bostadsyta, d.v.s. ytan innanför de isolerade väggarna. Fyra kvadratmeter återstår alltså att "smeta ut" på hela husets omkrets, och då blir det ganska usel isolering. Jag är osäker här, man kanske Boverket ställer högre krav på ett "riktigt" bostadshus än på ett komplementbostadshus vad gäller just isoleringen? Inget bord dock hindra att man lägger till extra isolering på utsidan av ett färdigritat eller rent av nyckelfärdigt Attefallshus när det ska användas som tomtens enda bostadshus. Även isoleringen i golvbjälklag och tak brukar vara helt usel i attefallshus, t.o.m. de nyckelfärdiga för en halv miljon kronor. Orsaken är att folk ofta vill klämma in ett sovloft (egentligen bara tillåtets som förvaringsutrymme) utan att nockhöjd över mark överstiger lagstadgade fyra meter.

Att utgå från en redan accepterad byggritning för Attefalshus och "skarva på" några meter borde inte vara svårt att få bygglov till, jämfört med helt egna byggkonstruktioner. Vill man däremot som jag försöka få bygga riktigt energieffektivt är det kanske lönt att låta en arkitekt hjälpa till efter att ha kikat på s.k. oktogonhus, d.v.s. ett åttakantigt hus som till över 90% liknar en cylinder. Vid en given bostadsyta sägs man få 20% besparing i både byggmaterial och uppvärmningskostnader jämfört med ett traditionellt fyrkantigt hus. Den åttakantiga formen erbjuder också en intressant och effektiv rumsplanering till små boytor.
 
M MiWi skrev:
Det är t o m ingen fastighetsavgift alls de första 15 (!) åren för nybygge
Källa på det?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tack! Det var en bra start på tisdagen. :)
 
R riddarn68 skrev:
Som jag skrev " ... inga bygglov krävs, annat än för permanent uppställning,.." med det menar jag att bygglov inte krävs för själva huset på hjul, och då slipper man alla krångligheter med byggregler, kontrollansvarig m m, utan bara för den permanenta uppställningen så om man flyttar runt den så hamnar man i en gråzon. Så det beror på hur långt man vill utmana regelverket.
Då det idag finns undantag för uppställning av säsongskaraktär av bland annat husvagnar/husbilar enligt PBF 6 kap 2§ så är min bedömning att det är lättare att komma åt denna sk "gråzon" som inte uppfyller kraven enligt PBF.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Källa på det?
Skatteverket
Nybyggda småhus och ägarlägenheter som har värdeår 2011 och tidigare är helt befriade från kommunal fastighetsavgift de första fem åren, och får halv avgift de följande fem åren.

Nybyggda småhus och ägarlägenheter som har värdeår 2012 och senare är helt befriade från kommunal fastighetsavgift i 15 år.

Värdeåret är oftast det år då ditt hus var färdigbyggt. Du hittar värdeåret i ditt senaste beslut om fastighetstaxering eller på Mina sidor.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.