På baksidan av vår tomt står ett dussin stora granar i klungor om 2-3st och lutar åt alla möjliga håll. Efter att en arborist undersökt granarna fick vi rådet att ta ner två stycken som står i ”riskzonen”, samt toppen på en tredje. Den ena granen står precis innanför tomtgränsen, och den andra precis utanför. Tomtgränsen vetter mot kommunalt ägd skog. Arboristens råd var att ”fäll båda och säg inget” då det skulle ta evigheter att få kommunen att fälla ”sitt” träd.

Vad tror ni? Är det möjligt att få kommunen att pröjsa för trädet som står på kommunal mark? Det är ju inte direkt gratis...
 
Vad menade arboristen med riskzonen? Om trädet inte är försvagat av sjukdom eller något annat är det nog svårt att få kommunen att betala nedtagningen.

Är det inget fel på trädet/träden så är det betydligt större risk att det ramlar andra träd om ni börjar fälla.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad menade arboristen med riskzonen? Om trädet inte är försvagat av sjukdom eller något annat är det nog svårt att få kommunen att betala nedtagningen.

Är det inget fel på trädet/träden så är det betydligt större risk att det ramlar andra träd om ni börjar fälla.
Jag vet inte säkert om träden var sjuka, men han diskuterade granarnas höjd i förhållande till hur högt upp de är kala (den nedre halvan är utan grenar). Oklart vad de beror på men vi har själva observerat att de tappar hejdlöst med skott/kvistar i jämförelse med de andra granarna. Dessutom växer de delvis på berg och lutar något mot huset. Han menade att dessa två ligger i riskzonen för att rasa över huset, medan de andra granklungorna inte gör det.

Vi ringde egentligen för råd gällande en annan gran som blivit träffat av blixten och fått toppen splittad itu, men den granen verkade må väl.
 
Toppa en gran låter som ett riktigt konstigt råd.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
harry73
Nej det gör det verkligen inte
Edit:
Mitt svar blev konstigt, jag trodde att @Daniel 109 skrev att det inte var ett bra råd eller nåt. Och jag håller med honom.
Lite störande att man inte kan läsa tidigare inlägg när man svarar.
 
Redigerat:
Inte?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M
Vi anlitade en firma för att fälla 5st stora granar, kostade oss 18.000 efter rot 9.000 så det behöver inte vara så dyrt
 
Man kan såga och hoppas på det bästa men visst finns det en liten bötesrisk..

Eller så frågarman kommunen om man kan ta ner dom, ibland går det utmärkt
 
Det fins exempel på rent horibla skadestånd för trädfällning, så det är nog en väg man ska vara lite försiktig med.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Vi anlitade en firma för att fälla 5st stora granar, kostade oss 18.000 efter rot 9.000 så det behöver inte vara så dyrt
Vi har fått en offert på 9000kr efter rot för de 2,5 granarna. Tycker det är jättedyrt..

D Daniel 109 skrev:
Toppa en gran låter som ett riktigt konstigt råd.
Det beror på att granen blivit träffad av blixten och toppen är halvt av, men övriga granen mår bra.
 
Granen skjuter troligtvis en ny topp, det händer vid snöbrott och kan se bra ut efter några år. Men du kan också ha otur och det går röta i den. Sådana här träd är luriga då de kan ruttna inuti och se friska ut.
 
Jag läste på min kommun hemsida och där står det klart och tydligt att de tar bort det endast om det är sjuka träd eller om om det verkligen är en risk för de som bor där om det är på kommunens mark. Det finns en anmälan man kan göra på kommunens hemsida och sedan får de göra en bedömning.
Kommun kan endast göra det på kommunägd mark inte på privat ägd mark men de är hårda med det för de vill bevara naturen.

Så det troliga är du får betala själv för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.